

Actief Fundament
Actief fundament richt zich op het ontwikkelen van passende aanpak op integrale kindcentra (IKC) gericht op beweegstimulering en motorische ontwikkeling voor kinderen van 2-7 jaar met als doel beweeggedrag, motorische vaardigheden en sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen te verbeteren.
Onderdeel van:
In dit longitudinale, quasi-experimenteel onderzoek wordt middels een ontwerpgerichte benadering een passende aanpak gerealiseerd waarin de bestaande barrières structureel worden geslecht. Het project vindt plaats in 3 regio’s in Nederland (Zuid-Limburg, Eindhoven, Amsterdam). In elke regio nemen 3 IKC deel als interventiegroep (totaal 9) en 9 IKC fungeren als controleconditie. Het onderzoeksproject wordt vormgegeven vanuit de disciplines sport & bewegen, pedagogiek en gezondheidsbevordering en wordt ondersteund door diverse branche- en belangenorganisaties (zoals BMK, PPinK, BOinK, KVLO) en bestaande landelijke initiatieven (Gezonde School/Gezonde Kinderopvang).
Hoe ervaren kinderen hun beweegcontext? Vanuit het lectoraat Samenlevingspedagogiek wordt het perspectief van kinderen onderzocht binnen 6 integrale kindcentra in Zuid-Limburg en Eindhoven aan de hand van de mozaïek methode. Deze methode maakt gebruik van verschillende, elkaar aanvullende technieken om kinderen uit te nodigen hun perspectief te delen. Hierbij wordt gebruik gemaakt creatieve onderzoekvormen passend bij de doelgroep (2 tot 5-jarigen) zoals fotografie, draw & tell, rondleidingen en observaties.