Sprint naar content

Leraar Gezondheidszorg en Welzijn (deeltijd)

Leraar Gezondheidszorg en Welzijn (deeltijd)

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Flexibel studeren in deeltijd betekent afstemming op jouw persoonlijke situatie. Samen met je studentcoach stel je jouw ideale studieroute samen. Het lesrooster staat vast, maar je plant zelf wanneer je welke vakken volgt. Je hebt veel vrijheid over de invulling van het werkplekleren (stage). Balans in werk, privé en studie vinden wij belangrijk:

Student Docente Zorg en Welzijn voor de klas
  • Afhankelijk van je studieroute ben je 1 tot 2 keer per week op de opleiding.

    Tijdens je intakegesprek wordt verder duidelijk waarvoor je eventueel vrijgesteld bent.

  • Leren doe je uit de theorie en in de praktijk.

    Met goede begeleiding, zowel op de opleiding als bij de opleidingsschool.

  • Gemiddeld besteed je ± 20 uur per week aan je opleiding.

    Dit verschilt per persoon en hangt af van je vooropleiding, ervaring, mogelijkheden en tempo.

Opbouw van de deeltijdopleiding

  • de standaard leerroute duurt 4 jaar
  • afronden in 2-3 jaar mogelijk met aantoonbare relevante ervaring en kennis
  • studieduur en -belasting afhankelijk van jouw situatie
  • tussentijds instromen in de deeltijd kan in februari

Rooster 2024-2025

  • dinsdag, incl. avond
  • ook leer je wekelijks op de werkplek/stage
  • rooster vanaf studiejaar 2025-2026 is in ontwikkeling
jaar 1
Tilburg

Propedeusejaar

Je krijgt een brede basis in de gezondheidszorg én het onderwijs. Je leert binnen het beroepsonderwijs aan pubers en jongvolwassenen het vak overbrengen. En hoe je op verschillende manieren kunt werken met verschillende leerlingen. Zo kun je er voor al je leerlingen zijn.

Leren doe je bij deze opleiding, naast je opleidingsdag, vooral in de praktijk. Met ‘skills lab'-leren oefen je vaardigheden in een praktijklokaal, en vervolgens pas je het geleerde toe op je (leer)werkplek.

jaar 2 - 4
Tilburg

Postpropedeuse

Ieder jaar ga je verder de verdieping in binnen de zorgvakken én jouw rol in het onderwijs. Door middel van leeruitkomsten toon je jouw kennis en vaardigheden aan. Als je wilt, kun je je specialiseren in diversiteit, gedrag of ethiek.

Profileren naar interesse

Vanaf september 2025 is een kwart van de opleiding gereserveerd om te verdiepen of verbreden. Je krijgt hiervoor vrijstelling als je al een bachelor hebt. Ook kun je onderwijs volgen als voorbereiding op een tweede lesbevoegdheid of een master.

lesbevoegd
Tilburg

Leren op de werkplek

Doordat je ieder jaar stage loopt, krijg je steeds meer ervaring. Heb je een baan in het onderwijs, dan kun je deze ook inzetten als leerwerkplek. Je werkt aan je eigen ontwikkeling en wordt ondersteund door je studentcoach en docenten.

In je laatste jaar ben je voornamelijk zelfstandig aan de slag: binnen de school en als leraar in de klas, in het voorbereidend of middelbaar beroepsonderwijs.

Met je diploma kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

maatwerk
Tilburg

Eigen leerroute

Samen met je studentcoach stel je een persoonlijke leerroute op, waarbij je de benodigde kennis en kunde aantoont.

Wil je jouw studie versnellen?

Door jouw kennis en ervaring uit jouw loopbaan als bewijsstukken in te brengen, kun je je studie sneller doorlopen. Bijvoorbeeld als je al een lesbevoegdheid, relevante vakkennis of een bachelordiploma hebt.

Neem contact op met de opleidingscoördinator voor meer informatie over jouw mogelijkheden.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Tilburg

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Ervaringen van studenten

Mijn twee passies gecombineerd in een nieuwe baan

Ingrid

Alumnus Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn Tilburg

Na een langdurige carrière als verpleegkundige besloot Ingrid Neijenhuis Tyson (45) het roer om te gooien. Ze koos voor de flexibele deeltijdopleiding Leraar Gezondheidszorg en Welzijn bij Fontys in Tilburg. ‘Mijn moeder vertelde me dat ik vroeger al twijfelde: wordt het zuster of juf. Nou, allebei dus!’

Het exacte moment weet ze niet meer, maar het moet ergens begin 2018 zijn geweest. Ingrid besloot om de knoop door te hakken. ‘Het proces naar dat moment toe verliep heel geleidelijk’, vertelt ze. ‘De passie voor het lesgeven en begeleiden van anderen heeft er altijd ingezeten. Toen ik stagiaires ging begeleiden en verantwoordelijk werd voor het leerklimaat binnen onze organisatie, sloeg de vonk over. Ondanks deze aanvulling vroeg ik me af: is dit het wel helemaal? Ga ik dit de rest van mijn leven doen? Ik wilde geen klagende verpleegkundige worden, dus ik besloot de stap te zetten om weer te gaan studeren. Daar ging wel ruim drie jaar twijfelen aan vooraf.’

