Sprint naar content
Lectoraat van Gezonde en inclusieve samenleving

Inclusieve regio

Het lectoraat Inclusieve Regio onderzoekt hoe we vormgeven aan solidariteit in regio’s waarin verschillen tussen mensen steeds groter worden. Het is een zoektocht naar evenwicht tussen diversiteit en eenheid.

Over het lectoraat

De afgelopen eeuw laat zich kenmerken door groei. Mensen kunnen steeds meer. Mensen hebben steeds meer. Mensen bewegen zich vrij in eigen land en reizen de hele wereld over. Landsgrenzen vervagen. Velen zijn gewend geraakt aan dat wat ze willen ook beschikbaar is. Of beschikbaar kan worden gemaakt. De eigen, unieke, identiteit is belangrijk geworden.

Tegelijkertijd verandert het klimaat. Het verandert snel en in de verkeerde richting. Daarnaast is er een steeds groter wordende groep mensen die niet profiteert van deze groei. Zij ondervinden structurele problemen bij het deel (blijven) nemen aan het maatschappelijk leven. Bijvoorbeeld werkende mensen die in financiële problemen komen vanwege stijgende kosten van voedsel, energie en brandstof. Of mensen die kampen met fysieke, sociaal emotionele en/of psychische uitdagen. Maar niet over een toereikend sociaal netwerk beschikken voor steun. Met groei is ook ons consumptiegedrag veranderd. Niet alleen zijn we meer verschillende dingen gaan gebruiken. We gebruiken ook meer verschillende dingen tegelijkertijd. Daarbij hebben we weinig aandacht voor de sporen die we achterlaten. We vervuilen meer dan dat we opruimen. Of dan de natuur kan herstellen.

Willen we een leefbare planeet en solidaire samenleving – nu en in de toekomst - dan staan we voor een zoektocht met elkaar. Een samenleving waarin iedereen mee kan blijven doen op een manier die hij/zij zelf wil – zonder daarbij de planeet uit te putten – vraagt om onderlinge saamhorigheid. Het vraagt om samen kleine stappen zetten voor groot verschil.

Doelstellingen

Drie doelstellingen staan centraal:

  1. Het ontwikkelen van nieuwe perspectieven op solidariteit, waaraan behoefte is in een sterk veranderende en globaliserende samenleving. Hoe krijgt solidariteit vorm in een regio waarin de verschillen tussen mensen groot zijn?
  2. Het concretiseren en implementeren van de consequenties van deze nieuwe inzichten voor (professioneel) gedrag en onderwijs.
  3. Het verduurzamen van deze nieuwe inzichten en gedragingen in de regio. Het lectoraat heeft hierop een lange termijn focus, met oog voor structurele inbedding in het maatschappelijk weefsel.

    Onderzoeksprojecten

    Lector

    Foto van persoon

    Dr. D.R. (Dana) Feringa

    Lector Inclusieve Regio

    Dana Feringa (1982) is socioloog en orthopedagoog. Vanaf 2007 combineerde zij een promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam met het docentschap bij Fontys Hogeschool. Vanaf 2014 is zij verbonden aan het lectoraat Sociale Veerkracht. Eerst als associate lector later als waarnemend lector en verantwoordelijk voor onderzoek naar transformatievraagstukken in het sociaal domein. Feringa is tevens toezichthouder bij het Summa College. Zij zet zich in voor samenwerking tussen inwoners, kennisinstellingen, overheid en bedrijfsleven en samenwerking binnen de kennis- en onderwijswaaier ten gunste van maatschappelijke impact. Ook het onder haar leiding uitgevoerde onderzoek vindt op inclusieve wijze plaats, daar waar mogelijk met betrokkenheid van inwoners.

