

City Deal Kennismaken
Binnen de City Deal Kennis Maken hebben we de ambitie om elke student aan de slag te laten gaan met een vraagstuk van inwoners uit Eindhoven, Tilburg en Helmond. Dit doen we binnen zogenaamde hybride leeromgevingen (hlo). Een hlo is een plek buiten de muren van de onderwijsorganisatie waar studenten, docenten, inwoners en professionals samenwerken aan een regionaal vraagstuk.
Onderdeel van:
Wat houdt het programma in?
De City Deal Kennis Maken (CDKM) is een netwerk van 20 steden, ondersteund door meerdere partners. Het doel van CDKM is om door betere samenwerking tussen stadsbesturen en kennisinstellingen de oplossing van maatschappelijke vraagstukken in steden te versnellen.
De focus van Fontys ligt op het versterken van Hybride Leeromgevingen (HLO's). Dit zijn plekken buiten de onderwijsinstelling, waar inwoners, professionals, studenten, docenten en onderzoekers samenwerken aan vraagstukken uit de regio. Denk aan publieke en private contexten in steden als Eindhoven, Tilburg, Helmond en Venlo. In totaal zijn er meer dan 140 HLO's in deze Brabantse regio.
Multidisciplinaire aanpak
Binnen het programma CDKM staan 12 van deze HLO's centraal. Deze HLO's zijn uniek omdat ze werken aan vraagstukken die afkomstig zijn van inwoners, in plaats van onderwijsinstellingen of organisaties. Ze gebruiken daarbij een multidisciplinaire aanpak (studenten van verschillende studies samen) op publieke plekken in de stad. Deze HLO's onderscheiden zich daarmee van de andere HLO's, waar de ambitie bestaat om door te ontwikkelen naar de werkwijze van deze 12 HLO's.DoelHet programma loopt in de periode van van 1 mei 2023 tot 1 mei 2026 en heeft als doelstelling:
1. Studenten aan de slag te laten gaan met vragen van inwoners uit de stad binnen hlo’s in Eindhoven, Tilburg en Helmond.
2. Meer studenten de gelegenheid te bieden om binnen HLO's te participeren.
Meer weten?
Wil je meer weten en kennismaken met de betrokkenen? Bekijk de agenda onderaan deze pagina.
Partners

Agenda
1 april - Inspiratiesessie 'Leer van Agora, een lerende organisatie bij een grote onderwijsvernieuwing'
Agora is een onderwijsvorm die continu in ontwikkeling blijft op basis van hun visie op leren. Rob Perrée is ervaren begeleider in de doorontwikkeling van Wings-Agora in Roermond. Daarnaast begeleid hij onderwijsprofessionals van scholen in binnen- en buitenland bij hun ontwikkeling op het gebied van onderwijsvernieuwing, in lijn met de visie op leren die het Agora-onderwijs uitdraagt. Met deze denkwijze ontstaat een lerende organisatie. Hierbij de website van de Agora vereniging.
Datum: dinsdag 1 april 2025
Tijd: Van 15.30 tot 17.00 uur (inloop vanaf 15.00 en borrel tot 17.30 uur)
Locatie: online of fysiek bij Fontys op Campus Rachelsmolen in Eindhoven
Voor wie: Iedereen die interesse heeft. Het is een openbare bijeenkomst, deelname is gratis.
Meld je aan!
Wil je dit event niet missen? Meld je dan aan via dit formulier.

Resultaten
Benieuwd hoe het project City Deal Kennis Maken vorm krijgt?
Leren in de stad
Professionele Werkplaats Maatschappelijke Impact
Op 16 januari 2025 ontdekten we de kracht van samenwerking in een authentieke leeromgeving bij de eerste inspiratiebijeenkomst. Dit event bood een korte introductie van het project City Deal Kennis Maken en een uitleg over de Professionele Werkplaats Maatschappelijke Impact (PWMI). Daarnaast deelden bruggenbouwers Janneke van de Heuvel (Fontys) en Aike Heuvelink (T+Huis) hun inspirerende verhalen. Ook studenten vertelden over hun ervaringen binnen de PWMI. Benieuwd? De bijeenkomst is opgenomen en kun je hier terugkijken.
Samen leren leven: een inspirerende ontmoeting in de Community School
Op bezoek bij een professionele werkplaats van Fontys
Op 5 februari 2025 opende de Professionele Werkplaats Community School van Fontys haar deuren voor het City Deal Kennis Maken-netwerk. Geen theorieën over onderwijsvernieuwing, maar de praktijk in actie op locatie KC Jeanne d’arc. Met de ouders van de ouderkamer van KC Hubertus. Studenten, ouders en professionals lieten het netwerk ervaren hoe samen leren écht werkt. De impact was direct voelbaar: warmte, betrokkenheid en verbinding.

