Sprint naar content

Leraar Nederlands (deeltijd)

Leraar Nederlands (deeltijd)

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Flexibel studeren in deeltijd betekent afstemming op jouw persoonlijke situatie. Samen met je studentcoach stel je jouw ideale studieroute samen. Het lesrooster staat vast, maar je plant zelf wanneer je welke vakken volgt. Je hebt veel vrijheid over de invulling van het werkplekleren (stage). Balans in werk, privé en studie vinden wij belangrijk:

Studenten deeltijdopleiding Leraar Nederlands in de collegezaal
  • Afhankelijk van je studieroute ben je 1 tot 2 keer per week op de opleiding.

    Tijdens je intakegesprek wordt verder duidelijk waarvoor je eventueel vrijgesteld bent.

  • Leren doe je uit de theorie en in de praktijk.

    Met goede begeleiding, zowel op de opleiding als bij de opleidingsschool.

  • Gemiddeld besteed je ± 20 uur per week aan je opleiding.

    Dit verschilt per persoon en hangt af van je vooropleiding, ervaring, mogelijkheden en tempo.

Opbouw van de deeltijdopleiding

  • afronden in 2 jaar mogelijk met relevante ervaring en kennis
  • studieduur en -belasting afhankelijk van jouw situatie
  • tussentijds instromen in de deeltijd kan hele jaar; altijd in overleg

Rooster 2024-2025

  • woensdag- én donderdagavond
  • kies zelf in welk jaar je welke vakken volgt
  • ook leer je wekelijks op de werkplek/stage
Studenten Leraar Nederlands in de bibliotheek op zoek naar literatuur
jaar 1
Sittard

Propedeuse

Je legt een stevige inhoudelijke basis. Je werkt aan taalvaardigheid en verdiept je in taalkunde en literatuur. Ook analyseer je verhalen, gedichten en films. Bij vakdidactiek leer je hoe je je kennis effectief en inspirerend kunt overbrengen. Zo sta jij straks vol zelfvertrouwen voor de klas.

Wie nog geen leservaring heeft, kan diverse onderwijskundige modules volgen.

Veel studenten volgen in het eerste jaar ook al vakken uit leerjaar 2.

Docent Nederlands met leerlingen in de klas
jaar 2+
Sittard

Postpropedeuse

In het tweede studiejaar verdiep je je in historische letterkunde en jeugdliteratuur. Je leert verschillende tekstsoorten schrijven, een parlementair debat voeren en hoe je lesgeeft aan taalzwakke leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie. Je maakt kennis met Nederlands als tweede taal (NT2) en taalgericht vakonderwijs. Je kiest zelf een verdiepingsmodule, zoals beroepsgerichte lessen op het mbo of actuele literatuur.

Student voert de opdracht uit.
lesbevoegd
Sittard

Leren op de werkplek

Doordat je ieder jaar stage loopt, krijg je steeds meer ervaring. Je bent steeds meer zelfstandig aan de slag: binnen de school en als leraar in de klas, in onderbouw havo/vwo of in het (v)mbo. Heb je een baan in het onderwijs, dan kun je deze ook inzetten als leerwerkplek.

Je werkt aan je eigen ontwikkeling en wordt ondersteund door je studentcoach en docenten.

Met je diploma kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

Docent overlegt met de student
maatwerk
Sittard

Eigen leerroute

Samen met je studentcoach stel je een persoonlijke leerroute op, waarbij je de benodigde kennis en kunde aantoont.

Wil je jouw studie versnellen?

Door jouw kennis en ervaring uit jouw loopbaan in te brengen, kun je je studie sneller doorlopen. Bijvoorbeeld als je al een lesbevoegdheid, relevante vakkennis of een bachelordiploma hebt.