    Lees meer over Dana Feringa Bekijk publicaties


    Etalage


    Centre of Expertise Inclusive Podcast

    We staan voor grote uitdagingen met elkaar. Hoe houden we de planeet leefbaar voor de kinderen van onze kinderen? Hoe blijven we een beetje aardig tegen elkaar, nu en in de toekomst? Vraagstukken die we als beroepskrachten alleen niet op kunnen lossen. We zijn als burgers allemaal aan zet. In deze rede laat Dana zien hoe burgerschapsstijlen hierbij behulpzaam kunnen zijn.

    Team

    Naastenparticipatie

    Huiselijk Geweld / mensenhandel

    Foto van persoon

    drs. H.P.J. (Hanneke) Claassens

    Docentonderzoeker
    Foto van persoon

    drs. M.I.E. (Mariëlle) Verhagen

    Docentonderzoeker
    Foto van persoon

    S. (Stefan) Assink

    Docentonderzoeker

    Laaggeletterdheid

    Inzamelen & hergebruik van textiel

    saskia van overbeek

    drs. S. (Saskia) van Overbeek

    Docentonderzoeker Marketing en Communicatie Tilburg/Sociale studies
    Heike Leene

    H. (Heike) Leene-Pohlscheidt MEd.

    Docentonderzoeker Marketing en Communicatie Tilburg

    City Deal Kennis Maken

    Barbara Winkelhuyzen

    Barbara Winkelhuyzen

    Projectleider en kennismakelaar City Deal Kennismaken


    Overbeek, S., & Feringa, D. (2024). De inwoner als ervaringsdeskundige voor een duurzame textielsector

    Assink, S., Feringa, D., & Verhagen, M. (2023). Van lineair naar circulair. Lectoraat Inclusieve Regio.

    Feringa, D. (2023).Youth Participation and Policy Making. In:Applied Human Rights.Wageningen: Academic Publisher.

    Assink, A., Feringa, D., & Verhagen, M. (2023).Preventieve aanpak partnergeweld.Eindhoven: Fontys Hogeschool

    Overbeek, S., & Feringa, D. (2023).MKB Drive –Community Building. Eindhoven: Fontys Hogeschool

    Heinrichs, E., & Feringa, D. (2022). No shhhameEindhoven: Fontys Hogeschool.

    Verhagen, M., Middendorp, I., Feringa, D., & Assink, A. (2022). Factsheet. Pleegzorg beweegt: op zoek naar kansen voor innovatie en ontwikkelingEindhoven: Fontys Hogeschool.

    Verhagen, M., Middendorp, I., Feringa, D., & Assink, A. (2022). Pleegzorg beweegt: op zoek naar kansen voor innovatie en ontwikkelingEindhoven: Fontys Hogeschool.

    Overbeek, S., & Feringa, D. (2022). Inclusieve waardencreatie voor een circulaire samenlevingEindhoven: Fontys Hogeschool

    Assink, A., Verhagen, M., & Feringa, D. (2022). Ouderemishandeling: een verborgen wereld. Eindhoven: Fontys Hogeschool

    Lieshout, H., van, & Feringa, D. (2022). Samensturing in de maatschappelijke opvangEindhoven: Fontys Hogeschool

    Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2022). Jongerenwerkplaats: het gaat niet om wat je kunt, maar om wie je bentEindhoven: Fontys Hogeschool.

    Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2022). Verschil maken voor de jeugd in een complex jeugd(hulp)systeemEindhoven: Fontys Hogeschool.

    Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2022). Factsheet: verschil maken voor de jeugd in een complex jeugd(hulp)systeemEindhoven: Fontys Hogeschool.

    Verhagen, M., Feringa, D., & Spit, N. (2022). Vrouwen- en gezinsopvangEindhoven: Fontys Hogeschool.

    Heinrichs, E., & Feringa, D. (2022). Vinden, binden en behoudenEindhoven: Fontys Hogeschool.

    Assink, S., & Feringa, D. (2022).Regionaal Expertteam Jeugd. Cirkel van invloed en samenwerking met partners in de regio.Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

    Assink, S., & Feringa, D. (2022).Factsheet: Regionaal Expertteam Jeugd. Cirkel van invloed en samenwerking met partners in de regio.Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

    Feringa, D., Schnitzer, J., & Dam, S., van (2021). Een kwalitatieve evaluatie van het project ‘Jeugdzorg op de juiste plekEindhoven: Fontys Hogescholen

    Overbeek, S., & Feringa, D. (2021). De zelfredzame medeweker: zijn we er klaar voor? Ondernemen Venlo.

    Overbeek, S., & Feringa, D. (2021). De Zelfredzame medewerker: zijn we er klaar voor? Future Proof Community.

    Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2021). Kind centraal in je jeugdhulpverlening. Tijdschrift Positieve Psychologie.

    Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2021). Pandemie legt vergrootglas op jeugdhulpUtrecht: Werkplaatsen Sociaal Domein.

    Peels, F., Sanden, J., van der, & Feringa, D. (2021). Bijzonder Domein Jeugd geeft kinderen en jongeren weer een eigen plek in de maatschappijInnovationorigins.com

    Van Tellingen-Klaver, R., Assink, S., & Feringa, D. (2021).Regionaal Expertteam Jeugd (rapportage).Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

    Van Tellingen-Klaver, R., Assink, S., & Feringa, D. (2021).Regionaal Expertteam Jeugd (factsheet).Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

    Overbeek, S. van., & Feringa, D. (2021).Hulp voor en door medewerkers in regio Venlo (rapportage).Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

    Overbeek, S., & Feringa, D. (2021).Hulp voor en door medewerkers in regio Venlo (samenvatting).Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

    Feringa, D. (2020). Hoe krijg je het sociaal verkeer weer op gang? Eindhoven: Fontys Bron.

    Middendorp, I., & Feringa, D. (2020). Partners van internationale kenniswerkers en hun welbevindenEindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

    Dinteren, L., van & Feringa, D. (2014). Verwarring rondom eigen kracht bij professionals. Sociale vraagstukken

    Feringa, D. (2019). Zelfevaluatie ten gunste van externe visitatie: Lectoraat Sociale Veerkracht. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

    Feringa, D. (2018). Zelfevaluatie ten gunste van externe visitatie: Bachelor of Social Work (BSW). Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

    Feringa, D. (2016). Democratisch burgerschap kun je leren. Versvak

    Feringa, D.R. (2014). Kansen voor gemeenten om jongerenraden te benutten. Casdade, 11, p.10-13.

    Feringa, D.R. (2014). Jongerenraden zijn waardevol voor burgerschap. Sociale vraagstukken

    Feringa, D.R. (2014). Burgerschap als ambacht. Jongerenraden in Nederland. Delft: Eburon.

    Feringa, D.R. (2013). Representatie in gemeentelijke adviesorganen voor jongeren. Nijmegen: Dag van de Sociologie 2013.

    Feringa, D.R. (2010). Local Youth Participation. Different Motives of different actors and related conflicts. Atlanta: American Sociology Association.

    Feringa, D.R. (2010). Critical Factors for the functioning of initiatives for local youth participation. Glasgow: An International Conference on Youth Work and Youth Studies.

    Feringa, D.R. (2009). Vijf Doelstellingen van Jongerenparticipatie op Lokaal niveau. Amsterdam: Dag van de Sociologie 2009.

    Feringa, D.R. (2006). Gender en Evidence Based Practice Principes in Sportontwikkelingsprojecten. Den Bosch: Nederlandse Katholieke Sportfederatie.

    Feringa, D., Sanden, J., van der, & Peels, F. (2016). Jeugdhulpverlening, landschap van uiteenlopende emoties. In L. Linders, D. Feringa, M. Potting en M. Jager-Vreugdenhil (red). Tussen regels en vertrouwen. Veranderende rollen in de verzorgingsstaat. Amsterdam: Van Gennep.

