Sprint naar content
Project

Betrokken Jeugd II

Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat jeugdigen een duidelijke mening hebben over maatschappelijke vraagstukken en graag willen bijdragen mits ze hiervoor ruimte krijgen.

Onderdeel van:

In het vervolg op Betrokken Jeugd I wordt nu onderzocht wat maatschappelijk betrokken burgerschap voor jeugdigen betekent in een democratische samenleving. Wat verstaan zij eronder, hoe geven ze hier vorm aan en wat verwachten zij van opvoeders? Samen met student-onderzoekers van Fontys pedagogiek wordt opnieuw een onderzoekschallenge georganiseerd om antwoord te krijgen op deze vragen. We richten ons hierbij op het brede pedagogische werkveld, zodat alle jeugdigen mee kunnen praten. Studenten die participeren in dit project oefenen met onderzoekscompetenties en reflecteren op hun rol als samenlevingspedagoog. 

Melissen, M., Verbercht, M. (2024). De wereld is ook van kinderen. Pedagogiek in Praktijk, 138, 12-15.

Andriessen, I., Melissen, M, Verbercht, M, & Iedema, J. (2024). Betrokken Jeugd. Fontys Pedagogiek.


Contact

Foto van persoon

Dr. I. (Iris) Andriessen

Lector Samenlevingspedagogiek
Foto van persoon

M. (Marlinde) Melissen MSc.

Docentonderzoeker
Foto van persoon

M. (Marjolein) Verbercht MSc.

Docentonderzoeker