Sprint naar content

Master Healthy Ageing (deeltijd)

  • 2 jaar
  • Nederlands
  • Master
  • Deeltijd
Start september | Eindhoven

Kom kennismaken

  • Open dagen

Wil jij richting geven aan de ingrijpende transitie naar een gezonder Nederland? Kies dan voor de 2-jarige deeltijdopleiding Master Healthy Ageing. We leren je om multidisciplinair en evidence-based te innoveren en implementeren. Je wordt een change agent die organisaties en mensen in beweging kan krijgen.

Over de opleiding

De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) riep het decennium 2020-2030 uit tot het 'Decade of healthy ageing'. De deeltijdmaster Healthy Ageing houdt zich daarom bezig met dé toekomstvragen van de volksgezondheid. We leren je om multidisciplinair en evidence-based aan de slag te gaan met innoveren en implementeren. Je ontwikkelt je en groeit daarmee als professional zodat je jouw stempel kunt gaan drukken op de transitie. Jij hebt ideeën over hoe we Nederland gezonder kunnen maken. Wij helpen jou bij het uitwerken en onderbouwen ervan en deze ideeën écht in de praktijk te brengen. Je doet kennis en vaardigheden op en leert om multidisciplinair en evidence-based te innoveren en te veranderen. 

We bieden een individueel leertraject waarin je wordt uitgedaagd om te groeien. Waarmee je jouw ambitie verder waar kunt maken en jouw carrière een boost geeft. We combineren jouw drijfveren met onze expertise en ons netwerk. We maken het persoonlijk.

Waarom de deeltijd Master Healthy Ageing?

  • Leer om jouw stempel te drukken op een gezonder Nederland;
  • Praktijkgericht en evidence-based aan de slag met uitdagende gezondheidsvraagstukken;
  • Kleinschalige opleiding met een persoonlijke sfeer;
  • Word Master of Science en geef je carrière een vliegende start.

Meerdere keren per jaar organiseren we online voorlichtingen en open dagen voor deze master. Op onze kennismakingspagina vind je de actuele data van de voorlichtingen maar ook persoonlijke verhalen van studenten en veelgestelde vragen.

Liever de master in voltijd volgen? Klik dan hier.

 

Wat ga je leren?

Je leert hoe je richting kunt geven aan de transitie naar een gezonder Nederland. Daarvoor is het allereerst noodzakelijk om het begrip gezondheid te doorgronden en vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Vervolgens is het zaak om de dynamiek van een maatschappelijke transitie te begrijpen. Zo’n transitie vraagt om veranderingen, waarin ons denken en doen ten aanzien van gezondheid fundamenteel verandert. Innovaties kunnen zorgen voor die veranderingen. Je leert dan om ook om evidence-based te innoveren en implementeren. Gedragsverandering staat daarin centraal. Zowel voor het bevorderen van het gezondheidsgedrag van mensen, als voor het duurzaam implementeren van innovaties. Implementeren gaat in de kern namelijk om het veranderen van het gedrag van professionals. Ten aanzien van innoveren en implementeren leer je ook om praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek te doen en daarover een wetenschappelijk artikel te schrijven.

Je ontwikkelt je tot een Change Agent. Een professional die leiderschap toont, creatief is, grenzen doorbreekt en kan omgaan met weerstand. We gaan samen met jou op zoek naar jouw kwaliteiten als die change agent en naar wat je verder wilt ontwikkelen.

 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Als toegepaste psycholoog heb je de skills om gedrag te kunnen beïnvloeden, maar ik wil graag vanuit een breder perspectief kijken

Lucinda, Toegepast Psycholoog, vertelt meer over de opleiding
 

Hoe ziet je week eruit?

Je bent wekelijks op woensdag van 10.00 tot 17.00 uur op onze inspirerende onderwijslocatie in Eindhoven. Je volgt dan colleges, gaat aan de slag met opdrachten en dat onder begeleiding van Fontysdocenten uit diverse vakgebieden. Omdat multidisciplinair werken belangrijk is voor de Healthy Ageing professional hechten we veel waarde aan leren van en met elkaar. Gedurende de gehele opleiding is er een docent die jou inhoudelijk begeleidt en helpt bij jouw professionele ontwikkeling.

