Sprint naar content

Master Leraar Wiskunde

Master Leraar Wiskunde

Jouw toekomst

Jij helpt jongeren de wiskundige wereld om hen heen te begrijpen. Je geeft ze handvatten voor de toekomst.

Waar kun je werken?

In de klas in de bovenbouw havo/vwo of liever vakoverstijgend bijdragen aan goed onderwijs? Bijvoorbeeld met ontwikkelen van eigentijds educatief materiaal, met onderwijsbeleid of het aansturen van een team.

Docent Wiskunde in de bovenbouw

Welk werk kun je doen?

Na de opleiding kun je aan de slag als:

Jij staat het liefst voor de klas. Je neemt je (bovenbouw)leerlingen mee op een wiskundig avontuur. Zelfs die ene leerling die worstelt met lastige formules weet jij te inspireren. Jij maakt het schoolvak wiskunde begrijpelijk voor iedereen.

In het hoger beroepsonderwijs leren studenten wat ze nodig hebben voor hun toekomstige beroep. Jij brengt hun wiskundekennis op het juiste niveau en begeleidt ze in hun reis naar de arbeidsmarkt.

Jij werkt straks mee aan centrale examens of educatief materiaal voor het schoolvak wiskunde. Je bent een ontwikkelaar van toetsen en opgaven en weet altijd de meest aansprekende vraagstukken te bedenken. Misschien zet je wel een digitaal platform op voor wiskundelessen of schrijf je educatieve artikelen voor een vakblad.

Denk jij dat het schoolvak wiskunde toe is aan iets nieuws? Dan kun je aan de slag bij (semi)overheidsinstellingen of onderwijsbegeleidingsdiensten als adviseur. Met jouw kennis en advies houd je het wiskundeonderwijs modern.

Op zoek naar een seniorfunctie? Met deze master heb je daar de juiste handvatten voor gekregen. Je kunt bijvoorbeeld voor een onderwijsinstelling of -stichting werken aan onderwijsprogramma's of het beleid. Of een team leiden. Een mooie voorbereiding voor wie ooit schooldirecteur wil worden.

Doorstuderen na je master

Bij Fontys kun je jezelf een leven lang ontwikkelen. Wat dacht je van een andere educatieve master? Of specialiseer je in korte tijd verder met een cursus. Er is keuze genoeg!

Je vindt de mogelijkheden op www.fontys.nl/educatie.

Ervaringen van (oud) studenten

Je wordt expert binnen jouw vakgebied en bent breed inzetbaar binnen het onderwijs

Fascinatie voor het leraarsvak ontstond op de basisschool

Roy

Student Master Lerarenopleiding Wiskunde Sittard

Toen de 22-jarige Roy de Ruyter nog een klein jongetje was, wist hij het al zeker: hij wilde leraar worden. De fascinatie voor het leraarsvak ontstond op de basisschool. De passie voor het vak wiskunde begon op hetzelfde moment vorm te krijgen. De uurtjes rekenen die de kleine Roy kreeg, waren favoriet. In de tweede klas van de middelbare school kreeg Roy een mentor, die ook wiskunde gaf. Die docent bleek zijn grote voorbeeld. Hij bracht het vak op zo’n fijne manier over aan de klas, dat Roy het nu zeker wist: hij moest en zou docent wiskunde worden.

Roy proefde al op jonge leeftijd van het docentschap. Toen hij in de derde klas zat, kreeg hij de mogelijkheid om een paar lessen wiskunde A te geven. Daarna heeft de wiskundefanaat doorgepakt. Hij begon bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) met een voltijdopleiding Leraar Wiskunde en behaalde in 2017 zijn tweedegraadsbevoegdheid. Hij solliciteerde direct en werd aangenomen als wiskundedocent.

Omdat hij graag nog meer bij wilde leren, extra uitdaging zocht en daarnaast graag les wilde geven in de bovenbouw, besloot Roy naast zijn baan nog een masteropleiding te volgen. Het biedt de jonge leraar veel mogelijkheden. In de toekomst hoopt Roy les te geven op het hbo, misschien wel op de lerarenopleiding in Sittard. Niet alleen vanwege het uitdagende onderwijsniveau, maar ook vanwege de aangename docenten die daar rondlopen.

Hoe ziet de masteropleiding eruit?

“We hebben een klein lokaal met een kleine klas. Door de kleinschaligheid, kun je de lessen een beetje vergelijken met die van een middelbare school. De docent geeft theorie en bereidt oefeningen voor. Jij vult de oefeningen vervolgens in en bent daarin vrij om te overleggen met studiegenoten. De theorie van de master is – zeker vergeleken met de bacheloropleiding – redelijk abstract. Je krijgt te maken met minder getallen en meer letters. Je werkt zelfstandiger en er is meer thuisstudie vereist.”

Kun je een baan goed combineren met een masteropleiding?

