Sprint naar content
Lectoraat van Enabling technologies

System Design & Realisation

Het lectoraat System Design & Realisation richt zich op de relatie tussen productontwerp en productrealisatie, met een speciale focus op 3D-printing. Het doel is om de brug te slaan tussen theorie en praktijk, wat leidt tot efficiënte, betrouwbare en duurzame productieprocessen.

Systeem ontwerp & Realisatie

Het lectoraat onderzoekt hoe systems engineering methoden ontwerpprocessen kunnen verbeteren. Door modellering, simulatie en integratie van klantbehoeften en technische vereisten kunnen ontwerpen efficiënter en effectiever worden gerealiseerd, wat leidt tot betere eindproducten.

Lector

De lector van dit lectoraat is Erik Puik, hij heeft in februari 2022 het stokje overgenomen van lector Hans Krikhaar. Het lectoraat heette destijds ‘Smart Manufacturing’. De naamswijziging naar System Design & Realisation’ is nodig om de scope van het toegepaste onderzoek in dit lectoraat te verduidelijken: het verbeteren van maakbaarheid kan niet los gezien worden van het productontwerp.

Het onderzoek van het lectoraat concentreert zich op twee onderwerpen: Systems Engineering en Additive Manufacturing

Sfeerafbeelding Fontys


Onderzoeksprojecten

    • NXTGEN Systems Engineering 
    • KIEM Ropay 
    • QRM4.0 
    • Riley 


Verbinding met onderwijs

Het lectoraat combineert toegepast onderzoek met onderwijs en samenwerking met de beroepspraktijk, een benadering die bekend staat als de 'triple helix'. Studenten en professionals worden getraind in moderne ontwerp- en realisatietechnieken door middel van workshops, cursussen en praktijkprojecten. Deze educatieve activiteiten zijn nauw verbonden met actueel onderzoek en directe input vanuit de industrie. Door deze integrale benadering speelt het lectoraat een cruciale rol in het bevorderen van de relatie tussen productontwerp en realisatie, waarbij technologieën zoals 3D-printing nieuwe mogelijkheden bieden voor innovatieve en efficiënte productieprocessen.

Masteropleiding

Studenten spelen een belangrijke, uitvoerende en/of initiërende rol bij alle projecten. Een bijzondere rol is weggelegd voor de masteropleiding System Design & Architecture. Onderzoekers van het lectoraat verzorgen een lesmodule voor deze master. In samenwerking met bedrijven wordt de master gebruikt als proeftuin voor het testen en invoeren van nieuwe methoden en (software) modellen voor Systems Engineering.

Klik hier voor meer info over de Masteropleiding

Sfeerafbeelding Fontys

Voor studenten

Studenten kunnen het hele jaar door contact leggen met bedrijven die actief zijn in de technieksector. Op het platform van Fontys Meet & Match staan meer dan 500 bedrijfsprofielen. Log in en kies met welke bedrijven je in contact wilt komen. Ook Fontys docenten en onderzoekers kunnen hier terecht om de juiste connectie te maken.

Heb je al een profiel?

Als je al een profiel hebt op dit platform, dan kun je via deze link jouw persoonlijke link opvragen.

Nog geen profiel, wel interesse?

Wil je wel gebruik maken van deze uitgebreide bedrijvendatabase en heb je nog geen profiel? Dan kun je als student via deze link een profiel aanmaken.

Fontysmedewerkers

Wil je als Fontysmedewerker een kijkje nemen in de database ga dan naar deze link.


Kennisdeling

Presentaties

  • Erik Puik & Michiel van Osch, Connecting the V-Model and Axiomatic Design; an analysis how systems engineering methodologies relate, International Conference on Axiomatic Design, ICAD 18-21 Mei 31-juni 02, 2023
  • Marco Foggi & Erik Puik, Enabling Vocational Students to Develop Axiomatic Design Application Knowledge, International Conference on Axiomatic Design, ICAD 18-21 Mei 31-juni 02, 2023
  • Michiel van Osch & Erik Puik, Axiomatic Design and The Diamond Model: Towards Defining the Role of Axiomatic Design in the Age of Data Driven Development, International Conference on Axiomatic Design, ICAD 18-21 Mei 31-juni 02, 2023

Lezingen

  • Connecting the V-Model and Axiomatic Design; an analysis how systems engineering methodologies relate Erik Puik Evoluon 31-5-2023 Wetenschappelijke conferentie ICAD2024
  • Axiomatic Design and The Diamond Model: Towards Defining the Role of Axiomatic Design in the Age of Data Driven Development Erik Puik Evoluon 1-6-2023 Wetenschappelijke conferentie ICAD2025
  • Application of Axiomatic Design in Engineering: Designing a Smart Medical Cast Increasing Robustness by Decreasing Information Erik Puik Evoluon 1-6-2023 Wetenschappelijke conferentie ICAD2026

Video/Podcast

Praktijkcase KIEM-regeling

Presentatie lector Erik Puik tijdens Holland Hightech Event - april 2024

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

In de podcastserie System Engineering Conversations komen (onderzoeks)medewerkers van Fontys en het bedrijfsleven aan het woord over System Engineering. Vragen die aan bod komen in deze serie: Wat is het? Wat doet een bedrijf ermee? Wat kunnen we onze studenten hierover leren?


Partners

Interne partners
  • Adaptive Robotics
  • Distributed Sensor Systems
  • Future Automotive

Kennispartners
  • Saxion
  • TNO
  • TU/e
  • Windesheim
    Externe partners
    • ASML
    • Brainport Development
    • DSPE
    • Hightechnl

      Kennisteam en contact

      Erik Puik

      Dr. E.C.N. (Erik) Puik

      Lector System Design & Realisation

      Foto van persoon

      M.P.W.J. (Michiel) van Osch

      Onderzoeksleider Smart Manufacturing en Systems Engineering
      Foto van persoon

      Ir. R. (Rein) van der Mast

      Onderzoeksleider 3D-Printen in Metalen
      Foto van persoon

      H. (Hester) Verduin

      Docentonderzoeker
      Foto van persoon

      S. (Stella) Lo Giudice

      Docentonderzoeker
      Foto van persoon

      S.M.A. (Stef) Rijkers

      Docentonderzoeker
      Foto van persoon

      J.J. (Jan) van Schijndel

      Docentonderzoeker
      Foto van persoon

      Ing. P.T.A. (Eric) Rutjens

      Docentonderzoeker
      Foto van persoon

      Ir. Ing. O.M.F.D. (Olaf) van Buul

      Docentonderzoeker
      Foto van persoon

      M.M.A.J.F. (Mike) Braat

      Docentonderzoeker