Sneak preview studieweek Werktuigbouwkunde in Eindhoven

Hoi! Wij zijn Agnes en Robin

Neem een kijkje in de agenda van Agnes en Robin!

Studenten bij de opleiding Werktuigbouwkunde in Eindhoven

Scrol door de agenda, krijg alvast een indruk van enkele vakken én van de sfeer bij de opleiding. Je kunt mini-colleges volgen en opdrachten maken. Zo krijg je een beeld of de studie Werktuigbouwkunde bij jou past.

Ben je nieuwsgierig naar wie Agnes en Robin zijn? Bekijk dan de video hierboven.

Heb je een vraag?

stuur ons een mailtje

Ma sept
Di sept
Wo sept
Do sept
Vr sept
Ma sept

Goedemorgen!

Virtuele tour over de opleidingsvloer

De opleiding Werktuigbouwkunde is ondergebracht in gebouw Nexus op het TU/e-terrein. De opleiding zit hier pas sinds de zomer van 2019, dus het is nog een erg nieuw gebouw. Benieuwd naar hoe dat eruit ziet? En wat bijvoorbeeld het Objexlab en Techniek Atelier zijn? Neem dan een kijkje in deze 360° video.

4 minuten

Gesprek met studieadviseur

Robin zit in het eerste jaar en maakt kennis met zijn studieadviseur. Luister je mee?

Gesprek met studieadviseur

21.00 uur werken

Bijbaantje bij een ingenieursbureau

Di sept

Mees: Sunlight Dairy

Mees is in 2020 afgestudeerd en startte zijn eigen bedrijf Sunlight Dairy. Zijn bedrijf is heel belangrijk voor de zuivelindustrie in Afrika!

Mees: Sunlight Dairy

Vergadering met introductiecommissie

Plannen bespreken voor de introductieweek van de nieuwe eerstejaars studenten

Puzzel

Krijg jij het mannetje met de juiste berekeningen naar de overkant?

Puzzel

Het mannetje wil naar de vlag. Het vervelende: de generator kan alleen aan als de schakelaar aan wordt gezet. Om de vlag te bereiken moet de motor de deur omhoog trekken en de magneet moet het elektrische veld omleiden. Beiden hebben genoeg spanning nodig. Deze puzzel geeft een goed beeld van het vak Meet & Regeltechniek (MR). Succes!

5 minuten

Even lekker een balletje slaan

Na een drukke dag van lessen en meetings is het tijd voor ontspanning. In Eindhoven zijn er genoeg studentensportverenigingen, van zweefvliegen tot zaalvoetbal. Een grote vereniging is de tennisvereniging Fellenoord, waar ik op dinsdagavond train met vrienden.

Wo sept

Uitslapen!

Eerstejaars project: de achtbaan

Meer weten over dit project? Klik hier!

Eerstejaars project: de achtbaan

In het eerste jaar ga je samen met 5 medestudenten een achtbaan ontwerpen in 10 weken tijd. Deze achtbaan werkt op 'groene energie', daarnaast is veiligheid de eerste prioriteit en natuurlijk moet hij er ook mooi uitzien! Je gaat onder andere berekeningen, tekeningen en een werkend schaalmodel maken. Gedurende het project word je begeleid door een docent, krijg je colleges die je helpen bij het project en worden er workshops gegeven over project management, basis ontwerpen, creativiteit, ethiek en besluitvorming. Het project wordt afgesloten met een wedstrijd tussen de verschillende projectteams.

1 minuten

Construeren & Mechanica

Wanneer is een ligfiets sterk genoeg om jou te kunnen dragen?

Construeren & Mechanica

Construeren & Mechanica is een vakken die je krijgt binnen de opleiding Werktuigbouwkunde. Maar wat leer je dan precies? Bekijk hier een opdracht uitgewerkt in een poster, over de krachten die komen kijken bij het ontwerpen van een ligfiets!

Sfeerafbeelding Fontys

Neem een kijkje in de kamer van Robin

Als student Werktuigbouwkunde vind ik het ook leuk om in mijn vrije tijd aan het puzzelen en knutselen te zijn. Dat zie je wel in mijn kamer. Kijk maar eens rond. Herken jij alle apparatuur en wat je er mee kan doen?

Do sept

Buy to Fly

Benieuwd naar wat voor praktijklessen je krijgt bij Werktuigbouwkunde? Bekijk de video!

Buy to Fly

Bij de opleiding Werktuigbouwkunde krijg je naast theorie ook praktijklessen.
Bewerkingen als draaien, frezen, lassen maar ook 3D-printen komen aan de orde. De vaardigheden die je hier leert, kun je vervolgens weer goed gebruiken in de projecten!

In het volgende filmpje worden wat typische begrippen uit praktijklessen toegelicht en krijg je een impressie van de praktijkvakken bij de opleiding Werktuigbouwkunde.

3 minuten

Dat gaat niet helemaal zoals gepland!

Benieuwd waar het over gaat? Bekijk de animatie!

Dat gaat niet helemaal zoals gepland!

Dat gaat niet helemaal zoals gepland! Benieuwd waar het over gaat? Bekijk de animatie! Je vindt bij het volgende agenda-item meer uitleg.

Mini-college wiskunde

Mini-college wiskunde

Je hebt net een video bekijken waarbij iets niet helemaal goed af liep. Benieuwd hoe je dit met een wiskundige berekening kan oplossen? Bekijk hier de uitleg.

2 minuten

Een stage kiezen, hoe doe je dat?

In je derde studiejaar ga je op stage. En omdat er zo veel mogelijkheden zijn, kan dat best lastig kiezen zijn. Daarom hebben we een overzicht gemaakt, hoe je een stageplek kan kiezen die bij jou past!

Drankje bij de Hubble

Om het TU/e-terrein heb je verschillende faciliteiten, waaronder een kleine supermarkt, maar ook horeca. De Hubble is er daar één van! Ga je mee een drankje doen?

Vr sept

Jouw toekomst als een engineer Werktuigbouwkunde!

Benieuwd wat je allemaal kan gaan doen met een diploma Werktuigbouwkunde op zak? In deze video vertellen studenten én bedrijven over alle mogelijkheden!

Doe de test!

Hopelijk heeft deze week je veel geleerd over de opleiding Werktuigbouwkunde.

Doe de test!

Hopelijk heeft deze week je veel geleerd over de opleiding Werktuigbouwkunde. Door het beantwoorden van deze zes vragen kom je erachter of deze opleiding bij je past. Onthoud wel dat het maar een aantal voorbeelden zijn. Je hoeft geen gegevens achter te laten en als je op 'verzenden' klikt aan het eind van de test zie je meteen het resultaat.

Sfeerafbeelding Fontys

HEB JE EEN ALGEMENE VRAAG LOS VAN DE KALENDER? STUUR EEN MAILTJE NAAR: ENGINEERINGCOMMUNICATIE@FONTYS.NL