Sprint naar content

Versnelde Bachelor ICT & Software Engineering

Sfeerafbeelding Fontys

De bacheloropleiding HBO-ICT biedt ook een versneld 3-jarig (of 3,5-jarig) traject aan voor ambitieuze VWO’ers met wiskunde B. Je wordt opgeleid tot software engineer.

De versnelde bacheloropleiding is niet alleen praktijkgericht, maar bereidt όόk voor op een academische voortzetting. Na voltooiing van de bachelor kun je rechtstreeks de praktijk in óf ervoor kiezen om, zonder extra toelatingseisen, één van onderstaande drie masterstudies te gaan volgen:

Populaire master trajecten zijn:

Universitaire masterstudies stellen hoge eisen aan de Engelse taalvaardigheid. Mede daarom is het lesmateriaal ten behoeve van de academische voorbereiding in het Engels. De lesstof heeft een meer theoretische invalshoek en kent een geleidelijke verhoging van tempo en abstractie in de loop van de semesters. De opleiding HBO-ICT is voornemens met meerdere masteropleidingen afspraken te maken over directe doorstroom. In de toekomst zal dit ook mogelijk worden voor andere HBO-ICT- afstudeerrichtingen. Deze versnelde bachelor HBO-ICT wordt alleen aangeboden vanaf lesplaats Eindhoven.

3 of 3,5 jaar?

De versnelde bacheloropleiding HBO-ICT duurt 3 jaar, mits de student bij de start voldoet aan een pre-assessment. Wanneer niet aan het pre-assessment wordt voldaan, duurt de opleiding 3,5 jaar.

Instroom september of februari

Wil je instromen per februari 2024, zorg dan dat je jezelf uiterlijk 15 november 2024 hebt aangemeld. Het pre-assessment vindt op een nader te bepalen datum en plaats. Meld je je na 15 november 2024 aan, dan heb je geen garantie op deelname aan het pre-assessment.

Wil je instromen per september 2024, zorg dan dat je jezelf uiterlijk 15 mei 2024 hebt aangemeld. Informatie over het pre-assessment wordt hier medio mei gepubliceerd. Meld je je na 15 mei 2024, dan heb je geen garantie op deelname aan het pre-assessment.

Onderwerpen per semester

Versnelde Bachelor ICT & Software Engineering

Semester 1

• Basic software engineering
  • Project: Creating a meaningful desktop and web application for a limited amount of users.
  • Subjects: Object Oriented Programming, inheritance, simple design patterns, method overloading, class diagrams, web application, database, SOLID principles, simple algorithms, unit testing. Math: logic, set theorgy, linear algebra, graph theory

Semester 2

• Distributed Software Engineering
  • Project: Develop a full stack web application consisting of or cooperating with several components hosted on different machines