Inclusief de lesdag besteed je zo’n 20 uur per week aan je studie. Je doet dus ook aan zelfstudie waarbij je aan de slag gaat met vraagstukken uit de praktijk. In totaal behaal je in het studiejaar 60 studiepunten.

 
 

Toelatingseisen

Voor toelating tot deze opleiding heb je een relevant bachelordiploma nodig. Opleidingen tot fysiotherapeut, verpleegkundige, sociaal werker, toegepast psycholoog, human resource manager, diëtist en sportkundige zijn bijvoorbeeld geschikt. Maar ook veel andere bacheloropleidingen zijn relevant, als je maar werkervaring en/of affiniteit hebt met gezondheid.

Kennismakingsgesprek

Kennismakingsgesprek: Een kennismakingsgesprek maakt deel uit van de toelatingsprocedure. In dit gesprek bespreken we of wij als opleiding bij jou passen. Dat doen we aan de hand van jouw motivatie en interesses. We vragen je om daarvoor een CV en motivatiebrief aan te leveren. In die motivatiebrief geef je ook aan welke onderwerpen je interessant vindt om tijdens de opleiding mee aan de slag te gaan. Stuur jouw bericht naar masterhealthyageing@fontys.nl en we sturen je zo snel als mogelijk een reactie.

 

Placeholder for Fontys video
"Binnen de opleiding leer ik om onderzoek te doen naar hoe we ouderen in de wijk meer kunnen betrekken bij het welzijnsaanbod. Zodat ze uiteindelijk langer zelfstandig kunnen wonen"
Marit, afgestudeerd aan de bachelor toegepaste gerontologie

 

Opbouw

De inhoud van de masteropleiding bestaat uit drie modules:

1. Transitie naar Healthy Ageing

We creëren een gezamenlijke kennisbasis over gezondheid vanuit verschillende perspectieven. Vervolgens gaan we dieper in op de transitie naar een gezonder Nederland. Dat doen we op maatschappelijk en bestuurlijk niveau. Je doet een literatuur- en beleidsonderzoek over een onderwerp waar jij tijdens de opleiding graag mee aan de slag wilt. 

2. De Healthy Ageing Change Agent

    In deze module gaan we aan de slag met een innovatieplan. Je gaat voor een organisatie een innovatie of implementatiestrategie ontwikkelen. Gedragsverandering staat daarbij centraal. Daarnaast gaan we werken aan jouw professionele identiteit en ontwikkeling tot Change Agent.

    3. Healthy Ageing innovatieonderzoek

    In opdracht van een organisatie ga je een praktijkvraagstuk onderzoeken en kom je tot een innovatie en/of implementatie. Je schrijft daarover een wetenschappelijk artikel.

    Onderwijseenheid Toets ECTS
    Transitie naar Healthy AgeingKennistoets15
    Research paper
    De Healthy Ageing Change agentInnovatieplan15
    Performance assessment
    Healthy Ageing innovatieonderzoekWetenschappelijk onderzoeksartikel30
    Performance assessment

    Als masteropleiding vinden we het belangrijk dat je evidence-based aan de slag gaat met innoveren en implementeren. Het is van belang dat belangrijke beslissingen weloverwogen worden genomen op basis van het best beschikbare bewijs. Dat bewijs kan afkomstig zijn uit de wetenschappelijke literatuur, maar ook uit organisatiedata of van stakeholders en experts. Evidence-based werken vormt dan ook een rode draad binnen de gehele opleiding. 

    Om je hierin goed te trainen werken we met online leermodules behorende bij het boek ‘Evidence-based Management’ (Barends & Rousseau, 2018). Hiervoor hebben we een samenwerkingsverband met het Center for Evidence Based Management, dat wereldwijd gelieerd is aan diverse universiteiten. Als je alle online modules met een voldoende resultaat hebt afgerond ontvang je een officieel certificaat van het Center for Evidence-Based Management. De modules wordt via de opleiding aangeboden, maar is niet inbegrepen in het collegegeld. De kosten voor het boek en de online modules bedragen samen ongeveer €150. 

