Sprint naar content

Leraar Basisonderwijs - ALO

Leraar Basisonderwijs - ALO

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Tijdens de opleiding leer jij alles over lesgeven. Je verdiept je in alle basisschoolvakken én je leert alles over bewegen en gezondheid. Je lesweek breng je door op locatie bij Fontys, voor de klas én in de gymzaal.

Inkijkje Pabo-ALO Eindhoven
  • Je loopt meteen stage: één dag per week in de klas en één dag in de gymzaal.

  • Je krijgt vakken als Engels, geschiedenis, muziek en bewegingsonderwijs.

  • Je breidt je bewegingsvaardigheden uit en verdiept je in bewegen en gezondheid.

Opbouw van de komende jaren

Binnen de Pabo-ALO krijg je ruimte om je eigen studieroute uit te stippelen, waarbij jouw ontwikkeling centraal staat. Er wordt gewerkt met leeruitkomsten, waarin beschreven staat wat je in iedere fase van je studie moet kunnen en weten. Deze resultaten houd je bij in een leerportfolio. Je dagen zijn goed gevuld en afwisselend.

Studiebelasting

  • ±40 uur per week, incl. stage en zelfstudie
  • in de loop van je studie werk je steeds zelfstandiger
jaar 1

Je propedeusejaar

Het eerste studiejaar zit vol afwisseling. Je krijgt vakken als rekenen, aardrijkskunde, dans & drama en bewegen en gezondheid. Daarnaast loop je meteen twee dagen stage. Eén dag sta je voor de klas op de basisschool en één dag in de gymzaal. Je wordt hierbij intensief begeleid door vaste coaches van zowel de stageschool als de opleiding. Tijdens contacturen kun je expertbegeleiding krijgen om specifieke vaardigheden te oefenen, variërend van creatieve tot bewegingsvaardigheden. Na 1,5 jaar kun je twee propedeuse-getuigschriften behalen: namelijk pabo én ALO.

Docent voor de klas in de gymzaal
jaar 2-4

Postpropedeuse

Je verdiept je in het ontwerpen van (gym)lessen en verbetert je bewegingsvaardigheden. Daarnaast duik je in meer dan tien schoolvakken, zoals Nederlands, geschiedenis, natuur & techniek en beeldend. Je wordt niet alleen vaardiger in deze vakken, maar leert ook de theorieën erachter en hoe je ze effectief aan leerlingen kunt overbrengen. In je stage oefen je hiermee.

Wil jij graag ervaren hoe het is om leraar te zijn in een andere vorm van onderwijs? Dan kun je de keuze maken om ook stage te lopen in het voortgezet onderwijs, het speciaal onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs.

Studenten werken samen | Pabo-ALO
jaar 4 (en 5)

Afstuderen

De afstudeerfase bestaat uit twee onderdelen: je afstudeerstage en -onderzoek. Je solliciteert bij een school die bij jou past en bepaalt samen met hen het onderzoek. Hierbij kom je terug op de opleiding voor o.a. begeleiding van je onderzoek. Hierbij sta je zelfstandig voor de klas als leraar basisonderwijs én in de gymzaal als leraar lichamelijke opvoeding. Voor de voorgestelde leerroute Pabo-ALO staat 4,5 jaar.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Ervaringen van studenten

De ene keer loop je stage in de gymzaal en de andere keer op de basisschool

Serina

Student Pabo-ALO

Luca deed het: twee lesbevoegdheden in vier jaar!

Luca

Alumnus Pabo-ALO

Binnen vier tot vijf jaar maar liefst twee educatieve bachelordiploma’s behalen? Sinds de Fontys-opleidingen Leraar Basisonderwijs (Pabo) en Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) in september 2020 met de bi-certificering Pabo-ALO zijn gestart, is dat mogelijk. Voor Luca Geelen bijvoorbeeld. Afgelopen september haalde hij als eerste met succes deze eindstreep en is enthousiast over de mogelijkheid om twee opleidingen te combineren. “Doordat ik de kinderen zie in de gymzaal én in de klas, kan ik er ook écht meer voor ze zijn”.

Hoe ben jij in het onderwijs terecht gekomen?

“Het onderwijs heeft mij altijd getrokken. Mijn moeder, mijn opa, en mijn opa’s vader en moeder zaten ook allemaal in het onderwijs. Alleen kon ik zelf eerst geen keuze maken wat ik nu precies wilde gaan doen. De sportkant, een specifiek vak op de middelbare, óf de basisschool? Toen hoorde ik van de mogelijkheid die dit traject van Pabo-ALO bood. Daar vertelden ze over het grotere plaatje. Het verschil dat je ziet bij een kind in een vrije situatie zoals in de gymzaal, en die in de klas. Een kind dat heel slim is in de klas, kan zich heel anders gedragen in de gymzaal. En andersom natuurlijk ook. Daar werd ik door getriggerd. Door die twee kanten kan ik het kind beter begrijpen, en er écht meer voor het kind zijn, op meerdere vlakken.”

Jij zat in de allereerste lichting van deze bi-certificering, toen het als pilot startte. Hoe beviel dat?

