Sprint naar content
Project

Promotieonderzoek: Inclusief Leiderschap

Rachel Verheijen-Tiemstra is senior onderzoeker bij het lectoraat Dynamische Talentinterventies van Fontys HRM en Toegepaste Psychologie en promovendus aan Tilburg University, Human Resource Studies. In 2019 ontving zij een NWO promotiebeurs voor leraren. Haar promotieonderzoek richt zich op de rol van inclusief leiderschap bij het versterken van interprofessionele samenwerking tussen kinderopvang en basisonderwijs en hoe leidinggevenden hun inclusief leiderschapsgedrag verder kunnen ontwikkelen.  

Developing Inclusive Leadership for Interprofessional Collaboration in Childcentres

Wat houdt het project in?

Het promotieonderzoek richt zich op de wijze waarop leidinggevenden inclusief leiderschap inzetten om interprofessionele samenwerking te bevorderen en hoe zij zich hierin professioneel ontwikkelen. Inclusief leiderschap is een leiderschapsbenadering waarvan wordt verondersteld dat deze positief is in situaties waarin verschillen tussen medewerkers een rol spelen. Dit kunnen verschillen zijn in sociaal-culturele achtergrond, maar ook bijvoorbeeld in leeftijd, opleiding of opleidingsniveau. 

Projectdoelstelling

Leidinggevenden kunnen door hun inclusief leiderschap bijdragen aan een klimaat waarin medewerkers enerzijds verbondenheid ervaren, maar waarin zij ook hun eigenheid behouden en waar psychologische veiligheid wordt ervaren zodat zij zich durven uit te spreken. 

Periode

2019 - 2024 

Resultaat

De verwachte resultaten bestaan uit (minimaal) vier wetenschappelijke artikelen, presentaties tijdens (internationale) conferenties en een proefschrift. Daarnaast krijgt doorwerking van het promotieonderzoek vorm via praktijkgerichte publicaties, opinieartikelen, workshops en presentaties voor betrokkenen uit beroepspraktijk en samenleving.

De eerste deelstudie in 2020 is gepubliceerd. Deze studie geeft inzicht in de aard van de interprofessionele samenwerking tussen kinderopvang en basisonderwijs en de knelpunten die hierbij een rol spelen. Uit analyse van de knelpunten blijkt dat er een grote mate van ongelijkheid bestaat tussen de samenwerkingspartners, waarin onder andere statusverschillen op basis van opleidingsniveau of expertise een rol spelen, evenals verschillen in taakopvattingen, regels en waarden. 

Subsidieverstrekker

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door een Promotiebeurs voor Leraren van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (projectnummer 023.013.021).

Promotoren

Marc Vermeulen (TIAS school for Business and Society, Tilburg University), Rob Poell (Tilburg School of Social and Behavioral Sciences, department of Human Resource Studies) en Anje Ros (Fontys Hogeschool Kind en Educatie).


Publicaties

Verheijen-Tiemstra, R., Ros, A., Vermeulen, M., & Poell, R. F. (2024a). Barriers to collaboration between school teachers and childcare workers: implications for HRM and school leadership.International Journal of Educational Management, 38(1), 96-114.

Verheijen-Tiemstra, R., Ros, A., Vermeulen, M., & Poell, R. F. (2024b). Educational Management Administration & Leadership(ahead-of-print), 1-17.

Keuning, T., Verheijen-Tiemstra, R., Jongstra, W., & Peeters, R. (2022). Interprofessional Collaboration Between Childcare Services and Primary Schools in the Netherlands. In P. W. Armstrong & C. Brown (Eds.), School-to-School Collaboration: Learning Across International Contexts (pp. 91-126). Emerald Publishing Limited.

Verheijen-Tiemstra, M. R. E., Ros, A. A., & Vermeulen, M. J. M. (2020). Werelden van verschil: aard en intensiteit van interprofessionele samenwerking tussen basisonderwijs en kinderopvang [Worlds apart: dimensions and levels of intensity in interprofessional collaboration between primary schools and childcare services]. Pedagogische Studiƫn, 97(1), 59-75.


Contact

Foto van persoon

M.R.E. (Rachel) Verheijen-Tiemstra

Onderzoeker