Sprint naar content

Master Leraar Wiskunde

Master Leraar Wiskunde

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Je neemt wekelijks deel aan hoor- en werkcolleges, workshops, practica of werkgroepen. Daarnaast voer je opdrachten uit in de (beroeps)praktijk en doe je aan zelfstudie.

Drie studenten masteropleiding Leraar Wiskunde zijn met elkaar in gesprek
  • Een of twee vaste opleidingsdagen per week.

    Afhankelijk van de periode, de opleidingslocatie en je studieroute.

  • De studiebelasting is afhankelijk van je persoonlijke situatie en studieroute.

    Voor een gemiddelde student is dat minimaal 24 uur per week, inclusief contacttijd.

  • Vaststaande kaders, persoonlijke begeleiding.

    Met je studentcoach bespreek je jouw studieroute en hoe je je (leer)werkplek combineert.

Opbouw van de masteropleiding

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak wiskunde en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je traject wordt zo ingericht dat je de opgedane kennis kunt toepassen in de praktijk. De opleiding in Sittard is kleinschalig, met veel aandacht voor je Teacher Identity.

Rooster

  • contactdag(en): donderdag en/of vrijdag
  • 2 semesters (à 16 weken incl. tentamenweken)
Student in de klas
60 EC
Sittard

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

De master is vooral gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden voor het eerstegraads onderwijs. Je leert, onderbouwd met vakliteratuur, onderwijs ontwikkelen en verzorgen. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied.

Bij de Master Leraar Wiskunde in Sittard is het écht begrijpen van de wiskunde belangrijker dan het uitvoeren van algoritmes.

Student in de klas
5 EC
Sittard

Onderwijskunde (5 EC)

Pedagogiek

Je leert bijdragen aan een veilig, ondersteunend onderwijsklimaat. Je bestudeert pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden gericht op bovenbouwleerlingen. Hoe spreek je hun puberbrein aan en begeleid je hen in hun ontwikkeling?

Innovatie

Je leert over onderwijsinnovaties op verschillende niveaus en onderzoekt een innovatie binnen je eigen schoolcontext. Welke verbeterpunten zie je bijv. in het rekenbeleid van de school?

Studenten
10 EC
Sittard

Werkplekleren (10 EC)

Je ontwikkelt bekwaamheden in het lesgeven in het eerstegraadsgebied. Je ontwerpt, verdiept en verbindt. Daarnaast leer je meerdere rollen aannemen in een brede, vakoverstijgende context. Hierbij kun je denken aan leiderschap, onderzoekvaardigheden en professionele ontwikkeling.

Student en docent
15 EC
Sittard

Praktijkonderzoek (15 EC)

In je laatste studiejaar leer je vooral op je werkplek, waar je een praktijkgericht afstudeeronderzoek uitvoert. Onder begeleiding van docenten ga je systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk: vakoverstijgend en schoolbreed. Je maakt daarbij gebruik van betrouwbare methodiek en literatuur.

Een voorbeeld is het doen van onderzoek naar hoe algebraïsche vaardigheden het beste beklijven bij bovenbouwleerlingen.

Student en docent staan voor de klas
afronding
Sittard

Bekwaamheidsexamen

Als je al je studiepunten hebt behaald, volgt jouw mondelinge bekwaamheidsexamen. Jij reflecteert kritisch op je ontwikkeling tijdens de opleiding. Je koppelt dat wat je geleerd hebt aan jouw mooie toekomst als eerstegraads docent!

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak wiskunde en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je werkt hierbij aan leeruitkomsten. Vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek worden waar mogelijk geïntegreerd aangeboden. Zo kun je jouw kennis direct toepassen in de praktijk.

Rooster

  • contactdag: woensdag
  • 4 perioden à 10 weken (8 weken les + 2 tentamenweken)
60 EC
Tilburg

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

De master is vooral gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden voor het eerstegraads onderwijs. Je leert, onderbouwd met vakliteratuur, onderwijs ontwikkelen en verzorgen. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied.

Student in de klas
5 EC
Tilburg

Didactisch handelen (5 EC)

Je werkt aan het verbeteren van je (vak)didactische vaardigheden. Je leert op een goed onderbouwde manier het eerstegraads onderwijs in jouw vak ontwikkelen en verzorgen. Je stimuleert leerlingen om kritisch te denken en samen te werken. Jij coacht en geeft effectieve feedback. Met de vakdidacticus evalueer je (de uitvoering van) jouw lesontwerpen.

Studenten
5 EC
Tilburg

Pedagogische vraagstukken (5 EC)

Je gaat aan de slag met een pedagogisch vraagstuk van jouw school, waarbij je ondersteund wordt door een onderwijskundige van de opleiding. Je draagt bij aan een veilig en ondersteunend onderwijsklimaat. En leert bovenbouwleerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Je verdiept je in pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden. Je ervaringen deel je met medestudenten.

Student en docent
10 EC
Tilburg

Vakdidactisch ontwerponderzoek (10 EC)

Onder begeleiding ga je voor je schoolvak systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk en het ontwerpen van onderwijs. Je gebruikt betrouwbare methodiek en vakdidactische literatuur. In het eerste studiejaar krijg je voorbereidende sessies. In het tweede studiejaar voer je, individueel of met medestudenten, het onderzoek uit.

Welke verbeterpunten zie je bijvoorbeeld in het rekenbeleid van de school? Of: hoe beklijven rekenvaardigheden het beste bij bovenbouwleerlingen?

Student en docent staan voor de klas
10 EC
Tilburg

De lerende professional (10 EC)

Jij laat zien dat je verder kunt kijken dan jouw schoolvak. Je bent actief betrokken bij een vakoverstijgende ontwikkeling of een veranderproces binnen de school. Je ontwikkelt zo innovatie- en leiderschapsvaardigheden. Ook geef je vorm aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega's. De opleiding biedt hierbij ondersteuning.

Twijfel je over deze studie? Gewoon starten!

Evi

Student Master Lerarenopleiding Wiskunde Tilburg

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

“Op de een of andere manier heb ik altijd al iets gehad met kinderen. Ik haal veel energie uit werken met mensen die jonger zijn dan ik. De afgelopen vier jaar heb ik mijn bachelor Leraar Wiskunde gedaan en ik merkte na de opleiding dat ik nog niet uitgeleerd was. Misschien ook omdat ik een vroege leerling was; ik was 17 jaar toen ik ging studeren. Nu ben ik 22. Toen ik klaar was met mijn bachelor heb ik heel even getwijfeld, maar ik vind het te leuk om nieuwe dingen te leren! Met je master ga je ook echt de diepte in. Je mag hiermee lesgeven aan de bovenbouw, wat betekent dat je eigen kennis van het vak Wiskunde ook beter op peil moet zijn. Die uitdaging vind ik leuk.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?

“Een studie naast je werk valt of staat met een goede planning en discipline. Maar in mijn ogen zeker ook met goed zorgen voor jezelf. Zo sport ik twee tot drie keer per week en vind ik het belangrijk om ook aandacht te geven aan mijn hobby’s. Ik speel graag piano, ben dol op skeeleren en hardlopen. Daar moet je echt tijd voor blijven maken, is mijn mening. Juist die ontspanning is met zo’n druk leven écht belangrijk!”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Op de masteropleiding is het echt belangrijk dat je de stof goed beheerst, dat wordt getoetst met tentamens. Daar ben ik zelf groot voorstander van. Het delen van kennis kan pas als je zelf de wijsheid in je hebt. Maar daarnaast is er ook veel oog voor het pedagogische deel van het vak: hoe breng je kennis over en wat zijn voor jouzelf belangrijke ontwikkelpunten? De opleiding geeft daarin opdrachten mee, maar wel dusdanig breed dat je mag kiezen waarin je jezelf wil ontwikkelen. Wie ben ik als docent? Hoe coach ik mijn leerlingen graag? De begeleiding van Fontys vind ik heel prettig. Samen met mijn studieloopbaanbegeleider heb ik mijn persoonlijke pad hierin uitgestippeld.”

Hoe wil jij straks het verschil in het onderwijs maken?

