Ontwikkeling van een dossier lerende organisatie

Een lerende organisatie is een organisatie die zich continu ontwikkelt en die zich voortdurend aanpast aan nieuwe ontwikkelingen en omstandigheden. Voor een school betekent dit dat leraren en schoolleiding hun standpunten en doelstellingen bijstellen als nieuwe ontwikkelingen daarom vragen.

Wat houdt het project in?

Er is veel onderzoek gedaan naar lerende organisaties, maar er waren nog weinig concrete handvatten voor scholen. Daarom is samen met besturen en schoolleiders een dossier ontwikkeld voor het voor het stimuleren van lerende organisaties binnen het onderwijs. Dit dossier is bedoeld voor besturen en schoolleiders die meer grip willen krijgen op de school als lerende organisatie.

Hierbij richten we ons op de volgende dimensies:

1. Ontwikkelen van een gedeelde visie en ambitie
2. Stimuleren van het leren van onderwijsprofessionals
3. Bevorderen van teamleren en samenwerking
4. Stimuleren van feedbackprocessen binnen alle niveaus in de organisatie
5. Samenwerking met partners in de (brede) omgeving
6. Bevorderen van een onderzoekscultuur
7. Creëren van (condities voor) gespreid leiderschap
8. Creëren van voorwaarden in organisatiestructuur en beleid

Deelnemende scholen en besturen krijgen door het dossier inzicht in waar ze op dit moment staan in elk van de bovenstaande dimensies. Met behulp van analyseformulieren wordt gekeken naar wat al goed gaat en wat nog beter kan. Dit maakt het gemakkelijker om prioriteiten te stellen. Per dimensie gaan deelnemers aan de slag met een spiegelkaart die hen inspiratie en inzichten geeft. Portretten van andere scholen en besturen dienen als inspiratiebron voor het (verder) ontwikkelen van de lerende organisatie. Het betreft dus een soort toolkit met praktische hulpmiddelen die scholen en besturen helpen bij het creëren van een lerende organisatie.

Projectdoelstelling

Het betreft een doorlopend traject waarmee we meer inzicht willen creëren in de rol die schoolbesturen en -leiders hebben in het ontwikkelen van een lerende organisatie op school- en bestuursniveau. Om dit te bewerkstelligen bieden we een aantal concrete handvaten.

Periode

2022-2024. Daarna wordt bekeken welke aanvullende handvatten en materialen kunnen worden ontwikkeld.

Resultaten

De beoogde doelstelling van dit project is dat scholen zich hoe langer hoe meer ontwikkelen tot lerende organisaties, zowel op school- als op bestuursniveau. Hiervoor bieden we inzichten en handvatten. Een van de resultaten van het project is dit dossier, ontwikkeld in samenwerking met het landelijke Platform Samen Onderzoeken van de PO-raad en de VO-raad én met een aantal nauw betrokken schoolbesturen. We toetsen het project op dit moment bij tien besturen van het POS (Partnerschap Opleiden in de School). Binnenkort zal dit model ook in andere sectoren worden doorontwikkeld, binnen het Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen (denk aan zorg en IT).

Team & partners

Betrokken werkveldpartners

Vier landelijke en tien regionale besturen. Van elke stichting is een bestuurder en beleidsmedewerker betrokken.

Subsidieverstrekker

De ontwikkeling van het dossier is gedeeltelijk gesponsord door het Platform Samen Onderzoeken. Verder heeft het Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen een budget beschikbaar gesteld.

Projectleider

Anje Ros (Goed leraarschap, goed leiderschap).

Betrokken onderzoekers / lectoren

Linda van den Bergh (Waarderen van diversiteit), Anje Ros en Henderijn Heldens (Goed leraarschap, goed leiderschap) en docent Belinda Oolman.

Foto van persoon

Dr. A.A. (Anje) Ros

Lector 'Goed leraarschap, goed leiderschap' en kartrekker 'Lerende en innoverende organisaties'