    Jaarlijks organiseren we een studiereis. De studiereis heeft als doel om te leren hoe andere landen omgaan met gezondheidstransities. In maart 2023 brachten we een bezoek aan Porto. We bezochten een wetenschappelijk congres over de ‘Decade of Healthy Ageing’, spraken met lokale professionals over gezondheidsinnovaties in Portugal en verkennen in hoeverre de plannen van Porto als ‘age-friendly city’ zijn geïmplementeerd. De studiereis is optioneel en niet inbegrepen in het collegegeld.

    Lia Baars
    Lia leert je om evidence-based en onderzoekend te werk te gaan in de praktijk. Ze is gepromoveerd in de neuropsychologie en epidemiologie en heeft onderzoek gedaan naar cognitieve achteruitgang bij gezonde veroudering en de ziekte van Alzheimer. Lia werkte voorheen bij de opleiding Social Work.

    Kenny Janssen
    Kenny zorgt ervoor dat je de wereld van bestuur en beleid beter gaat begrijpen en dat je vanuit daar richting kunt geven aan de transitie naar een gezonder Nederland. Hij heeft twee masters in de bestuurs- en organisatiewetenschappen: Sportbeleid & Sportmanagement en Besturen van Zorgvernieuwing. Kenny werkt daarnaast voor de bachelor Sportkunde en de bachelor Gezondheid.

    Roderick Wondergem
    Roderick leert je om gedrag te veranderen en daardoor effectief te kunnen innoveren en implementeren. Zijn expertise betreft dan ook gezondheidsbevordering en een gezonde en actieve leefstijl. Hij is gezondheidswetenschapper en gepromoveerd op een onderzoek naar het beweeggedrag van mensen die een beroerte hebben gehad.


    Eric Schoenmakers
    Met Eric ga je je verdiepen in het begrip gezondheid door er vanuit verschillende invalshoeken naar te kijken. Hij is socioloog en gerontoloog en gepromoveerd op hoe mensen omgaan met eenzaamheid. Bij het Fontys Centre of Expertise Health houdt hij zich bezig met de inrichting van een gezonde fysieke en sociale leefomgeving.

    Pim Peeters
    Pim zorgt ervoor dat jij in de praktijk gedegen onderzoek gaat doen en dat je daarmee de transitie naar een gezonder Nederland een stap verder brengt. Hij is gepromoveerd in de (neuro)psychologie en heeft met name expertise in de mentale gezondheid(zorg). Hij werkte voorheen bij de opleiding Verpleegkunde.

     
     

    Praktijk


    Direct aan de slag in de praktijk

    Tijdens de opleiding werk je aan drie opdrachten: een research paper, een innovatieplan en een innovatieonderzoek. Die opdrachten doe je voor en in het werkveld. Je mag zelf met een eigen opdrachtgever komen, maar we hebben ook een groot netwerk van organisaties waar we je aan kunnen koppelen. Zo werken we samen met ‘Vitaal in Brainport’, die met het GROZ-initiatief (het omgekeerde van ZORG) willen zorgen voor meer gezonde levensjaren en minder sociaaleconomische gezondheidsverschillen. En ook zijn onze studenten betrokken bij de ‘Workplace Vitality Hub’, waar ze onderzoeken hoe slimme technologie ons werk vitaler kan maken. De opdrachtgever waar jij voor aan de slag wilt kunnen we samen bespreken in het kennismakingsgesprek. 

    Voorbeelden

    Je gaat aan de slag met een onderwerp dat jij zelf interessant vindt. Dat motiveert om dat onderwerp diepgaand te onderzoeken en vervolgens aan de slag te gaan met innoveren en implementeren. Onderstaand vind je enkele voorbeelden van opdrachten van onze studenten. Je ziet dat alle vragen met ‘hoe’ beginnen. Dat is omdat we altijd praktijkgericht op zoek gaan naar innovaties die Nederland daadwerkelijk gezonder kunnen maken. 

    • Hoe zorgen we ervoor dat inwoners met een lage sociaaleconomische status gezondere voedselkeuzes maken?
    • Hoe kan een stad meer ‘age-friendly’ worden gemaakt?
    • Hoe kan leefstijl worden opgenomen in de behandeling van diabetes type 1?
    • Hoe zorgen we ervoor dat zorg- en welzijnsorganisaties beter samenwerken zodat ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen?
    • Hoe kunnen we jongvolwassenen meer laten praten over hun mentale gezondheid?
    • Hoe zorgen we ervoor dat kantoormedewerkers vaker en beter pauzeren?