“Wiskunde is voor mij een hobby, lesgeven een passie. Met dat enthousiasme hoop ik bij mijn leerlingen het plezier van dit vak over te brengen. Ik probeer daarin oog te hebben voor iedere leerling. Niet iedereen is even sterk in wiskunde, daarvan ben ik me ook zeker bewust. Juist deze leerlingen geef ik extra ruimte; zij mogen in de middag bij mij in het lokaal hun huiswerk maken, zodat ze me direct vragen kunnen stellen. Iedereen moet zich op een eigen manier kunnen ontwikkelen, ik hoop daarin een steentje bij te mogen dragen.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Uiteraard gaat er heel wat tijd zitten in zo’n studie, maar onthoud ook dat je hierin je eigen pad mag kiezen. Er staat twee jaar voor de master, ik kies ervoor hier drie jaar voor te pakken. Daardoor kan ik voldoende tijd overhouden voor mijn privéleven. Daarnaast zou ik adviseren om een studentengroepje te creëren, zodat je altijd kunt overleggen met elkaar en vragen kunt stellen. En als je twijfelt over de studie? Gewoon starten! Je leert er zoveel meer van dan van enkel de bachelor. Ik ben er nog altijd heel blij mee.”

Wij zien wiskunde als een probleemoplossende wetenschap met een rijke geschiedenis

Kevin de Bruijn

Coördinator Master Lerarenopleiding Wiskunde Sittard

Prachtig didactisch middel

"Ik ben enorm trots dat wiskunde in al haar facetten aan bod komt in deze opleiding. We zien wiskunde niet als een wetenschap waarbij je simpelweg recepten uitvoert, maar als een probleemoplossende wetenschap met een rijke geschiedenis. Deze wiskunde kan prachtig worden ingezet als didactisch middel.

Uitdagende wiskundige vraagstukken

Tijdens de opleiding ga je aan de slag met uitdagende vraagstukken, zoals het berekenen van het moment waarop radioactief afval veilig kan worden gehanteerd, het versleuteld versturen van berichten en wiskundefilosofie. Je ontdekt concepten zoals de rechte van Wallace en de driehoek van Morley.

Vakdidactiek

Daarnaast besteden we aandacht aan vakdidactiek. Hoe pak je bijvoorbeeld een les aan over de afstandsformule of de logaritmische functie? Ook leer je over de mogelijkheden van wiskundetoetsing."

Teach what you preach

Ken Protin

Coördinator Master Lerarenopleiding Wiskunde Tilburg

Praktijk

“Met ons docententeam trachten we te modellen: teach what you preach. Het is fantastisch om de mooie wiskunde te verkennen, maar hoe pas je dit nu toe in de praktijk? Het is een mooie uitdaging om de dagelijkse praktijk te koppelen aan de vakinhoudelijke kennis die je tijdens de masteropleiding opdoet.

Vakoverstijgend

Vakoverstijgend onderwijs is een van de pareltjes van deze opleiding. We werken samen met andere bèta-opleidingen en externe opdrachtgevers aan interessante duurzaamheidsvraagstukken zoals ‘Plantaardige lijmen bij vioolbouw’ of ‘Hoe toxisch is een gifkikker’? De studenten van de masteropleiding Leraar Wiskunde passen in deze projecten dynamische modellen, hypothese toetsen of practica toe."

Zo ontwikkel jij jouw 'teacher identity' voor de bovenbouw

Lonneke Notermans

Coördinator Master Lerarenopleiding Sittard

Jezelf verder ontwikkelen als docent

"Wie je bent als persoon is iets wat je meeneemt in je beroep. Als onderbouwdocent ben je er al grotendeels achter wat voor docent jij bent. Je beweegt je natuurlijk voor de klas en binnen de school.

In de bovenbouw ga je weer andere aspecten van het docentschap ontwikkelen. Je leerlingen bevinden zich namelijk in een andere leeftijdsfase en hebben een ander cognitief niveau, waar je ze in hun leerproces mee moet helpen.

Andere rollen binnen de school

Ook zal je met andere rollen binnen de school te maken krijgen, of ambiëren. Je reflecteert op wat je daarin zou willen en wat je daarvoor nodig hebt. Je ontdekt spanningsvelden tussen wie jij bent, wie je wil zijn en wat er van je verwacht wordt. De bewustwording daarop helpt je om je professionele ontwikkeling in kaart te brengen en te verhelderen. Je voert verschillende gesprekken met je studentcoach hierover en schrijft een narratieve reflectie."

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Wiskunde

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Wiskunde

Meld je aan voor een dag proefstuderen, meeloopdag met een student, online voorlichting of andere studiekeuzeactiviteiten.