“Het was inderdaad even zoeken hoe je de combinatie kon maken tussen de doelen die de Pabo en ALO hebben. Welke overlap is er? In de propedeuse was duidelijk waar je überhaupt de start mee kon maken. Je loopt direct twee dagen per week stage. Eén dag op de basisschool, één dag in de gymzaal. In de praktijk leer je nu eenmaal het allermeest. Kinderen die ik eerst in de gymzaal had, zag ik later weer door de schoolgangen lopen. Dat gold voor hen ook, ze kwamen dan ook heel makkelijk naar mij toe. Soms zag ik een kind dat het in de klas lastig vond om samen te werken, wat ook in de gymzaal terugkwam. Daar kon ik dan de focus op leggen. Het positieve beeld wat ik van deze studie voor ogen had, werd bewaarheid.”

Hoe krijg je dat voor elkaar?

“Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Je moet echt wel goed voor jezelf in kaart brengen wanneer en aan welke doelen je gaat werken. Dat was af en toe best moeilijk. Voor mij, maar ook voor medestudenten”, aldus Luca. De eerste lichting van dit traject bestond uit twee klassen van elk zo’n 22 studenten. Luca is uit zijn groep niet alleen de eerste, maar vooralsnog ook de enige die het traject heeft afgerond. “In de andere groep zijn nu zo’n zes à zeven personen over. Iedere student heeft natuurlijk zijn eigen insteek om aan deze opleiding te starten. Dat je na het behalen van twee diploma’s altijd nog kan kiezen wat je dan precies gaat doen. Of dat je na de Pabo niet nog iets extra’s hoeft te doen voor de gymbevoegdheid.”

In welke drie woorden zou je deze opleiding willen omschrijven?

“’Combineren’, ‘overlap’ en ‘mogelijkheden’. Die eerste twee lijken me duidelijk, en die hangen natuurlijk samen met alle mogelijkheden die de opleiding biedt. Niet alleen de mogelijkheden in welke combinaties je kunt maken, maar je leert op de Pabo én de ALO pedagogisch en didactisch dingen die stiekem zóveel met elkaar te maken hebben! De balans tussen Pabo en ALO is echt ‘fiftyfifty’. Dingen die je in de gymzaal integreert, die je óók in de klas kunt toepassen, en vice versa natuurlijk. Door die aanpak sta je veel sterker in je schoenen.”

Hield je nog wel iets van een privéleven over?

“Ja, maar dat vergt wél een duidelijke planning. Ik wist hoe en wat en wanneer ik iets wilde doen. Natuurlijk: ik heb echt ook wel eens in vakanties of weekenden door moeten werken. Het is wel gewoon even een dubbele studielast die je er bovenop krijgt. Maar door de elementen van de Pabo en de ALO goed voor jezelf te combineren in je leerdoelen, kun je eigenlijk heel makkelijk veel tegelijkertijd tackelen. Dat gaat je ook helpen in de praktijk. Zie je dat niet, dan ga je vastlopen. Ik heb het geluk dat ik het zelfstandig allemaal heb uit kunnen vogelen, maar het zou mij en zeker medestudenten geholpen hebben wanneer daar in de hoofdfase van de opleiding nog wat meer op gestuurd zou worden.”

Zijn er ook vooroordelen over het vak van leraar?

“Ja, die zijn er: ‘Lekker kinderen een uurtje laten spelen in een gymzaal, en dan hup de klas weer in.’ Maar het betekent zóveel meer. Je biedt kinderen inzicht in hun eigen kansen en mogelijkheden, hoe ze kunnen groeien door samenwerking. En in de klas wordt soms onderschat wat er van de leerkracht gevraagd wordt om élk kind op zijn of haar niveau te kunnen ondersteunen. In de opleiding wordt er dan ook terecht op gehamerd dat je álle kinderen in beeld moet hebben.”

Kun je een voorbeeld noemen?

“In het tweede jaar van mijn opleiding was er een meisje, die het heel lastig vond om samen te werken. Lukte iets niet, dan werd ze boos en ging ze met deuren smijten. Zowel in de klas als in de gymzaal. Vanuit de Pabo-ALO kregen we allemaal handvatten mee, hoe je de theorie kon integreren in je eigen lessen, ‘Wat zou er achter dat gedrag kunnen zitten?’ Door bijvoorbeeld bepaalde spelvormen toe te passen in de gymzaal, en extra op haar te gaan letten, ook in de klas, is zij zich wel gaan verbeteren in het samenwerken. Ze leerde beter aan te geven wat haar dwars zat, zodat anderen daar ook iets meer mee konden. Dat vond ik voor haar als kind in groep 4, 5 een hele grote stap. Zo’n kind zó te zien groeien, dat is natuurlijk heel erg mooi om te zien.”

En zo heeft niet alleen Luca zélf een grote stap gezet door binnen vier jaar twee hbo-bachelorsdiploma’s te behalen, maar zetten zijn leerlingen die stappen óók. In de klas, én de gymzaal.

Stel je vraag aan Brenda

Brenda

Docent

Stuur een mail naar Brenda

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Basisonderwijs - ALO

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Toelatingsdag

    Aanmelden verloopt via mijnFontys.

    De toelatingsdagen vinden plaats van maart t/m juni,
  • Kleding pasdagen

    Aanmelden voor de pasdag kan van mei t/m juli en verloopt via ‘mijnFontys’

  • Inschrijven toelatingstoetsen

  • Adviesgesprek met voorbereidingsopdrachten

    Je kunt dit doen van februari t/m juli.

  • Sportmedische keuring

    Deadline inleveren 15 augustus via MijnFontys.

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Basisonderwijs - ALO

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag aan de opleiding in Eindhoven