    Na de opleiding

    Als je de masteropleiding hebt afgerond ben je in staat om evidence-based te innoveren en implementeren om daarmee richting te geven aan de transitie naar een gezonder Nederland. Je krijgt de titel Master of Science, waarmee je kunt aantonen dat je beschikt over academisch denk- en werkniveau. Dat geeft veel mogelijkheden bij organisaties die werk maken van een gezonder Nederland. Dat kunnen bijvoorbeeld zorg- en welzijnsorganisaties zijn, overheidsorganisaties als de gemeente en de GGD, kennisinstellingen en adviesbureaus. Hieronder staan een aantal functies en bedrijfsnaam voorbeelden waar onze alumni van de master Healthy Ageing terecht zijn gekomen:

    • Zorginnovatiecoach bij Zorg in Oktober;
    • JOGG-regisseur (Jongeren Op Gezond Gewicht) bij de gemeente Waalre;
    • Specialist ouderen bij het Kenniscentrum Sport en Bewegen;
    • Adviseur analyse en advies bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ);
    • HBO docent.

     

    Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

    "We worden in Nederland steeds zieker en we lijken dat tij niet te kunnen keren. Ik hoop in deze master het antwoord wél te kunnen vinden"

    Hylke, docent Fysiotherapie bij Fontys Paramedische Hogeschool, vertelt meer over de opleiding

     

    Agenda

    Open avond
    5 juni 2024
    Programma

    Docenten en studenten vertellen je alle ins en outs over de opleiding. Er is volop gelegenheid voor het stellen van vragen. We gaan graag met jou in gesprek.

    Meer weten over de opleiding Master Healthy Ageing Professional

    Wil je graag in gesprek met iemand van de opleiding? Geen enkel probleem. We maken maar al te graag tijd vrij om jouw vragen, twijfels of enthousiasme aan te horen en je te helpen in het maken van de juiste keuzes. Je kunt een mail sturen naar masterhealthyageing@fontys.nl of bel naar 08850-81111 en vraag naar Lien of Malika.

    Collegegeld

    De Master Healthy Ageing is een bekostigde opleiding. De hoogte van het collegegeld is afhankelijk van een aantal factoren. Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.

    Op die pagina vind je ook alle informatie over:

    • Belastingvoordeel
    • Betaling collegeld door je werkgever of een ander
    • Levenlangleren krediet
    • Beurzen voor leraren
    • Subsidieregeling tweede lerarenopleiding

    Overige kosten

    Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en computer. De kosten van de boeken bedragen ongeveer 100 euro, voor Evidence-based management ben je rond de 150 euro kwijt en de studiereis is niet in het collegegeld inbegrepen.

    Studiefinanciering en openbaar vervoer

    Op de webiste van Fontys hebben we de Collegegeldmeter geplaatst. Daarmee kun je snel zien wat voor jou de hoogte van het collegegeld is. Op de website van  DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

    Kosten (deels) aftrekbaar

    In sommige gevallen kun je kosten die je maakt voor je studie van de belasting aftrekken. Lees er meer over op de website van de Belastingdienst. 

    Levenlanglerenkrediet

    Onder bepaalde voorwaarden kun je aanspraak maken op het Levenlanglerenkrediet van de Dienst Uitvoering Onderwijs.

      Heb je een Nederlands adres? Doorloop dan onderstaande stappen om je aan te melden bij Studielink voor een opleiding van Fontys.

      Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.

      Wanneer je, na deelname aan een voorlichtingsavond, enthousiast bent geworden over de deeltijd opleiding Healthy Ageing Professional kun je je aanmelden via Studielink.
      Kies voor ISATcode: 49127 en
      instituutscode: 30GB.

      Je ontvangt dan een uitnodiging voor een eerste gesprek met een van de leden van het kernteam van de opleiding.

      Het studiejaar start in augustus, zorg er voor dat je je ruim voor die datum hebt aangemeld via Studielink. Maar: hoe eerder hoe beter natuurlijk. Zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je eerste gesprek te voeren. Tip: Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink - dashboard voor updates.

