Grip op Geluid
Onderzoek naar geluidsbelasting en de gevolgen ervan bij vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Het doel is het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Vakleerkrachten bewegingsonderwijs verzorgen de gymlessen voor het primair onderwijs. Zij staan vaak in sportaccommodaties met slechte akoestiek en worden blootgesteld aan hoge geluidsniveaus, veroorzaakt door piepende schoenen, stuiterende ballen en schreeuwende kinderen. Dit leidt mogelijk tot een beroepsmatige blootstelling aan hoge geluidsniveaus en gezondheidsklachten.
Hoe hoog de geluidsniveaus werkelijk zijn, of de arbonorm voor geluid overschreden wordt en wat de gevolgen ervan zijn op de gezondheid, welbevinden en het gehoor van de vakleerkrachten is nog nooit onderzocht. Daarom voeren we dit onderzoek uit, waarbij we de akoestiek van de sportaccommodatie meten, de geluidsniveaus die gedurende de les ontstaan, de gevolgen op gezondheid en het gehoor. Daarnaast ontwikkelen we een app die inzicht geeft in de blootstelling aan geluid en voorlichting om de vakleerkrachten inzicht te geven van de mogelijkheden om met didactiek de les stiller te maken en bewust te maken over hun arborechten.
Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met Fontys ICT, Fontys Sport en Bewegen, Toegepaste Natuurwetenschappen, de Hogeschool Rotterdam, de beroepsvereniging en relevante partners met kennis van akoestiek, geluid en arbo-omstandigheden.
Kennisteam
Dr. ir. R.G.A.(Rens) Brankaert
Lector Warm technology and design (onderdeel van lectoraat HIT)Documenten en publicaties
- Interview in KRO/NCRV Pointer, 2024
- Grip op geluid. Geluidsbelasting gedurende de gymles. KVLO 2024
- Moerman, E., Tuinder, S., Van Hout, N., & Wenmaekers, R. (2024). Insight in personal noise exposure for physical education teachers in primary schools. Proceedings of the 10th Convention of the European Acoustics Association Forum Acusticum 2023.
- NcvB, kerncijfers beroepsziekten 2023; Slechthorendheid, inleiding.