Neem contact op met de opleidingscoördinator voor meer informatie over jouw mogelijkheden.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Sittard

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

  • afronden in 2,5 jaar mogelijk met relevante ervaring en kennis
  • studieduur en -belasting afhankelijk van jouw situatie
  • tussentijds instromen in de deeltijd kan in februari

Rooster 2024-2025

  • dinsdag en/of donderdag (afhankelijk van je achtergrond)
  • ook leer je wekelijks op de werkplek/stage
  • rooster vanaf studiejaar 2025-2026 is in ontwikkeling
Studenten in de bibliotheek op zoek naar literatuur
jaar 1
Tilburg

Propedeuse

In het eerste studiejaar maak je kennis met het schoolvak Nederlands. Je werkt aan je eigen taalvaardigheid, verdiept je in de structuur van de Nederlandse taal en leest en analyseert verhalen, gedichten en romans. Je leert hoe je verschillende leerlingen kunt helpen, zoals taalzwakke leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie.

Met vakken als pedagogiek en (vak)didactiek leer je hoe je jouw vak overbrengt. Ook werk je veel samen met anderen. Wat je leert, pas je toe op je (leer)werkplek.

Docent met leerlingen in de klas
jaar 2 - 4
Tilburg

Postpropedeuse

Verder de verdieping in, zoals met taalstructuur, taalleren, opinievaardigheden en didactiek van spreek-, luister- en kijkvaardigheid. Je ontwikkelt je als leesbevorderaar en inspirerend docent. Als sluitstuk werk je in een praktijkonderzoek aan je eigen leervragen. Je toont daarmee aan dat je je een bekwaam docent Nederlands bent.

Profileren naar interesse

Vanaf september 2025 is een kwart van de opleiding gereserveerd om te verdiepen of verbreden. Je krijgt hiervoor vrijstelling als je al een bachelor hebt. Ook kun je onderwijs volgen als voorbereiding op een tweede lesbevoegdheid of de master. 

Student voert de opdracht uit.
lesbevoegd
Tilburg

Leren op de werkplek

Doordat je ieder jaar stage loopt, krijg je steeds meer ervaring. Heb je een baan in het onderwijs, dan kun je deze ook inzetten als leerwerkplek. Je werkt aan je eigen ontwikkeling en wordt ondersteund door je studentcoach en docenten.

In je laatste jaar ben je voornamelijk zelfstandig aan de slag: binnen de school en als leraar in de klas, in onderbouw havo/vwo of in het (v)mbo.

Met je diploma kun je in het gehele tweedegraadsgebied lesgeven.

Docent overlegt met de student
maatwerk
Tilburg

Eigen leerroute

Samen met je studentcoach stel je een persoonlijke leerroute op, waarbij je de benodigde kennis en kunde aantoont.

Wil je jouw studie versnellen?

Door jouw kennis en ervaring uit jouw loopbaan als bewijsstukken in te brengen, kun je je studie sneller doorlopen. Bijvoorbeeld als je al een lesbevoegdheid, relevante vakkennis of een bachelordiploma hebt.

Neem contact op met de opleidingscoördinator voor meer informatie over jouw mogelijkheden.

Foto voor het talentgericht onderwijsmodel van Fontys Educatie
talentgericht onderwijs
Tilburg

Oog voor jouw talent

Bij Fontys geloven we dat iedereen talenten heeft, die waardevol zijn voor de toekomst. Tijdens je studie ontdek je waar je goed in bent, ontwikkel je jouw vaardigheden en leer je deze in te zetten voor het leraarschap. Je ontwikkelt een stevige basis aan inhoudelijke kennis en vaardigheden, door te werken aan echte vraagstukken. Het onderwijs is flexibel, wat betekent dat je keuzes kunt maken, die bij jou en je interesses passen.

> Ontdek hoe jij de leraar wordt die je wilt zijn

Ervaringen van studenten

Kom jij uit het bedrijfsleven? Zo leer je wat je nodig hebt voor het onderwijs

Arjan

Docent Lerarenopleiding Sittard

Pedagogisch-didactische modulen

"Kom je uit het bedrijfsleven en maak je de overstap naar het onderwijs? Dan krijg je bij de lerarenopleiding in Sittard in vier pedagogisch-didactische modulen de onderwijskundige kennis die je nodig hebt in de praktijk."

Wat je leert sluit aan bij jouw praktijk

"Wat je leert, kun je tijdens je stages of in je werk vaak meteen gebruiken. Er is een aanbevolen volgorde van de modulen. Indien gewenst kun je de modulen flexibel volgen, zodat het nog beter aansluit bij wat je nodig hebt in jouw praktijk. Je kunt zelfs starten met een module als de vorige nog loopt."