'Liefde is het fundament van onze PW Community School.'Betrokken ouder
Een plek van groei en verbinding
De Community School is meer dan een onderwijsinstelling; het is een plek waar participatie en eigenaarschap centraal staan. Waar leren niet alleen in de klas gebeurt, maar overal, in samenwerking met ouders en de gemeenschap.
Deze Professionele Werkplaats (PW) is een vooruitstrevend model waar onderwijs, praktijk en onderzoek samenkomen. Hier ontstaat een unieke dynamiek tussen studenten, docenten, ouders en de gemeenschap, gefundeerd op vijf transformatieve principes:
1. Participatie door presentie – In de PW leren studenten door er écht te zijn, actief te luisteren en samen te bouwen
2. Ontwikkelen van handelingsperspectieven – Studenten en gemeenschap werken zij-aan-zij aan concrete oplossingen
3. Versterken van eigenaarschap – De PW faciliteert ieders bijdrage vanuit eigen expertise
4. Leerproces van de toekomstige professional – Authentieke leerervaringen vormen de kern
5. Inclusieve houding ontwikkelen – De PW als oefenplaats voor diversiteitssensitief werken
Volwaardige participatie als fundament
Een van de ouders verwoordde het treffend: "liefde is het fundament van onze PW Community School. Hier staan we voor volwaardigheid tussen alle betrokkenen. Tijdens dialoogsessies werken we samen aan concrete vraagstukken waarbij ieders kennis en ervaring telt." Het is een plek waar transformatie ontstaat en waar iedereen op zijn eigen manier bijdraagt aan verandering. Een ouder zei: "Mijn kinderen zijn blij als ze deelnemen aan het ontbijt, dus ben ik dat ook.”
Ervaringskennis als sleutel tot verandering
Een van de deelnemers benadrukte dat ervaringskennis essentieel is om fundamentele maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Hier in de Community School zien we dat in de praktijk: ouders nemen de regie over wat zij zien dat nodig is. Dit vraagt om een andere manier van denken. Niet zoeken naar ‘dé oplossing’, maar samenwerken vanuit gedeelde ervaringen. Niet alleen werken aan oplossingen, maar vooral samen leven.
De essentie van het werk in PW Community School ligt in een nieuwe vorm van professionaliteit. Het gaat niet meer om vooraf bepaalde expertise, maar om het vermogen jezelf continu te bevragen. Door eigen diversiteit onder de loep te nemen en verschillende perspectieven te verkennen, verdiepen we onze professionaliteit én eigenheid.

Ubuntu: ‘I am because we are’
Wat deze ochtend zo bijzonder maakte, was de voelbare synergie. Verschillende achtergronden en perspectieven kwamen samen in een sfeer van gelijkwaardigheid en medemenselijkheid. Het gaat niet alleen om kennisoverdracht, maar om ‘samen zijn’. Of zoals een deelnemer het prachtig verwoordde: Ubuntu – ‘I am because we are’.
Dit soort initiatieven tonen de kracht van een verbonden gemeenschap. Laten we samen werken aan nog meer van deze waardevolle plekken.
Wil je meer informatie over deze plek? Neem contact op met Directeur KC Hubertus Frank van den Oetelaar, frank.vandenoetelaar@xpect013.nl of Sonia Monroy, Jasper van
der Windt en Marleen Drabbels, pw-communityschool@fontys.nl.
Inspiratiesessie 1: Community building methode SALT
Communities kun je niet veranderen, ze veranderen zichzelf. Dit was de kern van de inspirerende bijeenkomst op 25 februari 2025 over SALT, een wereldwijd gebruikte community-ontwikkeltool. Marlou de Rouw ging in gesprek over de kracht van SALT. De methode draait om het samen creëren van een droom, waardoor iedereen in actie komt.
De praktijkvoorbeelden uit alle werelddelen maakten veel indruk, vooral toen Yazeed Said zijn ervaringen deelde. Hij past deze methode nu toe bij de Gemeente Amsterdam. Ook binnen het
onderwijs is deze aanpak waardevol. Door open gesprekken en gezamenlijke reflectie kunnen klassen werken aan hun eigen doelen.
Wil je de lezing en de verhalen terugkijken? Bekijk de opname
hier.
Contact
