Sprint naar content

Onderwijsbijdrage

Koppeling onderwijs

O

Het lectoraat draagt bij aan de actualiteit en de kwaliteit van het onderwijs en streeft ernaar om de kennis van studenten over (evidence-based) talentgericht werken te vergroten en handvatten aan te reiken om binnen de toekomstige werkgever c.q. -context veranderingen door te voeren. Dit doet het lectoraat op verschillende manieren. Hieronder vind je een greep uit de activiteiten binnen en voor het onderwijs.
De Talenthub is een samenwerkingsverband tussen Rabobank, Fontys HRM en Toegepaste Psychologie en Fontys ICT. Rabobank professionals, Fontys onderwijsprofessionals en professionals in opleiding werken, leren en onderzoeken samen aan de hand van reële vraagstukken uit de praktijk. In deze driehoekige denktank komen de disciplines ICT, HRM en Psychologie samen om krachtige en toekomstbestendige interventies te ontwikkelen. Het lectoraat Dynamische Talentinterventies staat aan de basis van deze hybride leeromgeving & participeert met diverse onderzoeksprojecten binnen de Talenthub (bijvoorbeeld rondom talentgericht leiderschap). Het positioneren van praktijkgericht onderzoek binnen de Talenthub past mooi bij de onderzoeksvisie van HRMenP. Deze visie heeft namelijk als uitgangspunt dat praktijkgericht onderzoek vorm moet krijgen vanuit hybride leeromgevingen: plekken waarin onderwijs en werkveld samen leert, werkt en onderzoek doet.
In de integrale opdracht ‘Visie op Talent’ werken voltijd HRM studenten (eerstejaars) toe naar een advies op maat voor praktijkorganisaties. Studenten helpen organisaties bij het formuleren van een visie op talent en geven adviezen rondom (a) het identificeren van talent, (b) talent in teams en/of (c) talentgericht leiderschap. Afgelopen studiejaren waren Waterleiding Maatschappij Limburg, ASML en HMSHost opdrachtgever. De integrale opdracht is ontwikkeld vanuit het lectoraat Dynamische Talentinterventies, inclusief ondersteunende videolectures over talent.
De advanced module Talentontwikkeling is een onderdeel van de deeltijdopleiding HRM. In deze module leren HR-professionals in opleiding de wereld van Talentmanagement kennen. In het eerste deel van de module leren deelnemers basismodellen rondom talent kennen (incl. het meten van talent) en komen specifieke talentthema’s aan bod zoals talentcultuur, talentgericht leiderschap en talent in teams. In het tweede deel van de module ontwikkelen deelnemers een beroepsproduct (bijvoorbeeld een advies of interventie) voor de organisatie waar zij werkzaam zijn. Op die manier versterken deelnemers het kennen, benutten en ontwikkelen van talent in de praktijk. De module is ontwikkeld vanuit het lectoraat Dynamische Talentinterventies en wordt verzorgd door onze kenniskringleden.

De post-bachelor Talentprofessional: dé opleiding voor iedereen die op zoek is naar inzichten en praktische tools om talent binnen organisaties te versterken. Zoek je verdieping in het herkennen, benutten en ontwikkelen van talent binnen jouw team? Laat onze associate lector Peter Bos je meenemen in de reis van talentmanagement tijdens de zesdaagse post-bachelor Talentprofessional. Lees er hier meer over.

Deze post-bachelor is er voor iedereen die het beste uit zijn team wil halen door de talenten te (h)erkennen en mensen in hun kracht te laten staan.

Oud-cursisten met verschillende achtergronden leggen kort uit waarom zij de post-bachelor Talentprofessional hebben gevolgd en hoe ze de resultaten in hun team inzetten.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

De kansen die er liggen op het vlak van talentontwikkeling: Benut jij deze wel voldoende voor jezelf, maar ook binnen je team? En hoe integreer je talentgericht werken in de cultuur van jouw organisatie? Draai je wel aan de juiste knoppen? In deze podcast hoor je de visie van drie oud-cursisten en de docenten Peter Bos en Jessica Kruijssen.

Vanuit het lectoraat hebben we in 2021 een inspirerende, waardevolle aftrap mogen doen met studenten van de International Stream HRM. We hebben tijdens de bootcamp een challenge neergelegd bij de studenten waarbij we de vraag hadden om een advies/interventie te bedenken voor de HR professional van de MKB organisatie in de high-tech en ICT branche, die niet (of nauwelijks) ervaring hebben met het aantrekken van internationale kenniswerkers. Deze challenge kwam voort vanuit een eerder onderzoek dat is gedaan door docentonderzoekers Kazimier Helfenrath en Anouk Schul naar het aantrekken, onboarden en behoud van internationale kenniswerkers bij MKB organisaties in de Brainport regio. De studenten gingen aan de slag met de specifieke vraag: Welke interventie kan worden ingezet voor de recruitment (werving, selectie en onboarding) van de internationale kenniswerker? Het doel van het advies/interventie was dat de vacatures sneller kunnen worden ingevuld met het juiste talent en dat de internationale kenniswerker langer behouden blijft in de MKB organisatie. Als extra input werd meegegeven dat het belangrijk was om tevens naar de eventuele partner (spouse)/gezin van de international te kijken. De studenten zijn met interessante adviezen gekomen, waarvan het advies over het buddy programma ook weer is meegenomen naar de praktijk. In samenwerking met het SIC Arbeid en Holland Expat Centre South is dit advies namelijk verder uitgewerkt in een concrete tool voor het MKB. Dit is een mooi voorbeeld van hoe onderwijs, praktijk en onderzoek hand in hand kunnen gaan.

