Voedsel in transitie - Moral Food Game
Het onwikkelen van de Moral Food Game draagt bij aan de discussie over nieuwe vormen van voedselproductie. Het lectoraat Business Innovation verzamelt via dit spel informatie over hoe consumenten tegen nieuwe vormen van voedsel aankijken. Met die input helpt het bedrijven om nieuwe, duurzame, producten op de markt te introduceren en de juiste informatie daarover te delen met consumenten.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Nieuwe manieren om voedsel te produceren kunnen helpen bij de overgang naar een duurzamer voedselsysteem. Dit systeem moet een groeiende bevolking voorzien van voldoende en gezond voedsel. Uit onderzoek blijkt echter dat consumenten terughoudend zijn om innovatieve voedselproducten of ingrediënten te accepteren die met nieuwe technologieën of bronnen zijn gemaakt. Het succes van deze nieuwe producten hangt af van de acceptatie door consumenten. Tot nu toe is er vooral onderzoek gedaan naar de afwijzing van nieuwe technologische innovaties, maar er zijn nog weinig inzichten in de redenen waarom consumenten duurzamere producten wel of niet accepteren.
Projectdoelstelling
In het Moral Food Game-project onderzoeken we de waarden die de acceptatie van nieuwe voedselproductietechnieken en -producten door consumenten beïnvloeden. We gebruiken een strategisch beslissingsspel waarbij zowel niet-deskundige consumenten als belanghebbenden met verschillende posities in het voedselsysteem betrokken zijn. Ze identificeren de waarden die hun beslissingen over verschillende voedselinnovaties (zoals insectenproducten, 3D-geprint voedsel en biotechnologische voedingsmiddelen) beïnvloeden. Dit helpt ons om informatiestrategieën te optimaliseren en de acceptatie van technologische voedselinnovaties te bevorderen, wat bijdraagt aan gezonde en duurzame voedselproducten en -systemen.
Periode
April 2024 - Januari 2025
Resultaat
Het project eindigt met een aangepast spelbord van de Moral Design Game. Het spel is een hulpmiddel om de discussie over op waarden gebaseerde voedseltechnologie op gang te brengen in het onderwijs, de maatschappelijke context en de onderzoekscontext. Een publicatie over de bruikbaarheid van het spel voor het verzamelen van kwalitatieve data is een tweede resultaat.