Sprint naar content

Leraar Geschiedenis

Leraar Geschiedenis

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Zowel de breedte als de diepte in van de geschiedenis én het nu. Je leert natuurlijk over de Tien Tijdvakken. Daarna ga je specifieker in op verschillende onderwerpen die ook vandaag aan de orde zijn, zoals: migratie, oorlogsherdenking en kolonisatie. Je neemt jouw leerlingen hierin mee.

Studenten op de opleiding
  • Van vakinhoud en vakdidactiek tot onderwijskunde en je eigen ontwikkeling.

  • Leren van elkaar: volg vakken in grotere en kleinere groepen.

  • Goede mix van theorie en praktijk, met ieder jaar stage.

Opbouw van de komende vier jaar

De Lerarenopleiding Geschiedenis in Sittard is kleinschalig en persoonlijk. Centraal staan vakinhoud, vakdidactiek, historisch denken en redeneren, en Mens en maatschappij-onderwijs. Door samenwerking met andere opleidingen verruim je jouw blik. Tijdens veldwerk ervaar je de geschiedenis nog beter.

Studiebelasting

  • ±40 uur per week, incl. stage
  • in de loop van je studie werk je steeds zelfstandiger; hierdoor neemt contacttijd af en neemt leren op de werkplek en zelfstudie toe
jaar 1
Sittard

Je propedeusejaar

Het eerste jaar maak je kennis met de Grieken en Romeinen, monniken en ridders, ontdekkers en hervormers. Je leert wat het schoolvak geschiedenis precies inhoudt. En hoe je een mooie les maakt. Je leert welke onderwijsstrategieën er zijn en hoe je die gebruikt. Je maakt ook kennis met het lesgeven in de praktijk.

jaar 2, 3, 4
Sittard

Postpropedeuse

Geschiedenis kan je op verschillende manieren bekijken, ze is namelijk nooit zwart-wit. Samen met je medestudenten en docenten heb je het daarover.

Je leert wat jij kunt betekenen voor leerlingen. Je vindt het antwoord op de vraag hoe jij een goede leraar bent.

Je loopt niet alleen stage voor de klas, maar ook bij een erfgoedinstelling. Je ontwikkelt educatief materiaal met als doel deze erfgoedinstelling aantrekkelijker te maken voor jongeren en je eigen geschiedenisonderwijs ermee te verrijken.

Docente voor de klas
wat kies jij?
Sittard

Profileren naar interesse

In de postpropedeuse ga je je specialiseren. Maar liefst een kwart van je opleiding is hiervoor gereserveerd.

Kies jij voor meer verdieping in jouw vak, bijvoorbeeld in Erfgoed of Historische literatuur? Of wil je je breder verdiepen in Mens- en Maatschappij-onderwijs.

Je kunt ook een tijdje naar het buitenland. Of onderwijs volgen als voorbereiding op een tweede lesbevoegdheid of een master. De keuze is aan jou!

leren door dóen
Sittard

Zelf voor de klas

Tijdens je studie loop je ieder jaar stage en word je begeleid in jouw ontwikkeling. Je gaat steeds meer zelf lesgeven. In je laatste jaar ben je voornamelijk zelf als leraar aan de slag in de onderbouw van havo/vwo of het beroepsonderwijs. In de slotfase van je opleiding werk je aan de ontwikkeling van jouw onderzoekend vermogen.

En dan: tijd voor je diploma! Hiermee kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Sittard

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Bij de Lerarenopleiding Geschiedenis in Tilburg heerst een prettige sfeer. Dat komt door de vele contactmomenten en samenwerking met andere vakgroepen. Je kunt je hier specialiseren in geschiedenisfilosofie.

Studiebelasting

  • ±40 uur per week, incl. stage en zelfstudie
  • in de loop van je studie werk je steeds zelfstandiger; hierdoor neemt contacttijd af en neemt leren op de werkplek en zelfstudie toe
jaar 1
Tilburg

Je propedeusejaar

Het eerste jaar krijg je een stevige basis aan vakinhoud. Je leert over alle periodes en de bijbehorende historische ontwikkelingen, binnen en buiten Europa. Je leert ook hoe beelden hierover zijn ontstaan. Je duikt in actuele maatschappelijke kwesties en ontwikkelt een eigen visie en doelen voor het geschiedenisonderwijs.

