Sprint naar content

Leidinggeven is ruimte geven

Fontys vraagt van haar medewerkers om mee te gaan in een belangrijke ontwikkeling; naar een talentgerichte, wendbare en onderzoekende organisatie. Samen met studenten, docenten, werkveldpartners en onderzoekers ontwikkelt Fontys talenten en kennis. Dit doen we om onze ambitie; een betekenisvolle bijdrage leveren aan een vitale, inclusieve en duurzame samenleving, waar te maken. Maar hoe ontwikkel je je dan binnen Fontys tot een talentgerichte en wendbare professional? Welke mogelijkheden zijn er voor medewerkers, welke rol kan een leidinggevende hierin spelen en hoe pak je dit als leidinggevende aan? Binnen Fontys bestaan er veranderprogramma’s met collega’s die kunnen helpen om deze ontwikkelingen goed te begeleiden. Eén van die veranderprogramma’s is Docentprofessionalisering. 

Sfeerafbeelding Fontys

Willy Wendbaar, extreem wendbare professional, ging voor jou in gesprek met Anne-Marie Kuijpers en Belinda Oolman. Anne-Marie en Belinda hebben allebei een achtergrond en ruime ervaring in de HRD, o.a. het bedrijfsleven. Anne-Marie is sinds augustus 2021 projectleider van het project leidinggeven aan ontwikkeling. Daarvoor werkte ze als teamleider bij FHICT. Belinda is projectlid en werkt sinds vijf jaar als docent bij de Masteropleiding Leadership in Education van Fontys voor leiders in het onderwijs. 

Anne-Marie & Belinda vertellen: “Wij denken dat HR-consultants een hele belangrijke rol hebben richting de leidinggevenden waarin we hen kunnen faciliteren. Het gaat dus niet alleen om de rol en professionele identiteit van de leidinggevende maar ook om die van de HR-consultant. HR-consultants zijn al krachtige gesprekspartners voor de instituten en diensten. Het zou mooi zijn als we als programma de consultants ondersteunen in het gesprek aangaan over ontwikkeling van medewerkers binnen de organisatie of hoe dit thema op de agenda te krijgen en beweging te creëren”. 

 Wat maakt ontwikkelen zo leuk?  

“Als je je ontwikkelt, ontstaat er een nieuw perspectief. Dat betekent dat je je wereld uitbreidt. Eigenlijk ben je op reis. Je ziet en ontdekt nieuwe dingen. Zo ontdek je ook nieuwe ontwikkelpunten en verrijk je je werk en je leven. En als je anderen daarbij helpt, help je hen om dat ook te doen.” 

“Daarnaast gaat het er ook om waar je betekenisvol in kunt zijn, bijdragen aan het groter geheel.  Het is ook ont-wikkelen ofwel afwikkelen: het proces waarin je steeds meer tot de essentie komt van het cadeau dat jij, je team of je als instituut te geven hebt. Leren is leuk, betekenisvol en ook ontdekken en fris blijven. En het draagt ook bij aan de vitaliteit van mensen.” 

  

Hoe kun je als leidinggevende bijdragen de ontwikkeling van je medewerkers?  

“We vinden het belangrijk dat je als leidinggevende voorleeft. Daarmee bedoelen we dat je als leidinggevende laat zien dat je ontwikkelpunten hebt. Dat je actief feedback vraagt en vertelt over ontwikkelingen in jouw loopbaan en leven. Maar ook dat je actief zorgt voor je eigen ontwikkeling en dat deelt.  Dat hoeft niet eens inhoudelijk te zijn, maar alleen al door te delen dat je een cursus volgt. Daarmee prikkel je de ander en zet je een denkproces in gang.” 

“Er zijn meerdere manieren van leren en ontwikkelen.  Eén manier is gericht op het individu. Bevraag in ontwikkelgesprekken de persoon en kijk wat de richting is die diegene opgaat. Ik vind het belangrijk om hierbij in te steken vanuit nieuwsgierigheid en vanuit de intentie iemand op de best denkbare plek te zetten: de plek die diegene zelf heeft verzonnen. Een andere manier past bij het ondersteunen of faciliteren van ontwikkeling van teams. Help ze elkaar de goede vragen te stellen om samen te blijven leren. Dat gaat over vragen als wat zijn onze teamambities? Wat kiezen we wel of niet te doen? Wat is ieders bijdrage daarin? Waar irriteer je je mateloos aan? Dat je als het ware de schwung geeft aan die beweging in het team.” 

“Het is belangrijk dat je als leidinggevende oog hebt voor talent. Dat je naar medewerkers kijkt vanuit een groeimindset.  Als je vanuit deze mindset kijkt, ga je ervanuit dat je medewerker de potentie waarmaakt en kan waarmaken.” 

“Ook het geven van ruimte en vertrouwen is heel belangrijk voor ontwikkeling. Het is van belang dat je als leidinggevende met mensen in gesprek blijft over de wederzijdse verwachtingen. Vraag daar ook zelf naar. Stel vragen als “Wat verwachten jullie van mij als leidingevende?” of “Wat mis je?” of  “Waarin heb je mij nodig?” Jij hebt als leidinggevende verwachtingen over je rol en wat daarbij hoort. De ander heeft deze verwachtingen ook. Door die te delen, kun je afstemmen. Als je die verwachtingen niet afstemt, zou je ook weleens de 'verkeerde dingen’ kunnen doen.” 

“Aan het woord docentprofessionalisering hangt een soort van moeten-gevoel. En de kunst is om dat te ont-moeten. De houding creëren dat mensen graag met anderen willen gaan praten, dingen gaan doen en daar dus ook van leren.” 

  

Waarmee kunnen jullie leidinggevenden echt helpen?  

“In de loop der jaren hebben we veel kennis en ervaring op het gebied van leidinggeven, werken bij Fontys en dat combineren we met heel veel enthousiasme en passie voor (ontwikkeling van) mensen en de organisatie. Als je wil sparren over ontwikkelvraagstukken of op zoek wil naar ontwikkelvraagstukken, neem je contact met ons op.  

Aan tafel luisteren we, stellen vragen en helpen leidinggevenden tot de kern van hun vraagstuk te komen. Daarna helpen we je om een volgende stap te zetten in een oplossingsrichting. 

Dus: heb je een ontwikkelvraag, in je instituut of team: we gaan graag met je in gesprek.” 

door: Fenna Kleijnen