Leren van elkaar

"Bij de pedagogisch-didactische modulen zitten studenten van alle vakken bij elkaar, zo leer je niet alleen van de opleiders maar ook van elkaar."

De opleiding zit vakinhoudelijk heel goed in elkaar

Petra

Student Lerarenopleiding Nederlands Tilburg

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Nederlands gekozen?

“Dat is wel een bijzonder verhaal: ik heb namelijk vijftien jaar als geschiedenisdocent gewerkt. Daardoor heb ik aardig wat ervaring in het onderwijs opgedaan. Als leraar geschiedenis liggen de banen niet voor het oprapen en ik was klaar voor iets nieuws. Ik ben mezelf gaan afvragen: wat zijn mijn opties? Mijn oog viel op de lerarenopleiding Nederlands. Mijn onderwijservaring heeft ervoor gezorgd dat ik aan de opleiding als ‘flexstudent’ mocht deelnemen. Dat wil zeggen: een verkort traject met vrijstelling voor de pedagogische vakken. Hierdoor kan ik me volledig richten op de vakinhoudelijke kant van de opleiding Leraar Nederlands.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?

“Op dit moment werk ik parttime en volg ik een studie ernaast. Het scheelt dat ik vanwege mijn leeftijd (52) en ervaring goed weet wat ik wil. Ik heb best even getwijfeld of ik weer twee jaar lang zou gaan studeren, maar eenmaal de knoop doorgehakt wist ik: hier wil ik voor gaan! Ik heb mijn sociale leven op een lager pitje gezet, anders is het niet te doen. Gelukkig heeft iedereen er in mijn omgeving begrip voor. Mijn dochter studeert ook, mijn man werkt in de bouw, dat maakt dat ik er nu ruimte voor heb.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Vanwege mijn onderwijsbevoegdheid hoef ik vakken als klassenmanagement en pedagogiek niet te volgen. Vakinhoudelijk zijn de opleidingen Leraar Geschiedenis en Leraar Nederlands wel een wereld van verschil. Daar valt voor mij nog veel te halen. Wat ik zo leuk vind: de opleiding zit vakinhoudelijk heel goed in elkaar. Op de middelbare school had ik bijvoorbeeld echt een trauma aan ontleden. Totdat ik hier op de opleiding les kreeg van een docent die het zo goed kon overbrengen. Hij zocht naar allerlei vormen om het ons zo duidelijk mogelijk uit te leggen. ‘Waarom doe je het zo?’ En: ‘hoe zorg je ervoor dat je er echt over na gaat denken?’ Op zo’n moment krijg je zoveel zin om dit straks aan leerlingen over te gaan brengen.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?

“Mensen vergeten vaak dat lesgeven begint bij collegialiteit. Het is niet de bedoeling dat leraren precies dezelfde lessen geven, maar het is wel belangrijk dat ze dezelfde regels hanteren en duidelijke grenzen kunnen aangeven. Een mooi voorbeeld: op de school waar ik werkte kwam continu de discussie naar voren of leerlingen nu wel of niet een pet mogen dragen in de klas. Bij de ene leraar mocht het wel, bij de andere niet. Dit zorgt voor onrust. Terwijl, als iedereen zich aan de schoolregels houdt en elkaar daarop aan durft te spreken, bevordert dit de collegialiteit enorm.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Vraag jezelf af: wat zijn jouw verwachtingen van het onderwijs? En hoe zijn die dingen op de school waar jij wilt gaan werken geregeld? Als je je hier van tevoren in verdiept, kun je daar veel baat bij hebben. Als je op dit vlak namelijk niet matcht met een school, kan dit je enorm tegenstaan. Ook handig: ken de conciërges. Niet alleen bij naam, maar bouw een band met ze op. De conciërge is vaak de smeerolie van een school. De conciërge weet welke leerlingen vaak te laat zijn, maar vaak ook als eerste als er in de thuissituatie iets aan de hand is. Dat zijn zomaar wat dingen die ervoor kunnen zorgen dat jij meer begrip naar studenten kunt tonen.”