Je maakt kennis met het vak van leraar. Wat je leert, kun je toepassen in je stage.

jaar 2, 3, 4
Tilburg

Postpropedeuse

Je zoomt verder in op andere schaalniveaus. Je leert over de eigen omgeving, Nederlandse én wereldgeschiedenis. Je leert over historische ontwikkelingen in verschillende periodes en over onze staatsinrichting. Je denkt na over hoe bepaalde periodes de maatschappij van nu hebben veranderd. Samen met andere opleidingen werk je aan een visie op burgerschap. Ook doe je een historisch onderzoek.

wat kies jij?
Tilburg

Profileren naar interesse

In de postpropedeuse ga je je ook specialiseren. Maar liefst een kwart van je opleiding is hiervoor gereserveerd.

Kies jij voor meer verdieping in jouw vak of een doelgroep of ga je voor verbreding in jouw vak? Of zie jij het wel zitten een tijdje naar het buitenland te gaan?

Je kunt ook onderwijs volgen als voorbereiding op een tweede lesbevoegdheid of een master. De keuze is aan jou!

leren door dóen
Tilburg

Zelf voor de klas

Het leren op de werkplek (stage) wordt steeds belangrijker; zo krijg je meer ervaring in de klas. Je werkt aan je eigen ontwikkeling en docenten ondersteunen jou op weg naar het worden van de docent die jij wilt zijn. In je laatste jaar ben je voornamelijk zelfstandig binnen de school en als leraar aan de slag in de klas, in het (v)mbo of onderbouw havo/vwo.

En dan: tijd voor je diploma! Hiermee kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Tilburg

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Ervaringen van studenten

Betrokken bij jou, hart voor geschiedenis en liefde voor onderwijs

Jeroen Gerats

Docent Lerarenopleiding Geschiedenis Tilburg

"Wat wij als opleiding het meest terugkrijgen van onze studenten is dat onze opleiding aanzet tot het kijken vanuit meerdere perspectieven naar de wereld. Je leert niet alleen over Nederlandse geschiedenis, maar ook over die van andere landen in de wereld. Hierbij benadrukken wij de relatie tussen het heden, het verleden en de toekomst.

Van tijd tot tijd kunnen bepaalde beelden over een historische ontwikkeling of menselijke gedrag veranderen. Kort na de Tweede Wereldoorlog dachten veel mensen in goed of fout als het gaat om de relatie met het Duitse gezag. Een tijd later kwam daar ‘grijs gebied’ bij.

Het schoolvak geschiedenis kan studenten en leerlingen ook laten nadenken over hoe die beelden tot stand komen. Dit staat centraal bij vakinhoudelijke vakken én vakdidactische vakken. Een belangrijke vraag is steeds hoe hetgeen wat er besproken wordt ook vertaald kan worden naar het klaslokaal. Immers is de opleiding gericht op het docentschap met als schoolvak geschiedenis. We hebben oog voor vakmanschap (vakinhoud) en voor meesterschap (docentschap). Je bent hier door colleges en op stages mee bezig. Daarnaast proberen wij door excursies of in samenwerking met andere instellingen je hierbij ervaringen op te laten doen die relevant zijn voor je toekomst. Zo word jij geholpen in je ontwikkeling tot docent geschiedenis. Een mooi én belangrijk beroep!

Dit vindt plaats in een open en toegankelijke omgeving. We vinden het belangrijk dat lijntjes kort lopen en dat studenten weten wie we zijn. Benaderbaarheid staat bij ons hoog in het vaandel."

Ben jezelf!

Maud

Student Lerarenopleiding Geschiedenis Sittard

Toen de 23-jarige Maud Wilbrink na twee jaar stopte met haar opleiding Kunstgeschiedenis in Nijmegen, kwam ze na een periode op kamers weer bij haar ouders in Born wonen. Ze moest op zoek naar een nieuwe studie. Eén ding wist ze zeker: haar nieuwe opleiding moest aansluiten bij haar oude, want ze was niet gestopt vanwege het vak zelf. Ze had meer sturing nodig. Maud had slechts één open dag nodig om te beslissen dat ze naar Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) wilde voor de voltijdopleiding Leraar Geschiedenis.

