Sprint naar content

Leraar Geschiedenis

Leraar Geschiedenis

Jouw toekomst

Voor de klas of daarbuiten: geschiedenis is jouw toekomst!

Waar kun je werken?

Ga jij voor de klas of ontwikkel je liever achter de schermen het onderwijs? Met jouw Bachelor of Education (BEd) in het vak geschiedenis heb je verschillende educatieve mogelijkheden, zowel binnen als buiten het onderwijs.

Docent vertelt enthousiast voor de klas

Welk werk kun je doen?

Na de opleiding kun je aan de slag als:

Met de Lerarenopleiding Geschiedenis word jij een inspirerend docent in deze vakken. Je hebt een tweedegraads bevoegdheid voor lesgeven op een middelbare school (vmbo en onderbouw havo/vwo) of in het middelbaar beroepsonderwijs. Je weet jouw leerlingen te boeien.

Werk jij graag mee aan beter onderwijs, maar kies je voor een baan buiten de klas? Dan kun je aan de slag als ontwikkelaar van schoolmaterialen. Jij schrijft boeken, ontwerpt lessen en maakt educatieve programma's.

Niet alleen op school staan mensen te springen om jouw kennis. Ook bij een museum ben jij van harte welkom. Bijvoorbeeld als educatief specialist, waar je programma's maakt om de informatie in het museum op een leuke manier te delen. Jij duikt graag met je neus de geschiedenisboeken in om de geschiedenis verder te onderzoeken.

Jij begrijpt goed hoe de wereld in elkaar zit en dat maakt jou een bijzonder schrijver. Je kunt aan de slag met het schrijven van journalistieke of educatieve artikelen of boeken over de geschiedenis.

Doorstuderen na je studie

Heb je de smaak van het studeren te pakken? Met de vakmaster word je leraar geschiedenis in bovenbouw havo/vwo. Ook kun je jezelf specialiseren met een andere educatieve master, een korte cursus of versneld een extra lesbevoegdheid halen voor een ander schoolvak. Er is keuze genoeg!

Je vindt de mogelijkheden op www.fontys.nl/educatie.

Ervaringen van studenten en docenten

Ben jezelf!

Maud

Student Lerarenopleiding Geschiedenis Sittard

Toen de 23-jarige Maud Wilbrink na twee jaar stopte met haar opleiding Kunstgeschiedenis in Nijmegen, kwam ze na een periode op kamers weer bij haar ouders in Born wonen. Ze moest op zoek naar een nieuwe studie. Eén ding wist ze zeker: haar nieuwe opleiding moest aansluiten bij haar oude, want ze was niet gestopt vanwege het vak zelf. Ze had meer sturing nodig. Maud had slechts één open dag nodig om te beslissen dat ze naar Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) wilde voor de voltijdopleiding Leraar Geschiedenis.

“Tijdens de open dag in Sittard kwam ik mensen tegen die met hetzelfde enthousiasme over het vak geschiedenis kunnen vertellen. Kennis delen en de passie voor oudheid heeft me doen besluiten om bij FLOS te gaan studeren.” Maud koos de opleiding in eerste instantie vooral voor het vak geschiedenis. “Zou ik überhaupt wel geschikt zijn als docent? Mijn enthousiasme voor het vak nam de overhand en dus ben ik de lerarenopleiding gestart met het idee dat het wel goed zou komen. Achteraf gezien blijkt dat ik een goede keuze heb gemaakt.”

Saba

Het meest prettige aan de opleiding vindt Maud dat de school en de docenten veel rekening houden met haar als persoon. “Door de kleine klassen is er vanaf het eerste moment goed contact. Ik ben niet één van de vele studenten, er wordt juist gekeken naar wat de opleiding specifiek voor mij kan doen. Er wordt naar mij geluisterd als mens en student, iets wat ik heel erg waardeer.” Als Maud ergens mee zit, weet ze precies bij wie ze terecht kan. Toen ze na haar eerste jaar aangaf dat ze meer uitdaging zocht, werd er samen met een opleider gezocht naar mogelijkheden. “We kwamen uit bij een tweedejaarsstage in het buitenland, op een Engelstalige school in Saba.”

Behalve heel veel kennis en ervaring, heeft Maud ook veel nieuwe vrienden overgehouden aan de opleiding. “Het klinkt misschien cliché, maar het leukste aan de opleiding vind ik het contact met anderen. Je bouwt snel een vriendengroep op omdat de klas vrij klein is. Daarnaast doe je ook veel samen met andere opleidingen, zoals economie en aardrijkskunde. Je maakt excursies die niet alleen heel leerzaam, maar ook erg gezellig zijn. FLOS biedt een goede mix tussen studeren en student zijn. De opleiding is inhoudelijk sterk en je leert heel veel, maar er is ook ruimte voor plezier.”

Passie

De docenten en colleges vindt Maud in één woord top! “De docenten zijn stuk voor stuk gepassioneerd over hun eigen vakgebied en proberen dit ook op veel verschillende manieren over te dragen aan studenten. Hierdoor zijn de colleges erg gevarieerd. Omdat elke docent anders te werk gaat, leren we veel over de vakinhoud, maar tegelijkertijd ook over de didactische kant. Waar de een ons aan het werk zet met het analyseren van films en muziek, schrijven we bij de ander een artikel over filmgeschiedenis. We krijgen regelmatig mailtjes met aanraders voor films, series, lesmateriaal, tentoonstellingen, noem maar op. De docenten weten ook wel dat studeren niet altijd even spectaculair is, maar ze proberen er toch voor te zorgen dat ze ons op zoveel mogelijk manieren kennis laten maken met de stof.”

