Sprint naar content

Leraar Nederlands

Leraar Nederlands

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Je verdiept je in vakinhoud (zoals literatuur, taalkunde en taalbeheersing), vakdidactiek en onderwijskundige vakken. Je leert hoe je een goede docent wordt en met verschillende leerlingen omgaat. Op je leerwerkplek doe je ervaring op: je ontwerpt je eigen lessen en oefent met het lesgeven.

Twee groepen studenten zijn met elkaar in gesprek
  • Jij ontwikkelt jezelf van taalstudent naar taaldocent.

  • Van boeiende uitleg tot creatieve groepsopdrachten: jij leert hoe leerlingen het beste leren.

  • Je loopt veel stage waardoor je je kennis en vaardigheden direct in de praktijk kunt toepassen.

Opbouw van de komende vier jaar

Bij de Lerarenopleiding Nederlands in Sittard voel je je snel op je gemak. De opleiding is kleinschalig: iedereen kent elkaar. Er is veel aandacht voor jouw ontwikkeling.

Studiebelasting

  • ±40 uur per week, incl. stage
  • je bent gemiddeld minimaal 2 dagen op de leslocatie
  • in de loop van je studie werk je steeds zelfstandiger
jaar 1
Sittard

Je propedeusejaar

Je legt een stevige inhoudelijke basis in taalvaardigheid, taalkunde en literatuur. Je analyseert verhalen, gedichten en films. Zo word je een betere schrijver en lezer.

Bij vakdidactiek leer je hoe je jouw kennis het beste overdraagt en bij pedagogiek hoe je met leerlingen omgaat. Jij staat tijdens stage (werkplekleren) vol zelfvertrouwen voor de klas.

Student in een collegezaal
jaar 2, 3, 4
Sittard

Postpropedeuse

Verder de verdieping in. Je leert over woord- en zinstructuren en de communicatieve en sociale functies van taal. Je vergroot je schriftelijke en mondelinge beschouwende en opiniërende vaardigheden. Je gaat aan de slag met taalontwikkelend leren in de les en met spreek-, luister- en kijkvaardigheid van leerlingen. Ook werk je aan je rol als leesbevorderaar; daarvoor lees en analyseer je (jeugd)literatuur.

Je kennis en vaardigheden pas je toe in je stages.

Student staat voor de klas
wat kies jij?
Sittard

Profileren naar interesse

In de postpropedeuse ga je je specialiseren. Maar liefst een kwart van je opleiding is hiervoor gereserveerd.

Kies voor meer verdieping of verbreding in jouw vak. Wat dacht je van de track Nederlands als tweede taal (NT2) of zoek jij de verdieping in (jeugd)literatuur?

Ook kun je onderwijs volgen als voorbereiding op een tweede bevoegdheid of master.

Student praat met haar collega op stage
leren door dóen
Sittard

Zelf voor de klas

Tijdens je studie loop je ieder jaar stage en word je begeleid in jouw ontwikkeling. Je staat steeds meer zelfstandig voor de klas. In je laatste jaar besteed je veel aandacht aan het sluitstuk van jouw opleiding. Je richt je op eigen leervragen tijdens je afstudeerstage in het voortgezet onderwijs of het mbo.

En dan: tijd voor je diploma! Hiermee kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Sittard

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Bij de Lerarenopleiding Nederlands in Tilburg is geen dag hetzelfde. De opleiding heeft een gevarieerd lesaanbod. Met medestudenten werk je aan uitdagende opdrachten en onderneem je gezellige culturele activiteiten. De docenten hebben aandacht voor jou. Jij voelt je hier snel thuis.

Studiebelasting

  • ±40 uur per week, incl. stage
  • je bent gemiddeld minimaal 2 dagen per week op de leslocatie
  • in de loop van je studie werk je steeds zelfstandiger; hierdoor neemt contacttijd af en neemt leren op de werkplek en zelfstudie toe
Student volgt een college
jaar 1
Tilburg

Je propedeusejaar

Je maakt kennis met het schoolvak Nederlands. Je werkt aan je eigen taalvaardigheid, verdiept je in de structuur van de Nederlandse taal en leest en analyseert verhalen, gedichten en romans. Met behulp van (vak)didactiek en pedagogiek leer je hoe je jouw vak overbrengt en met leerlingen omgaat.

Tijdens je stage doe je je eerste ervaringen als docent op.