Een prettige school met korte lijntjes

Renée

Student Lerarenopleiding Nederlands Sittard

Een passie voor taal heeft de 29-jarige Renée Kusters uit Someren altijd al gehad. Ze komt uit de journalistiek en heeft een tijdje als journalist bij het OM gewerkt, waar ze dagelijks aan de slag ging met jonge gedetineerden. Ze vond het heerlijk om hen dingen uit te kunnen leggen, maar er miste ‘iets’. En dat ‘iets’ heeft ze nu gevonden. Ze volgt de flexibele deeltijdopleiding Leraar Nederlands bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) en geeft ondertussen les bij een vmbo-klas in Deurne. Binnenkort wil ze nog een master gaan doen.

Dankzij een vriendin kwam Renée bij FLOS terecht. Ze hoorde haar verhalen aan, werd enthousiast en ging op onderzoek uit. “Mijn vriendin deed ook de opleiding tot lerares Nederlands in Sittard. Ik werd blij van de verhalen die ze vertelde. Twee weken later bezocht ik de open dag. De manier van aanpak, het maatwerk dat FLOS aanbiedt, sprak me direct aan. Hetzelfde geldt voor de opleiding zelf en de sfeer die er hangt. Het is een prettige school met korte lijntjes. Dat vertelde mijn vriendin een paar jaar geleden al en dat ervaar ik nu zelf ook.”

Eigen planning

Hoewel Renée in Someren woont en de Fontys-opleiding in Tilburg qua afstand een logische keuze zou zijn, koos ze er toch voor om iedere week een dikke vijftig kilometer af te leggen om in Sittard te kunnen studeren. En dan ook weer een dikke vijftig kilometer terug. “Toen ik de open dag in Sittard had bezocht, was de keuze meteen gemaakt. Ik vond het een prettig gevoel dat je in principe je hele planning zelf in mag delen. Wil jij in het eerste jaar alleen eerstejaarsvakken volgen? Dat kan. Wil jij ook al een aantal tweedejaarsvakken volgen? Ook dat is mogelijk. Je bent heel vrij in wat je doet. Je kan binnen twee jaar een studie doen die normaal vier jaar duurt. Ik lig op schema en doe er alles aan om voor de zomer af te studeren, maar als ik er langer over zou willen doen, is dat ook geen probleem.”

Studiegroepje

Renée werkt 24 uur per week op een school in Deurne. Iedere donderdagavond gaat ze naar school. Als het even kan, spreekt ze elke woensdagavond af met haar studiegroepje. “Ik raad iedereen aan om ook zo’n groepje te creëren. Voor sommige vakken staan maar drie of vier lessen gepland. Je doet vooral veel thuisstudie. Sommige mensen vinden het prettig om zelf te studeren, maar ik neem de studiestof liever door met mede-studenten. Je bouwt een hechte band op. Je moet allemaal wel eens een feestje annuleren om te kunnen studeren, maar dat is het zeker waard.”

De enthousiaste verhalen die Renée twee jaar geleden van haar vriendin hoorde, vertelt ze nu zelf ook. Mensen die twijfelen, geeft ze het advies mee om de open dag te bezoeken. “Of loop een dagje mee met een docent. Proef de sfeer. Krijg een beeld van de school, de studielast en de vakken. Kom erachter dat de docenten ontzettend betrokken zijn en dat je niet wordt gezien als een nummertje. Je zal erachter komen dat alles heel gemoedelijk is.”

Renée als docente

“Ik vind de band met leerlingen heel belangrijk. Ik ben niet echt streng. Dat kan een valkuil zijn, maar ik ben daarin wel duidelijk. De leerlingen weten wat ze aan me hebben. Ze weten dat ze niet bang hoeven te zijn om een vraag te stellen. Ik geef zelf les op het vmbo, waar je vaak meer pedagoog bent dan docent. Je moet ervoor zorgen dat leerlingen zich veilig voelen.”

Gouden tip

“Plannen, plannen, plannen!”

Deadline: 1 september of 1 februari

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Nederlands

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 februari.

    Hoe werkt dat aanmelden?
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 10 februari 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Leraar Nederlands

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.