

Ethisch werken
Ethisch werken is de menselijke praktijk waarin mens(en) in organisatie(s) het beste nastreven. Het lectoraat draagt, door middel van toegepast onderzoek en productontwikkeling, bij aan de verdere ontwikkeling en ondersteuning van ethisch werken.
Over het lectoraat
In de driehoek onderwijs-werkveld-onderzoek wil het lectoraat Ethisch Werken met toegepast onderzoek een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en vernieuwing van de beroepspraktijk waarvoor wij studenten opleiden. Daarnaast wil het een bijdrage leveren aan de wetenschappelijke literatuur met betrekking tot het worden en zijn van een morele professional. Om dit te bewerkstelligen zal de focus liggen op: 1) het stimuleren van evidence-based practice (wetenschappelijke kennis naar de praktijk brengen) en 2) het opdoen van kennis van wat in de praktijk werkt (practice-based evidence). Door (toegepast) onderzoek wil het lectoraat Ethisch Werken samen met de beroepspraktijk tools, methoden en technieken ontwikkelen die in de beroepspraktijk ingezet kunnen gaan worden.
Het lectoraat Ethisch Werken focust zich op twee onderzoekslijnen:
Het individu: professionals (van morgen), managers en bestuurders
In deze onderzoekslijn ligt de focus op het ethisch werken en opleiden van professionals (van morgen), managers en bestuurders. Hierbij levert het lectoraat een bijdrage aan het opleiden van studenten zodat zij in staat zijn om ethisch te werken. Daarbij levert zij ook een bijdrage aan het bevorderen en (verder) ontwikkelen van het ethisch werken van professionals, managers en bestuurders in de beroepspraktijk, door concrete tools te ontwikkelen en aan te bieden.
De organisatie: ethisch werken en opleiden
Deze lijn focust zich op het ethisch werken en opleiden van organisaties. Op dit niveau levert het lectoraat een bijdrage aan het inrichten van onderwijsinstituten zodat ze als morele leergemeenschap gaan functioneren. Daarbij wordt er ook een bijdrage geleverd aan de inrichting van organisaties zodat ze als morele werkgemeenschap kunnen/gaan functioneren.
Door impact te maken op deze twee lijnen wil het lectoraat indirect op maatschappelijk niveau meerwaarde creëren. Professionele verantwoordelijkheden situeren zich altijd binnen een breder geheel van burgerlijke verantwoordelijkheden en maatschappelijke belangen.
Lector
Rogier van der Wal is lector Ethisch Werken.
'Ethisch werken kun je in een notendop karakteriseren als ‘ernaar streven het goede te doen’ in specifieke (werk)situaties.'
Kennisteam
Publicaties
Hieronder kun je recensies lezen van boeken met ethiek als invalshoek, geplaatst op de website van Managementboek.
Luisteroefeningen, Miriam Rasch
Luisterboek, Froukje Weidema
Betekenis & Bullshit, Stephan Ummelen
Het Grote Verwonderboek voor managers, Elleke van Gelder
Bottom-up, Floor de Ruiter
Samen werken op afstand, Gonny Vink, Bas Krikke
Combifuncties, Jeroen Hendrikse
De voorbeeldige organisatie - 'een bereikbaar ideaal', Naomi Ellemers, Dick de Gilder
Giftig gedoe op de werkplek - Gids voor succesvol ontgiften, Caroline Koetsenruijter, Hans van der Loo
Samenwerken
PRAKTIJKONDERZOEKEN VANUIT LECTORAAT ETHISCH WERKEN
Heeft jouw organisatie te maken met hoog verloop of ambitieuze toekomstplannen? Dan kan onderzoek naar ethisch leiderschap van leidinggevenden waardevol zijn. Ethisch leiderschap verhoogt betrokkenheid, verlaagt verzuim en vermindert verloop. Voor inzicht in het ethisch bewustzijn en handelen van uw organisatie is de Ethische Lakmoesproef ontwikkeld. Bij geconstateerde verbeterpunten kunnen passende interventies worden ontwikkeld en uitgevoerd. Dit is slechts één van de vele mogelijkheden.
Wat houdt een onderzoek/interventie voor u in?
Een onderzoek of interventie door een afstuderende student duurt ongeveer een jaar en start in september of februari. Hierbij zijn de volgende onderdelen van belang:
- Intakegesprek: Een kennismaking tussen de student en uw organisatie, ongeveer een uur.
- Onderzoeksvraag en -opzet: Samen met de student en het lectoraat bepaalt u een passende onderzoeksvraag en -opzet. Dit kan op locatie, via e-mail of online plaatsvinden.
- Praktijkbegeleiding: U helpt de student bij het benaderen van de juiste personen voor interviews of enquêtes en heeft enkele keren tussentijds contact.
Wat hebben wij onze samenwerkingspartners te bieden?
- Afstudeeronderzoeken, tools en interventie
- Praktijkopdrachten
- Workshops/masterclasses (in company)
- Gastlessen
- Onderzoek en publicaties
- Maatschappelijke discussie
- Samen bouwen aan onderzoekslijnen en leergemeenschappen
- Samenwerking met andere lectoraten binnen en buiten ons instituut HRM en Toegepaste Psychologie
- Als partner betrokken worden bij het festival Durf te denken! (in april) en de Fontysbrede Ethiekdag (in het najaar)
- Bildung en Burgerschap binnen en buiten Fontys
- Samenwerking met het lectorenplatform Toekomstbehendig Bestuur (een landelijk netwerk van lectoraten die zich richting op vraagstukken rond governance en ethiek
- Meewerken aan de totstandkoming van een Hannah Arendt Centrum zoals in Vlaanderen al bestaat (www.hannah-arendt.institute)