De duurzame meerwaarde van hybride professionals
Snelle maatschappelijke veranderingen en innovaties vragen om een nauwe samenwerking tussen het onderwijs en organisaties daarbuiten. Mensen die banen binnen en buiten het onderwijs combineren kunnen hierin een belangrijke schakel vormen. Zij worden ook wel hybride professionals of hybride docenten genoemd.
Wat houdt het project in?
Het project de duurzame meerwaarde van hybride professionals is een vervolg op het project De hybride tech docent als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven. Waar we in dat project een handreiking en tools hebben ontwikkeld om als professional of werkgever te starten met het hybride docentschap, richt dit project zich op het duurzaam inbedden van het hybride docentschap in de loopbanen van professionals, binnen (onderwijs)organisaties en binnen de regio. Na een verdere verdieping in het vraagstuk, worden leergemeenschappen opgericht met hybride professionals, leidingevenden, HRM’ers en HRD’ers binnen en buiten het onderwijs. Samen met hen wordt bepaald welke tools worden ontwikkeld en waaraan deze moeten voldoen. Deze worden vervolgens geïmplementeerd in de onderwijsinstellingen en bedrijven. De impact die hiermee wordt beoogd is dat hybride professionals van duurzame meerwaarde zijn voor Brainport Eindhoven en bijdragen aan nauwe aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Daarnaast kan het flexibel inzetten van personeel in organisaties binnen en/of buiten het onderwijs de druk op tekorten of overschotten op de arbeidsmarkt verlichten.
Dit project is een professional doctorate traject binnen het domein leren en professionaliseren. Hier vind je meer informatie over de professional doctorate
Projectdoelstelling
De doelstelling van het Professional Doctorate traject is om interventies te ontwikkelen, testen en implementeren zodat hybride professionals:
1) gelukkig, gezond en productief banen kunnen blijven combineren;
2) ingebed zijn in de structuur en cultuur van (onderwijs)organisaties en bijdragen aan de (strategische) doelstellingen;
3) bijdragen aan de sterkere verbindingen tussen (onderwijs)organisaties in de regio.
Periode
Maart 2024 – Maart 2029
Partners
Dit traject is medegefinancierd door