

Project
Betrokken Jeugd II
Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat jeugdigen een duidelijke mening hebben over maatschappelijke vraagstukken en graag willen bijdragen mits ze hiervoor ruimte krijgen.
Onderdeel van:
In het vervolg op Betrokken Jeugd I wordt nu onderzocht wat maatschappelijk betrokken burgerschap voor jeugdigen betekent in een democratische samenleving. Wat verstaan zij eronder, hoe geven ze hier vorm aan en wat verwachten zij van opvoeders? Samen met student-onderzoekers van Fontys pedagogiek wordt opnieuw een onderzoekschallenge georganiseerd om antwoord te krijgen op deze vragen. We richten ons hierbij op het brede pedagogische werkveld, zodat alle jeugdigen mee kunnen praten. Studenten die participeren in dit project oefenen met onderzoekscompetenties en reflecteren op hun rol als samenlevingspedagoog.
Publicaties
Melissen, M., Verbercht, M. (2024). De wereld is ook van kinderen. Pedagogiek in Praktijk, 138, 12-15.
Andriessen, I., Melissen, M, Verbercht, M, & Iedema, J. (2024). Betrokken Jeugd. Fontys Pedagogiek.