Vrijstellingen

Ze dook in september 2018 opnieuw de boeken in. ‘Samen met mijn studieloopbaanbegeleider bepaalde ik mijn leerroute. Door mijn achtergrond in de zorg kreeg ik verschillende vrijstellingen. Daardoor kon in het traject sneller afronden.’ Toch besloot ze niet alle vrijstellingen zomaar aan te nemen. ‘Een aantal modules heb ik toch gevolgd omdat ik ze zo interessant vond. Ik dacht: ik moet niet alleen doen wat ik moet doen, ik ben hier ook om iets nieuws te leren en mezelf te ontwikkelen. Met name de specialisatiecursus Geweldloos Communiceren is me bijgebleven. Die was echt heel leerzaam.’

Verder kijken

Via die cursus kwam ze in aanraking met Pien. Pien is werkzaam in het speciaal middelbaar beroepsonderwijs, in de richting Zorg en Welzijn. ‘Ze vroeg me om een dagje met haar mee te lopen. Door mijn beeldvorming van het speciaal onderwijs was ik in het begin niet zo happig, maar ik besloot toch op haar uitnodiging in te gaan. Dat is maar goed ook, ik was letterlijk op slag verliefd op deze school! Uiteindelijk heb ik hier niet alleen stagegelopen, maar ben ik er nu ook werkzaam.’

Terugblik

Nu ze haar diploma op zak heeft, kan ze met een gerust hart terugblikken. ‘Werken als verpleegkundige in de coronatijd en het online les volgen en -geven was ontzettend zwaar. Toch heb ik geen moment spijt gehad. Ik kan nu mijn passie voor zorg en onderwijs combineren in mijn nieuwe baan.’

Ga op onderzoek uit of het docentschap iets voor jou is

Ingrid

Student Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn Tilburg

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

“Van origine ben ik schoonheidsspecialiste en verpleegkundige. De laatste jaren heb ik met plezier in het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg gewerkt, totdat het ziekenhuis ging fuseren. Ik merkte toen dat ik de verbinding miste die er voorheen wel was. Dat was voor mij het moment dat ik ging nadenken: wil ik dit nog? Of wil ik een nieuw pad inslaan? In 2018 heb ik mijn baan opgezegd. Ik gaf mezelf een jaar de tijd om te ontdekken welke kant ik op wilde in mijn carrière. In die tijd heb ik onder andere meegelopen met een docent en de hulp ingeslagen van een loopbaancoach. En ik vroeg vrienden en kennissen of ze hun ervaringen in verschillende beroepen met me wilden delen. Zodoende kwam ik er langzaamaan steeds meer achter dat het docentschap mij aantrok. Toen ik in de zomervakantie een vacature op het ROC voorbij zag komen, ben ik erin gesprongen. Daar werk ik nu naast mijn studie als docent voor beginnende schoonheidsspecialisten.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?

“Als ik heel eerlijk ben, moet ik toegeven dat het soms wel pittig is. Een baan, een studie en twee kinderen van 6 en 9 jaar… Dat vergt best wat van een mens. Maar tegelijkertijd weet je waarvoor je het doet. Ik heb er nu mijn sociale leven tijdelijk voor op een lager pitje gezet. Dat is soms lastig, aangezien ik normaal gesproken een druk sociaal leven heb. Maar met de wetenschap dat dit tijdelijk is en ik er iets moois voor terugkrijg, doe ik dat met liefde.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Wat ik merk is dat je tijdens de opleiding op een goede manier gedwongen wordt te reflecteren op je handelen. Op alles wat je doet in de praktijk moet je reflecteren. Dat is fijn. Het zorgt ervoor dat je jezelf constant blijft ontwikkelen. Een vriendin van mij is coach. Zij zei me laatst hoe ze mij als persoon de laatste tijd heeft zien groeien. Het is leuk als mensen dit opmerken. Want dat ik groei, merk ik zelf ook. Ik leer steeds beter mijn eigen grenzen aangeven en ben me steeds bewuster van wat ik doe en waarom ik dingen op die manier doe.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?

“Ik hoop leerlingen te mogen inspireren en enthousiasmeren in wat ze doen. Dat is soms nog een uitdaging. Ik stapte ietwat naïef voor de klas, met het idee dat alle leerlingen heel gemotiveerd zouden zijn. Maar je moet niet vergeten dat je met pubers te maken hebt. Nu ik de doelgroep beter leer kennen, lukt het me steeds beter om een band met ze op te bouwen. Daarmee kun je verschil gaan maken voor ze.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Ga op onderzoek uit of het docentschap iets voor jou is. Dat kan door bijvoorbeeld meerdere dagen mee te lopen met een docent. Eén dag meelopen geeft vaak nog geen complete indruk, dan zie je meestal slechts één aspect van het lesgeven. Door meerdere dagen mee te lopen, krijg je een beter beeld. Overigens heb ik ongeveer een jaar opnieuw moeten wennen aan het leren uit de boeken. Die tijd moet je jezelf ook geven. Het is niet niks om op latere leeftijd weer te beginnen met studeren. Soms baal ik ook wel eens, als iets niet lukt. Ik ben een perfectionist en kan weinig dingen half doen. Maar onthoud waarvoor je het doet: het onderwijs is een prachtige branche. Het contact met studenten maakt het werk ontzettend afwisselend en de vrijheid die je krijgt is voor mij een grote pre. Spijt? Dat heb ik eigenlijk nooit!”

Deadline: 1 september of 1 februari

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Gezondheidszorg en Welzijn

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • 1 februari

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Gezondheidszorg en Welzijn

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg

Stel je brede vraag aan Fontys Pro Educatie