Studenten werken aan een opdracht
jaar 2, 3, 4
Tilburg

Postpropedeuse

Verder de verdieping in. Je leert over woord- en zinstructuren en de communicatieve en sociale functies van taal. Je vergroot je schriftelijke en mondelinge beschouwende en opiniërende vaardigheden. Je gaat aan de slag met taalontwikkelend leren in de les en met spreek-, luister- en kijkvaardigheid van leerlingen. Ook werk je aan je rol als leesbevorderaar; daarvoor lees en analyseer je (jeugd)literatuur.

Jouw kennis en vaardigheden pas je toe in je stages.

Docent voor de klas
wat kies jij?
Tilburg

Profileren naar interesse

In de postpropedeuse ga je je specialiseren. Maar liefst een kwart van je opleiding is hiervoor gereserveerd.

Kies voor meer verdieping of verbreding in jouw vak. Wat dacht je van de track Nederlands als tweede taal (NT2) of zoek jij de verdieping in (jeugd)literatuur?

Ook kun je onderwijs volgen als voorbereiding op een tweede bevoegdheid of master.

Student en docent lachend in gesprek
leren door dóen
Tilburg

Zelf voor de klas

Tijdens je studie loop je ieder jaar stage en word je begeleid in jouw ontwikkeling. Je staat steeds meer zelfstandig voor de klas. In je laatste jaar besteed je veel aandacht aan het sluitstuk van jouw opleiding en je onderzoekend vermogen.

En dan: tijd voor je diploma! Hiermee kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Tilburg

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Ervaringen van studenten

Als je een goede connectie hebt met leerlingen, dan kun je alles met ze bereiken

Laura

Student Lerarenopleiding Nederlands Tilburg

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Nederlands gekozen?

“Tijdens mijn bijbaan in een leidinggevende functie heb ik ontdekt dat ik het leuk vind om anderen iets te leren. Een carrière in het onderwijs sprak me aan en dus ben ik mezelf specifiek gaan oriënteren op de lerarenopleiding. Op dat moment twijfelde ik nog tussen de Pabo of de opleiding tot Leraar Nederlands. Mijn interesse ligt meer bij de doelgroep van het voortgezet onderwijs, dus die keuze was snel gemaakt. Daarnaast is het goed beheersen van een taal zo waardevol en kun je als leraar daarmee echt het verschil maken.”

Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?

“Tijdens de opleiding heb ik veel problemen gehad met mijn gezondheid, en daardoor de opleiding niet volgens de reguliere route doorlopen. Wel loop ik nog steeds op schema en heb ik al mijn vakken tot nu toe afgerond. Na mijn tweede stage heb ik een baan aangeboden gekregen en daar ben ik stiekem best trots op. Dat voelt toch als een bevestiging dat ik het goed doe. Hoewel ik best wel onzeker kan zijn, heeft deze opleiding mij een boost gegeven om nu echt door te pakken.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Fontys leidt heel breed op. Je kunt je dus oriënteren binnen het VO, maar ook op het MBO. Zo heb ik eerst MBO niveau 3 en 4 mogen draaien. Het tweede jaar heb ik stage gelopen binnen het funderend beroepsonderwijs (MBO niveau 1). Hier heb ik ook les gegeven aan een NT2-klas, oftewel: leerlingen met het Nederlands als tweede taal. Pas daarna ben ik naar het VO gegaan en ook daar geef ik les op verschillende niveaus. Fontys geeft mij de ruimte om zelf te ontdekken hoe het volgen van deze opleiding het beste bij mij past. Dat zorgt ervoor dat je echt je eigen identiteit ontwikkelt.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?

“Ik vind het belangrijk om aandacht te besteden aan een vertrouwensband met leerlingen. Als je een goede connectie hebt met leerlingen, dan kun je alles met ze bereiken. Tijdens een periode van voornamelijk online lessen geven, komt mijn creativiteit nog veel meer naar boven. Daar wil ik in blijven investeren om de lessen voor leerlingen zo interessant mogelijk te maken. Op deze manier hoop ik het verschil te maken in het onderwijs.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“In het begin maakte ik de fout om door iedereen aardig gevonden te willen worden. Daardoor krijg je wel een band met leerlingen, maar gaan ze je meer zien als een vriend(in) in plaats van de leraar en dat is absoluut niet handig. Realiseer je dat er een andere verstandhouding is tussen jou als docent en een leerling, anders kunnen ze je hard kwetsen. Leerlingen hebben een bepaalde gave en voelen meteen als je niet jezelf durft te zijn. Het is dus goed om een zekere afstand tussen jullie te bewaren.”