“Tijdens de open dag in Sittard kwam ik mensen tegen die met hetzelfde enthousiasme over het vak geschiedenis kunnen vertellen. Kennis delen en de passie voor oudheid heeft me doen besluiten om bij FLOS te gaan studeren.” Maud koos de opleiding in eerste instantie vooral voor het vak geschiedenis. “Zou ik überhaupt wel geschikt zijn als docent? Mijn enthousiasme voor het vak nam de overhand en dus ben ik de lerarenopleiding gestart met het idee dat het wel goed zou komen. Achteraf gezien blijkt dat ik een goede keuze heb gemaakt.”

Saba

Het meest prettige aan de opleiding vindt Maud dat de school en de docenten veel rekening houden met haar als persoon. “Door de kleine klassen is er vanaf het eerste moment goed contact. Ik ben niet één van de vele studenten, er wordt juist gekeken naar wat de opleiding specifiek voor mij kan doen. Er wordt naar mij geluisterd als mens en student, iets wat ik heel erg waardeer.” Als Maud ergens mee zit, weet ze precies bij wie ze terecht kan. Toen ze na haar eerste jaar aangaf dat ze meer uitdaging zocht, werd er samen met een opleider gezocht naar mogelijkheden. “We kwamen uit bij een tweedejaarsstage in het buitenland, op een Engelstalige school in Saba.”

Behalve heel veel kennis en ervaring, heeft Maud ook veel nieuwe vrienden overgehouden aan de opleiding. “Het klinkt misschien cliché, maar het leukste aan de opleiding vind ik het contact met anderen. Je bouwt snel een vriendengroep op omdat de klas vrij klein is. Daarnaast doe je ook veel samen met andere opleidingen, zoals economie en aardrijkskunde. Je maakt excursies die niet alleen heel leerzaam, maar ook erg gezellig zijn. FLOS biedt een goede mix tussen studeren en student zijn. De opleiding is inhoudelijk sterk en je leert heel veel, maar er is ook ruimte voor plezier.”

Passie

De docenten en colleges vindt Maud in één woord top! “De docenten zijn stuk voor stuk gepassioneerd over hun eigen vakgebied en proberen dit ook op veel verschillende manieren over te dragen aan studenten. Hierdoor zijn de colleges erg gevarieerd. Omdat elke docent anders te werk gaat, leren we veel over de vakinhoud, maar tegelijkertijd ook over de didactische kant. Waar de een ons aan het werk zet met het analyseren van films en muziek, schrijven we bij de ander een artikel over filmgeschiedenis. We krijgen regelmatig mailtjes met aanraders voor films, series, lesmateriaal, tentoonstellingen, noem maar op. De docenten weten ook wel dat studeren niet altijd even spectaculair is, maar ze proberen er toch voor te zorgen dat ze ons op zoveel mogelijk manieren kennis laten maken met de stof.”

Maud als docente

“Ik ben een docente die in eerste instantie heel erg open en vrolijk is. Natuurlijk heeft iedereen wel eens mindere dagen, zowel leerlingen als docenten, maar ik probeer toch altijd de sfeer een beetje op te krikken in de klas. Ik wil iemand zijn die het ‘levendig’ maakt. Mezelf een beetje voor gek zetten, vind ik geen probleem. Als de leerlingen het leuk hebben, heb ik het ook leuk.”

Gouden tip

“Ben jezelf en ontwikkel je eigen soort doceerstijl. Ben jezelf en heb ook gewoon plezier. En vooral: ben jezelf, want leerlingen prikken dwars door je heen als je het niet bent.”

Duurzaam leren staat centraal

Margo van Wijk

Docent Lerarenopleiding Geschiedenis Tilburg

"Op de opleiding leer je niet alleen hoe je het vak geschiedenis op de juiste manier kunt geven, maar ook hoe je jouw leerlingen straks duidelijk kunt maken waaróm het vak zo belangrijk is in de steeds veranderende wereld om ons heen.

Duurzaam leren staat daarbij centraal, want ‘de stof erdoorheen jagen’ om de kerndoelen af te vinken is niet voldoende. Hoe zorgen wij ervoor dat wat wij belangrijk vinden, opgeslagen wordt in het langetermijngeheugen van de leerlingen? Een aantal belangrijke principes uit de cognitieve psychologie en de vakdidactiek helpen daarbij."

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Geschiedenis

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Geschiedenis

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Sittard

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg