Centre of expertise

Inclusive society

Door maatschappelijke ontwikkelingen zoals globalisering, digitalisering, individualisering en vergrijzing is de diversiteit in de samenleving toegenomen. Tegelijkertijd is de ongelijkheid in Nederland groot. Kansen van kinderen verschillen al snel na de geboorte, afhankelijk van het gezin waar ze in opgroeien.

Lageropgeleiden hebben bijvoorbeeld vaker te maken met onzekere, onveilige en ongezonde woon- en werkomstandigheden dan hogeropgeleiden. Voor mensen met een beperking is de toegang tot cruciale sectoren als onderwijs en arbeidsmarkt vaak nog lastig. En een niet-Nederlandse achternaam zorgt voor minder kansen op de arbeids- en stagemarkt. Kortom, de kansenongelijkheid zorgt voor een tweedeling in de maatschappij – in heel Nederland, en zeker ook in onze regio. Het Centre of expertise (CoE) Inclusive Society richt zich op een samenleving waarin iedereen kan meedoen, zich thuis voelt en tot zijn recht komt.

Naar een toekomstbestendige, inclusieve samenleving

Het CoE Inclusive Society draagt eraan bij dat iedereen in onze regio volwaardig kan deelnemen aan onze huidige, complexe samenleving – ongeacht sociaaleconomische status, gezondheidsverschillen, geletterdheid, etnische afkomst of seksuele oriëntatie. Door het maatschappelijk weefsel fundamenteel te vernieuwen bouwen we aan een toekomstbestendige, inclusieve samenleving. Daarbij zijn nieuwe integrale ecosystemen en multideskundige, lokale communities de sleutel tot innovatieve oplossingen. Het vertrekpunt van het CoE Inclusive Society is het collectief: hoe creëren we een samenleving waarin iedereen kan meedoen en zich deel voelt van het geheel? Inclusievraagstukken spelen overal in het maatschappelijke, economische en ruimtelijke domein. Vaak gaat het om complexe vraagstukken, waarvoor structurele oplossingen nodig zijn. Het CoE Inclusive Society hanteert daarom een transdisciplinaire aanpak, waarbij vanaf het begin van elk project met verschillende disciplines en de praktijk nauw wordt samengewerkt om tot integrale oplossingen te komen.

Op de hoogte blijven? Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief!

Onderzoeksprojecten

• City Deal Kennismaken

Binnen de City Deal Kennismaken hebben we de ambitie om elke student aan de slag te laten gaan met een vraagstuk van inwoners uit Eindhoven, Tilburg en Helmond

Lopend

Nieuws van Inclusive Society

{{ feed.values.title }}

{{ feed.properties.publicationDate }}

{{ feed.properties.description }}

Betrokken lectoraten

Binnen het Centre of Expertise Inclusive Society zijn meerdere lectoraten actief. Lectoraten verrichten praktijkgericht onderzoek, verzorgen onderwijs en helpen de beroepspraktijk te innoveren. Een lectoraat staat onder leiding van de lector, die expert is in een bepaald vakgebied. De lector werkt samen met een kenniskring, docenten, studenten en (externe) experts.

Inclusive etalage

Centre of Expertise Inclusive Podcast

Hoe kunnen we professionals in zorg en welzijn nog beter laten samenwerken met het vrijwilligersnetwerk en daarbij technologie als hulpmiddel inzetten? Teatske van der Zijpp en Maja Rocak praten erover met Erik van Roon. Een samenwerking van Centre of Expertise Inclusive Society en Centre of Expertise Health.

Kennisteam

Dyane Koreman