Ik voel me hier fijn

Lotte

Student Lerarenopleiding Nederlands Sittard

Na het behalen van haar diploma is de 22-jarige Lotte Peltzer begonnen aan de studie gezondheidswetenschappen aan de universiteit van Maastricht. Omdat ze zich niet zo prettig voelde op zo’n grote universiteit en met zo’n brede studie, is ze verder gaan kijken. Ze kwam uit bij de opleiding Leraar Nederlands van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). “Na een bezoek aan de open dag in Sittard en mijn deelname aan het proefstuderen, merkte ik dat ik me hier fijn voelde. Dat de school relatief klein is en de docenten je niet als een nummertje zien, spreekt me nog altijd erg aan.”

Lotte leerde bij FLOS twee grote liefdes kennen. Een daarvan is haar passie voor het vak Nederlands, de ander is haar vriend. De 22-jarige studente heeft in de afgelopen drie jaar al veel mooie dingen mogen doen. Haar hoogtepunt is haar laatste stage. “Ik liep van november tot en met januari stage op Curaçao. Ik gaf les op een havo/vwo-school en woonde in een studentenhuis met veertien andere Nederlandse studenten. In mijn vrije tijd genoot ik volop van het eiland, het lekkere weer en het leven daar op Curaçao.”

Persoonlijke ontwikkeling

Als docent is het niet alleen de bedoeling dat je je leerlingen enthousiast maakt voor het vak dat je geeft, maar ook dat je bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling. Het is iets waar Lotte als geen ander over mee kan praten. “Als je voor de klas staat op een middelbare school, geef je les aan een hele diverse groep leerlingen. Iedere leerling is anders en heeft zijn eigen verhaal. Als docent Nederlands zie je de leerlingen twee tot drie keer per week en mag je een beetje bijdragen aan hun weg naar volwassenheid en hun persoonlijke ontwikkeling. Zelf vind ik het heel leuk om bij dit proces betrokken te worden, omdat dit voor veel jonge mensen zo’n belangrijke en bewogen periode is.”

En over persoonlijke ontwikkeling gesproken: in dit proces zit Lotte zelf ook nog volop. “Als leraar in opleiding ben ik vaak bezig met hoe ik overkom voor een groep. Ik leer veel over mezelf.” Als ze vragen heeft, kan Lotte terecht bij haar docentopleiders. Docentopleiders waar ze erg over te spreken is. “Het contact met de leraren is op de FLOS heel goed. Ze zijn bevlogen en creatief. De opleiding is een vrij kleinschalige ten opzichte van andere opleidingen in de buurt. Docenten kennen je bij naam en je kunt altijd bij ze aankloppen.”

Overwinning

Het maken van een studiekeuze is lastig. Het bepaalt immers een groot deel van je toekomst. Hoewel Lotte een paar jaar geleden nooit had kunnen bedenken dat ze ooit voor een klas zou staan, bevalt het leventje als docent haar nu ontzettend goed. Zeker weten of ze de komende veertig jaar voor de klas zal staan, doet ze niet. “Maar dat is niet erg. Deze opleiding heeft me heel veel geleerd en ik ben ontzettend gegroeid in de afgelopen drie jaar. Soms moet je de stap durven nemen en dan kom je er vanzelf wel achter of het bij je past of niet.”

Lotte als docente

“Ik zit inmiddels in mijn derde jaar van de opleiding en ben nog steeds aan het werken aan een antwoord op de vraag wie ik ben als docent. Tijdens mijn stage in de eerste twee jaar heb ik vooral geproefd van het vak en probeerde ik erachter te komen of lesgeven op een middelbare school echt bij mij past. In mijn derde jaar ben ik me meer gaan richten op wie ik ben en wat ik wil uitstralen voor de klas.”

Gouden tip

“Geef jezelf tijdens de opleiding de tijd om erachter te komen wie jij bent als docent en hoe jij op een voor jou prettige manier lesgeeft. Laat je daarbij niet uit het veld slaan als het niet meteen lukt, maar gun jezelf de tijd om te groeien en jezelf te blijven ontwikkelen.”

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Nederlands

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Nederlands

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Sittard

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg