Sprint naar content
Lectoraat van Toekomst van leren

Ethisch werken

Ethisch werken is de menselijke praktijk waarin mens(en) in organisatie(s) het beste nastreven. Het lectoraat draagt, door middel van toegepast onderzoek en productontwikkeling, bij aan de verdere ontwikkeling en ondersteuning van ethisch werken.

Over het lectoraat

In de driehoek onderwijs-werkveld-onderzoek wil het lectoraat Ethisch Werken met toegepast onderzoek een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en vernieuwing van de beroepspraktijk waarvoor wij studenten opleiden. Daarnaast wil het een bijdrage leveren aan de wetenschappelijke literatuur met betrekking tot het worden en zijn van een morele professional. Om dit te bewerkstelligen zal de focus liggen op: 1) het stimuleren van evidence-based practice (wetenschappelijke kennis naar de praktijk brengen) en 2) het opdoen van kennis van wat in de praktijk werkt (practice-based evidence). Door (toegepast) onderzoek wil het lectoraat Ethisch Werken samen met de beroepspraktijk tools, methoden en technieken ontwikkelen die in de beroepspraktijk ingezet kunnen gaan worden.

Het lectoraat Ethisch Werken focust zich op twee onderzoekslijnen:

Het individu: professionals (van morgen), managers en bestuurders

In deze onderzoekslijn ligt de focus op het ethisch werken en opleiden van professionals (van morgen), managers en bestuurders. Hierbij levert het lectoraat een bijdrage aan het opleiden van studenten zodat zij in staat zijn om ethisch te werken. Daarbij levert zij ook een bijdrage aan het bevorderen en (verder) ontwikkelen van het ethisch werken van professionals, managers en bestuurders in de beroepspraktijk, door concrete tools te ontwikkelen en aan te bieden.

De organisatie: ethisch werken en opleiden

Deze lijn focust zich op het ethisch werken en opleiden van organisaties. Op dit niveau levert het lectoraat een bijdrage aan het inrichten van onderwijsinstituten zodat ze als morele leergemeenschap gaan functioneren. Daarbij wordt er ook een bijdrage geleverd aan de inrichting van organisaties zodat ze als morele werkgemeenschap kunnen/gaan functioneren.

Door impact te maken op deze twee lijnen wil het lectoraat indirect op maatschappelijk niveau meerwaarde creëren. Professionele verantwoordelijkheden situeren zich altijd binnen een breder geheel van burgerlijke verantwoordelijkheden en maatschappelijke belangen.


Lector

Foto van persoon

R.L. (Rogier) van der Wal

Lector Ethisch Werken

Rogier van der Wal is lector Ethisch Werken.

'Ethisch werken kun je in een notendop karakteriseren als ‘ernaar streven het goede te doen’ in specifieke (werk)situaties.'


Kennisteam

Foto van persoon

C.A.F. (Claudia) Denis MSc

Docentonderzoeker

Richard Voddé lectoraat Ethisch Werken

R. (Richard) Voddé

Docentonderzoeker


Het Grote Verwonderboek voor managers, Elleke van Gelder

Samen werken op afstand, Gonny Vink, Bas Krikke

De voorbeeldige organisatie - 'een bereikbaar ideaal', Naomi Ellemers, Dick de Gilder

Giftig gedoe op de werkplek - Gids voor succesvol ontgiften, Caroline Koetsenruijter, Hans van der Loo


Contact

Foto van persoon

R.L. (Rogier) van der Wal

Lector Ethisch Werken