Maud als docente

“Ik ben een docente die in eerste instantie heel erg open en vrolijk is. Natuurlijk heeft iedereen wel eens mindere dagen, zowel leerlingen als docenten, maar ik probeer toch altijd de sfeer een beetje op te krikken in de klas. Ik wil iemand zijn die het ‘levendig’ maakt. Mezelf een beetje voor gek zetten, vind ik geen probleem. Als de leerlingen het leuk hebben, heb ik het ook leuk.”

Gouden tip

“Ben jezelf en ontwikkel je eigen soort doceerstijl. Ben jezelf en heb ook gewoon plezier. En vooral: ben jezelf, want leerlingen prikken dwars door je heen als je het niet bent.”

Ik wil de docent zijn die ik vroeger had gewild op school

Monica

Student Lerarenopleiding Geschiedenis Tilburg

​#Waarom heb je voor de opleiding Leraar Geschiedenis gekozen?“Heel eerlijk: ik heb ik er niet voor gekozen, ik ben er ‘letterlijk’ in gevallen. Voor de opleiding Journalistiek haalde ik in het eerste jaar te weinig studiepunten. Docent Geschiedenis was op dat moment mijn plan B, dus besloot ik daarvoor te gaan. Ik ben een verhalenverteller. In mijn vrije tijd schrijf ik graag gedichten. Dat past goed bij deze opleiding. Soms zeg ik weleens: als ik ooit verzeild raak in tijdreizen, dan weet ik hoe ik me moet gedragen!”

Wat is voor jou tot nu toe een hoogtepunt in je studie?

“Mijn deelname aan het BEES-traject (Bilingual English Education Stream) dat ik naast mijn studie kon volgen: het vak Geschiedenis in twee talen leren geven. In jaar twee en drie van de opleiding heb ik deze specialisatie gevolgd. In samenwerking met internationale studenten van het Erasmus. Er is geen tekort aan docenten Geschiedenis en daarom is het extra belangrijk om jezelf te onderscheiden. Tweetalig onderwijs is een opkomend fenomeen en met deze papieren kun je gemakkelijk instromen. Buiten dat leer je tijdens dit programma zoveel leuke mensen kennen. Ik heb nu zelfs een goede vriend in Zuid-Korea wonen, daar ben ik echt dankbaar voor!”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Ik ben een enorme ‘regeltante’. Soms moet de rem er zelfs even op, maar het brengt ook voordelen met zich mee. Tijdens een studieproject mochten we zelf een historische escaperoom ontwerpen. Via een kennis van mijn vader heb ik geregeld dat we onze escaperoom mochten tentoonstellen in een Tweede Wereldoorlog museum. Dat is zo goed uitgepakt: voor het project hebben we zelfs een tien gekregen! Dan ontdek je dat je van samenwerken zoveel kunt leren. Maar ook van het verdelen van taken voor zo’n project en het optimaal benutten van je eigen capaciteiten.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?

“Ik wil de docent zijn die ik vroeger had gewild op school. Als ik terugdenk aan mijn Franse docent: ‘O wee’ als je je huiswerk niet bij je had, dan moest je zoveel strafwerk maken. Daar heb ik voor mijn gevoel nog steeds een trauma van. Nu komen leerlingen naar me toe en voel ik de angst als ze hun huiswerk niet hebben gemaakt. Als ik dan reageer: ‘Je krijgt geen straf, ik vergeet ook weleens wat’, dan zie je de opluchting in hun ogen. Ik ben verliefd geworden op het lesgeven: de reacties van leerlingen zijn zo mooi. Een voorbeeld: in de les wil ik dat ze Engels praten. In tijden van corona vertel ik ze dat ik allergisch ben voor de Nederlandse taal, daarvan ga ik niezen en hoesten. Ik vertelde een leerling dat ik haar ook wel de Nederlandse uitleg van iets wilde geven en ze schrok: ‘Nee, dan gaat u niezen en hoesten.’ Voor die reacties en de gezichtsuitdrukkingen erbij, daar doe je het voor!”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Als je het écht wilt, doe het gewoon! In studiejaar 1 is het echt even strijden: je leert theorie, theorie en nog meer theorie… Enerzijds denk je: ‘Ik geloof het wel’. Maar een ander moment, bijvoorbeeld tijdens het volgen van een leuke stage, is echt de kers op de taart. Ontdek met welke klassen jij een goede klik hebt, dan is er niets leuker dan als docent voor de klas staan.”

Duurzaam leren staat centraal

Margo van Wijk

Docent Lerarenopleiding Geschiedenis Tilburg

"Op de opleiding leer je niet alleen hoe je het vak geschiedenis op de juiste manier kunt geven, maar ook hoe je jouw leerlingen straks duidelijk kunt maken waaróm het vak zo belangrijk is in de steeds veranderende wereld om ons heen.

Duurzaam leren staat daarbij centraal, want ‘de stof erdoorheen jagen’ om de kerndoelen af te vinken is niet voldoende. Hoe zorgen wij ervoor dat wat wij belangrijk vinden, opgeslagen wordt in het langetermijngeheugen van de leerlingen? Een aantal belangrijke principes uit de cognitieve psychologie en de vakdidactiek helpen daarbij."

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Geschiedenis

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Geschiedenis

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Sittard

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg