Stap 3: Ik weet het (bijna) zeker

Je hebt een opleiding gekozen en bent er helemaal uit, toch? Wat kun je nu nog doen om helemaal zeker te zijn van je keuze? Wat vinden huidige studenten eigenlijk van de opleiding? Wat belemmert je nog of hoe kun je je keuze relativeren? En wat kun je doen om te zorgen voor een goede start van je nieuwe opleiding?

Stap 3

• Ontdek wat jou nog tegenhoudt.
  • Ga op zoek naar nog ontbrekende informatie
  • Kom nog een keer kijken
  • Praktische zaken over aanmelden
  • Goede start op het hbo

Nadine, studiekeuzeadviseur

Hak de knoop door

Sfeerafbeelding Fontys

Wie kunnen je helpen in deze stap?

Studenten en docenten

Ga nog eens in gesprek met studenten en docenten van de opleiding. Laat je goed informeren! Veel informatie kun je vinden op de website van de opleiding. Heb je nog vragen of twijfels, ga dan in gesprek met studenten en docenten. Dat kan bij verschillende opleidingen via mail, telefoon of via Whatsapp.

Iemand die het beroep uitoefent

Wat ook interessant is, is om te praten met iemand die het beroep uitoefent. Ken je iemand uit je omgeving die werkzaam is in het werkveld waar jouw interesse ligt? Bel diegene en vraag of je eens langs mag komen. Ga met hem/haar in gesprek en laat ze vertellen over hun werk. Wat vinden ze leuk aan het werk, hoe ziet een werkweek eruit en hebben ze nog tips voor jou. Vaak vinden mensen het heel leuk om over hun werk te praten!

Sta stil bij wat jij nodig hebt

Weet je al bijna zeker welke studierichting je interessant vindt en welke opleiding je wilt gaan doen? Maar vind je het toch nog lastig om de knoop door te hakken? Sta dan eens stil bij wat je nog tegenhoudt. Ervaar je het gewoonweg als een grote stap om een definitieve keuze te maken? Of heb je misschien nog praktische vragen over de opleiding van jouw voorkeur? Sta stil bij wat jij nog nodig hebt om jouw studiekeuze te maken!

Ben jij klaar voor de volgende stap?

Heb jij jouw studiekeuze gemaakt en ben je klaar om je aan te melden voor de opleiding van je keuze? Lees hieronder dan meer over hoe je aanmeldt, hoe het werkt met een eventuele toelating en nog veel meer. Ook vind je hier meer info over de studiekeuzecheck van Fontys, dit is jouw check-in bij Fontys.

Sfeerafbeelding Fontys