“Het combineren van een masteropleiding met een baan is goed te doen, mits je niet té veel werkt. Ik zou iedereen aanraden om maximaal 13 lesuren per week te werken naast je studie. Gelukkig heb je bij FLOS de mogelijkheid om zelf je tijd in te delen. Maatwerk noemen ze dat ook wel. Sommige lessen hebben een aanwezigheidsplicht. Mocht je het wat rustiger aan willen doen, dan kun je de studie ook verspreiden over drie jaar.”

Raad je anderen een masteropleiding in Sittard aan?

“Ik ben zeer tevreden over de opleiding. Docentopleiders kunnen vragen goed beantwoorden en leggen dingen uit op een manier die goed te volgen is. Je kunt de opleiding met recht een topopleiding noemen. Het zijn lange dagen, dat wel. Maar dat is ook logisch als je binnen een korte tijd de studie wilt afronden. Heb je twijfels om aan de opleiding te beginnen? Loop dan gewoon een keertje mee, zodat je weet hoe het er aan toegaat.”

Roy als docent

“Ik ben een enthousiaste docent en sta levendig voor de klas. Het is belangrijk dat je je bij het belevingsniveau van de leerlingen probeert aan te sluiten. Voor mij is dat niet moeilijk, omdat ik zelf nog jong ben. Ik weet wat de leerlingen willen en wat niet. Met digitale middelen probeer ik het leuk te maken, ook omdat wiskunde niet altijd een populair vak is.”

Twijfel je over deze studie? Gewoon starten!

Evi

Student Master Lerarenopleiding Wiskunde Tilburg

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

“Op de een of andere manier heb ik altijd al iets gehad met kinderen. Ik haal veel energie uit werken met mensen die jonger zijn dan ik. De afgelopen vier jaar heb ik mijn bachelor Leraar Wiskunde gedaan en ik merkte na de opleiding dat ik nog niet uitgeleerd was. Misschien ook omdat ik een vroege leerling was; ik was 17 jaar toen ik ging studeren. Nu ben ik 22. Toen ik klaar was met mijn bachelor heb ik heel even getwijfeld, maar ik vind het te leuk om nieuwe dingen te leren! Met je master ga je ook echt de diepte in. Je mag hiermee lesgeven aan de bovenbouw, wat betekent dat je eigen kennis van het vak Wiskunde ook beter op peil moet zijn. Die uitdaging vind ik leuk.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?

“Een studie naast je werk valt of staat met een goede planning en discipline. Maar in mijn ogen zeker ook met goed zorgen voor jezelf. Zo sport ik twee tot drie keer per week en vind ik het belangrijk om ook aandacht te geven aan mijn hobby’s. Ik speel graag piano, ben dol op skeeleren en hardlopen. Daar moet je echt tijd voor blijven maken, is mijn mening. Juist die ontspanning is met zo’n druk leven écht belangrijk!”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Op de masteropleiding is het echt belangrijk dat je de stof goed beheerst, dat wordt getoetst met tentamens. Daar ben ik zelf groot voorstander van. Het delen van kennis kan pas als je zelf de wijsheid in je hebt. Maar daarnaast is er ook veel oog voor het pedagogische deel van het vak: hoe breng je kennis over en wat zijn voor jouzelf belangrijke ontwikkelpunten? De opleiding geeft daarin opdrachten mee, maar wel dusdanig breed dat je mag kiezen waarin je jezelf wil ontwikkelen. Wie ben ik als docent? Hoe coach ik mijn leerlingen graag? De begeleiding van Fontys vind ik heel prettig. Samen met mijn studieloopbaanbegeleider heb ik mijn persoonlijke pad hierin uitgestippeld.”

Hoe wil jij straks het verschil in het onderwijs maken?

“Wiskunde is voor mij een hobby, lesgeven een passie. Met dat enthousiasme hoop ik bij mijn leerlingen het plezier van dit vak over te brengen. Ik probeer daarin oog te hebben voor iedere leerling. Niet iedereen is even sterk in wiskunde, daarvan ben ik me ook zeker bewust. Juist deze leerlingen geef ik extra ruimte; zij mogen in de middag bij mij in het lokaal hun huiswerk maken, zodat ze me direct vragen kunnen stellen. Iedereen moet zich op een eigen manier kunnen ontwikkelen, ik hoop daarin een steentje bij te mogen dragen.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Uiteraard gaat er heel wat tijd zitten in zo’n studie, maar onthoud ook dat je hierin je eigen pad mag kiezen. Er staat twee jaar voor de master, ik kies ervoor hier drie jaar voor te pakken. Daardoor kan ik voldoende tijd overhouden voor mijn privéleven. Daarnaast zou ik adviseren om een studentengroepje te creëren, zodat je altijd kunt overleggen met elkaar en vragen kunt stellen. En als je twijfelt over de studie? Gewoon starten! Je leert er zoveel meer van dan van enkel de bachelor. Ik ben er nog altijd heel blij mee.”

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Wiskunde

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Wiskunde

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.