    Feringa, D., Sanden, J., van der, & Peels, F. (2015). Jeugdhulpverlening: ‘ik hoop en bid dat het beter wordt’. Sociale vraagstukken

    Feringa, D., Sanden, J., van der, Peels, F., & Linders, L. (2015) Jeugdhulpverlening in opschudding (magazine). Eindhoven: Fontys Hogescholen.

    Feringa, D., Sanden, J., van der, Peels, F., & Linders, L. (2015) Jeugdhulpverlening in opschudding (rapportage). Eindhoven: Fontys Hogescholen.

    Feringa, D. & Tonkens, E., (2017). How the participation style in local youth councils contributes to the civic engagement of young people. Journal of Social Intervention: Theory and Practice. 26(2), pp.43–59. DOI: http://doi.org/10.18352/jsi.527

    Gootjes, B., & Feringa, D. (2019). It takes a village to innovate. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

    Linders, L., & Feringa, D. (2016). Doe-het-zelf-zorg. Over de kunst van het laten. Maatwerk, 3.

    Linders, L., & Feringa, D. (2015). Stilstaan om vooruit e komen. Casuistiekbundel rond het thema informele ondersteuning. Utrecht: Movisie.

    Linders, L., & Feringa, D. (2015). Sociaal reflecteren voor de nieuwe social worker. Sociale vraagstukken

    Linders, L., & Feringa, D. (2014). De Kunst van het Laten. Doe-het-zelf-zorg en rolverwarring in tijden van transitie. Utrecht: Movisie.

    · Linders, L., Feringa, D. Potting, M. & Jager-Vreugdenhil, M. (2016). Professionals zijn in verwarring over de veranderende verzorgingsstaat. Sociale vraagstukken.

    Linders, L., Feringa, D. Potting, M. & Jager-Vreugdenhil, M. (red) (2016). Tussen regels en vertrouwen. Veranderende rollen in de verzorgingsstaat. Amsterdam: Van Gennep.

    Linders, L., Feringa, D., Potting, M. & Jager-Vreugdenhil, M. (2016). Professionals zijn in verwarring over de veranderende verzorgingsstaat. Sociale vraagstukken.

    Mols, J., & Feringa, D. (2014). Lotgenotengroepen: balanceren tussen bemoeienis en loslaten. Sociale vraagstukken

    Peels, F., Feringa, D., Sanden, J., van der, Linders, L., & Meussen, H. (2017). Factsheet: Bijzonder Domein Jeugd 2017. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

    Sanden, J., van der, Feringa, D., & Peels, F. (2016). Jeugdhulpverlening in beroering. Juichende en sceptische professionals. In A.J. Kruiter, F. Bredewold, en M. Ham (red). Hoe de verzorgingsstaat verbouwd wordt. Amsterdam: Van Gennep.

    Sanden, J., van der, Feringa, D., Peels, F., & Linders, L. (2017). Kind verdwijnt naar achtergrond. Een onderzoek naar de transformatie binnen het jeugdwelzijn, de jeugdzorg en de jeugdgezondheidzorg. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

    Spruijt, E., Bredewold, J., Breunese, C., Chenervert, C., Feringa, D., Hardenberg, A….Spruijt, S. (2005). Effecten van het volgen van het KIES-programma. Kinderen In Echtscheiding Situaties. Utrecht: Universiteit Utrecht.

    Verhagen, M., & Feringa, D. (2019). Integraal samenwerken vraagt wederkerigheid tussen alle aggregatieniveaus. Een praktijkgericht onderzoek naar de integrale samenwerking tussen sociaal professionals en participatiecoaches. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.


    Partners Lectoraat Inclusieve Regio

    Sfeerafbeelding Fontys


    Contact

    Foto van persoon

    Dr. D.R. (Dana) Feringa

    Lector Inclusieve Regio