Gelijkwaardige samenwerking met eindgebruikers
Participatie van eindgebruikers (zoals patiënten, cliënten, revalidanten, verpleeghuisbewoners, wijkbewoners) van de gezondheidszorg bij besluitvorming heeft de afgelopen decennia een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Eindgebruikers worden steeds vaker erkend als belangrijke samenwerkingspartner en zijn vaker onderdeel van overleg- en samenwerkingsstructuren in de gezondheidszorg.
Onderdeel van:
Een van die veelbelovende samenwerkingsstructuren zijn zogenaamde innovatieve leeromgevingen als professionele werkplaatsen en ZorgInnovatieCentra (ZIC’s). Dit zijn intersectorale samenwerkingsverbanden waarbinnen betrokkenen vanuit onderwijs, beroepspraktijk en onderzoek samenwerken aan de verbetering van de beroeps- (en onderwijs)praktijk. Hoewel er veel aandacht wordt besteed aan het proces van patiënt- en burgerparticipatie, blijkt uit de literatuur dat de invloed die zij daadwerkelijk weten uit te voeren tot nu toe beperkt is.
Wat houdt het project in?
Hoofdvraag binnen de programmalijn ‘Gelijkwaardige samenwerking met eindgebruikers’ van het lectoraat Professionele Werkplaatsen is: hoe kunnen we innovatieve leeromgevingen zo vormgeven dat lerend en onderzoekend samenwerken met eindgebruikers een natuurlijk onderdeel van het werken wordt?
Op dit moment wordt binnen deze lijn aan twee verschillende projecten gewerkt:
PROJECT 1
Bouwsteen lerend vermogen binnen de beweging ‘De STAP naar gezonder: professionele werkplaatsen in de wijk’.
Wijken en buurten vormen steeds vaker het uitgangspunt van interventies, of het nu gaat om het verbeteren van de sociale kwaliteit, gezondheid of de fysieke omgeving. De bewoners worden hierin niet automatisch betrokken, waardoor het vaak óver mensen gaat in plaats van mét mensen. Het actief betrekken van wijkbewoners wordt bij de verschillende interventies telkens als een belangrijk punt gezien (ook van financiers).
Ook in de Brainportregio vindt in een aantal wijken de transitie plaats van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag. Fontys is in deze beweging de kartrekker van de bouwsteen lerend vermogen. Hierin staat de (door)ontwikkeling van lerende netwerken in wijken centraal. Er is onder andere aandacht voor de vraag: hoe kunnen wijkbewoners ondersteund worden om bij te (blijven) dragen aan een vitalere en gezondere wijk?
PROJECT 2
Samenwerken met patiënten op ZIC-afdelingen in het Elisabeth Tweesteden Ziekenhuis (ETZ)
Binnen de ZIC-afdelingen van het Elisabeth Tweesteden Ziekenhuis is patiëntparticipatie een belangrijk speerpunt. Maar hoe kan het ziekenhuis dat op een goede manier vormgeven? Er is een dialoogsessie opgezet met Lecturer Practitioners (LP’ers) met een tweeledig doel:
- Ontdekken wat de ervaringen en beelden zijn van LP’ers op de ZIC-afdelingen van het ETZ als het gaat om de huidige manier van samenwerking met patiënten. Wat zijn knelpunten, sterke punten, impact van de huidige manier van werken, etc.?
- Ideeën verzamelen over hoe de ZIC-afdelingen op dat vlak kunnen doorontwikkelen, zodat het voor iedereen van waarde is/blijft.
Doelstelling
Antwoord krijgen op de onderzoeksvraag: hoe kunnen we innovatieve leeromgevingen zo vormgeven dat lerend en onderzoekend samenwerken met eindgebruikers een natuurlijk onderdeel van het werken wordt?
Looptijd
Project STAP is gestart in februari 2022. Einddatum onbekend. Project ETZ: februari 2023. Einddatum onbekend.
Resultaten
(Door)ontwikkeling van leergemeenschappen op basis van lokale wensen, behoeften en ambities van betrokkenen.
Betrokken lectoraten
Professionele Werkplaatsen & Centre of Expertise Health.
Betrokken werkveldpartners
DE STAP naar gezonder (https://www.destapnaargezonder.nl/onze-partners).
Subsidieverstrekker
De Stap: Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport/ NWO.
Projectleider
Bienke Janssen (beide projecten).
Betrokken onderzoekers/ lectoren
Bienke Janssen, Miranda Snoeren en Janienke Sturm.