Sprint naar content
Project

Stagediscriminatie in het mbo

Stagediscriminatie van mbo-studenten is een veel voorkomend complex probleem. De meldingsbereidheid onder studenten is laag, waardoor het beeld onder onderwijsprofessionals kan ontstaan dat het weinig voorkomt. Daarbij speelt handelingsverlegenheid bij mbo-docenten: stagediscriminatie is soms lastig te herkennen, docenten weten niet altijd wat ze kunnen doen, of ze gesteund worden door collega’s en leidinggevenden, en ze zijn afhankelijk van stagebedrijven. 

Wat houdt het project in?

Voor het doorbreken hiervan is een proces van collectief professionaliseren nodig. Via design thinking worden in co-creatie interventies ontwikkeld en onderzocht om de meldingsbereidheid onder studenten te vergroten en om docenten discriminatie beter te leren herkennen en bespreekbaar te maken.

De volgende lectoraten werken samen in dit project: Diversiteit en (Ortho)pedagogisch Handelen van Fontys Pedagogiek (projectleider Iris Andriessen), Waarderen van Diversiteit en Integratief Opleiden & Boundary Crossing van FLOS. De praktijkpartners Summa, ROC Nijmegen en Vista. In de klankbordgroep participeren KIS, het College voor rechten van de mens en SBB.

Lees meer: Hoe herken je stagediscriminatie: 'Tools moeten helpen' (fontys.nl)


Contact

Foto van persoon

Dr. L. (Linda) van den Bergh

Lector Waarderen van diversiteit