

Gendernormen in de kinderopvang
In Nederland heerst een sterke moederschapscultus: een ideologie over wat goed moederschap inhoudt.
Onderdeel van:
Vanuit het lectoraat doen we samen met Kinderstad onderzoek naar gendernormen in de kinderopvang. We hebben ons onderzoek in drie fasen opgedeeld.
In de eerste fase deden we onderzoek naar hoe impliciete en expliciete opvattingen over mannelijkheid en vrouwelijkheid van pedagogisch professionals samenhangen met hun normatieve opvattingen van vaderschap en moederschap en hoe dat vervolgens interacties met vaders en moeders beïnvloedt. Lees hier de gehele rapportage 'Ouderbetrokkenheid in de kinderopvang. Pedagogisch professionals over hun beelden van vader- en moederschap. Hier lees je ons artikel in het tijdschrift voor genderstudies over deze studie.
In de tweede fase van dit project richten we ons op ouders en hun invulling van het vader- en moederschap. Genderopvattingen worden op individueel niveau geïnternaliseerd en in interacties met anderen geproduceerd, bestendigd of doorbroken (Risman, 2018). We vragen ouders daarom naar de verdeling van zorgen en werken in hun eigen gezin en de manier waarop daar door anderen op gereageerd wordt. Waarbij we specifiek de interacties met de pedagogisch professionals bevragen. Lees hier de rapportage ‘Ouderbetrokkenheid in de kinderopvang: interviews ouders.
De derde fase staat in het teken van visievorming van pedagogisch professionals. De onderzoeksresultaten worden gedeeld met een team op een van de kinderopvanglocaties van onze samenwerkingspartner. Op basis van een inventarisatie van de verschillende opvattingen en werkwijzen van de professionals in specifieke situaties volgt een teamgesprek dat gericht is op het samen verhelderen van hun gedeelde professionele visie op ouderbetrokkenheid.
Podcast: Wel een papadag, geen mamadag
Publicaties
Saris, I. & Andriessen, I. (2023).Ouderbetrokkenheid in de kinderopvang Pedagogisch professionals over hun beelden van vader- en moederschap.Fontys Pedagogiek: lectoraat diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen.
Saris, I. & Andriessen, I. (2023).Ouderbetrokkenheid in de kinderopvang: interviews ouders.Fontys Pedagogiek: lectoraat diversiteit en (ortho)pedagogisch handelen.
Saris, I., Andriessen, I.,& Cloin, M. (2023). Gendernormen in de kinderopvang. Benaderen pedagogisch professionals vaders en moeders gelijk? Tijdschrift voor genderstudies, 26, (3/4). https://doi.org/10.5117/TVGN2023.3/4.003.SARI