Het vakgebied van arbeids- en organisatiepsychologie is een van de oudste vakgebieden binnen de psychologie (Landy & Conte, 2013) en is een belangrijk werkveld voor de toegepast psycholoog. Een arbeids- en organisatiepsycholoog (vanaf nu A&O psycholoog) houdt zich met uiteenlopende onderwerpen bezig, van werving & selectie, tot coaching & begeleiding van werknemers die dreigen vast te lopen in hun werk, die weer gaan werken of die meer uit hun werk willen halen, tot het begeleiden van veranderingen in organisaties. Daarnaast houden A&O psychologen zich bezig met teambuilding, het coachen van medewerkers of adviseren ze organisaties hoe ze de tevredenheid en motivatie van de medewerkers kunnen vergroten. Kortom, A&O psychologen houden zich bezig met de invloed van werk, zowel betaald werk als vrijwilligerswerk, op ons leven en onze gezondheid (bijvoorbeeld stress & burn-out, bevlogenheid en flow).

Een redelijk nieuw thema binnen A&O psychologie is talent. Begin 2000 werd het begrip ‘the War for Talent’ geïntroduceerd, opmerkelijk werd dit niet door de wetenschap of door bedrijven zelf gedaan, maar door McKinsey, een groot consultancybureau. McKinsey voorzag namelijk door de veranderingen op de arbeidsmarkt ‘the War for Talent’ (Michaels, Handfield-Jones & Axelrod, 2001). Alleen organisaties die erin slagen talent aan te trekken en aan zich te binden zouden het redden, aldus de consultants van McKinsey. Organisaties pikten dit snel op en talent werd een hype.

Maar waar hebben we het over? Als we in de wetenschappelijke bladen kijken, dan zien we dat er de afgelopen jaren meer onderzoek is gedaan naar talent, maar dat er nog veel onduidelijkheden bestaan. Kortom, er is een duidelijk verschil tussen de academische wereld en de praktijk. Maar waar hebben al die organisaties het dan over? Is er echt een ‘war for talent’ of was het een slimme marketingtruc van McKinsey? Hoe ontdek je talent? Hoe ontwikkel je talent? En wat is talent eigenlijk? Dat zijn vragen waar we ons in dit vak mee bezig gaan houden.

Na het succesvol afronden van dit vak heeft de student kennis en inzicht in de geschiedenis, huidige stand van zaken en toekomstige ontwikkelingen van A&O psychologie. Daarnaast heeft de student kennis over en inzicht in de verschillende zienswijzen op talent, kennis van en inzicht in assessment en ontwikkeling van talent. Tot slot heeft de student kennis van en inzicht in organisatiekenmerken (o.a. leiderschap) die van belang zijn voor talentontwikkeling.

Het lectoraat Dynamische Talent Interventies verzorgt diverse gastcolleges voor dit vak, lector Marian Thunnissen verzorgt een gastcollege over een inleiding in talent, associate lector Peter Bos verzorgt een gastcollege over leiderschap en talent. Daarnaast levert het lectoraat input voor de werkcolleges, zo gaan studenten aan de slag met het project over de ideale HBO docent en gaan studenten aan de slag met leiderschap en talentontwikkeling. Tenslotte worden de meest recente onderzoeksresultaten van het lectoraat gebruikt in dit vak.

In de verschillende onderzoeksprojecten die vanuit het lectoraat in samenwerking met de praktijk worden uitgevoerd worden studenten actief betrokken. Door als opdrachtgever onderzoeksvraagstukken aan te bieden voor studenten die een afstudeeronderzoek uitvoeren als onderdeel van de opleiding die zij volgen. Het onderzoek dat de student uitvoert draagt bij als deelonderzoek van een groter maatschappelijk vraagstuk dat wordt onderzocht door het lectoraat. Behalve dit krijgt de student frequente en intensieve begeleiding op het gebied van onderzoek en het betreffende thema.

Zit jij op het HBO of universiteit en ben je op zoek naar een interessant praktijkgericht vraagstuk rondom het thema talent? Klik dan hier voor meer informatie en het overzicht aan vraagstukken! Of neem contact op met Marian Thunnissen (lectoraattalent@fontys.nl).