      Kennismakingsgesprek
      Een kennismakingsgesprek maakt deel uit van de toelatingsprocedure. In dit gesprek bespreken we samen of en hoe wij als opleiding bij jou passen en andersom. Een goede match is immers belangrijk. Dat gesprek voeren we aan de hand van jouw motivatie en interesses. We vragen je om daarvoor een CV en motivatiebrief aan te leveren. In die motivatiebrief geef je onder meer aan welke onderwerpen je interessant vindt om tijdens de opleiding mee aan de slag te gaan.

      Stap 2: Nadat alles in stap 1 rond is, is de volgende stap het afgeven van de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kun je vanaf 15 mei in het Studielink-dashboard regelen, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso zal plaatsvinden op of rond 25 september.

      Let op: Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

      Voor de deeltijdvariant is de lesdag op woensdag tussen 10.00-17.00 uur. Het eerste studiejaar heb je vrijwel elke woensdag college in Eindhoven. Het tweede studiejaar staat grotendeels in het teken van je masterthesis en zal je minder frequent les hebben in Eindhoven. De colleges zullen dan tweewekelijks plaatsvinden op woensdag. Daarnaast word je in deze fase individueel begeleid. 
      Voor deeltijdstudenten 20 uur per week. Dat is inclusief 8 contacturen voor deeltijdstudenten. Onderschat dat niet. Onze huidige studenten geven aan deze tijd daadwerkelijk nodig te hebben voor het volgen van het onderwijs, het doen van praktijkgericht onderzoek en voor zelfstudie.  
      De master Healthy Ageing heeft een multidisciplinaire opzet. Dat betekent dat jouw klasgenoten komen uit verschillende richtingen van het werkveld van gezondheid, welzijn en sport. Denk hierbij aan fysiotherapeuten, verpleegkundigen, sportkundigen, sociaal werkers, toegepast psychologen en human resources managers.  

      Nee, je loopt geen stage tijdens de masteropleiding tot Healthy Ageing. Dat wil zeggen dat je geen studiepunten krijgt voor het uitvoeren van (stage)opdrachten bij een organisatie. Je doet echter wel praktijkgericht innovatieonderzoek in opdracht van een opdrachtgever. Dat betekent dat je deze opdrachtgevende organisatie goed moet kennen. Voor deeltijdstudenten betreft dit veelal de huidige werkgever. Mocht dit niet mogelijk zijn dan denken we graag mee voor een externe opdrachtgever. 

      Jazeker kunnen we dat. We hebben een netwerk van betrokken organisaties die bereid zijn om mee te werken aan praktijkgerichte onderzoeken van studenten. Denk hierbij onder andere aan de GGD, thuiszorgorganisaties, gemeenten, provincies en zorginstellingen. Daarnaast hebben we ook opdrachten beschikbaar bij de verschillende lectoraten van Fontys Hogescholen.
      Heel fijn dat je al een organisatie op het oog hebt. Misschien is het je huidige werkgever, je vorige stageadres of een organisatie waar je als vrijwilliger bij betrokken bent. Om deze organisaties bekend te maken met onze masteropleidingen hebben we twee documenten beschikbaar: een factsheet van de opleiding en een informatiebrief voor opdrachtgevers. Je kunt deze documenten gebruiken bij het benaderen van potentiële opdrachtgevers. Voorafgaand aan de start van de studie gaat het er om dat je een opdrachtgever hebt en een globaal idee voor praktijkgericht onderzoek.
      Nee, dat is niet erg. We helpen je er graag bij. Start met na te denken in welk onderwerp of in welke thematiek je geïnteresseerd bent. Er is namelijk een goede kans dat we van dit onderwerp een relevant en geschikt vraagstuk kunnen maken. We bevelen daarbij aan om een vraagstuk te pakken waar je al voorkennis in hebt en waar je de betrokken actoren in kent. Hou er rekening mee dat je al snel 40 tot 80 uur extra zelfstudietijd nodig hebt wanneer je toch kiest voor een onderwerp dat je nog niet zo goed kent. Tijdens het intakegesprek denken we graag met je mee over een passend vraagstuk voor jou.
      We leiden in de master Healthy Ageing niet op tot een nieuw beroep. Na de masteropleiding ben je nog steeds fysiotherapeut, sportkundige, verpleegkundige of sociaal werker. We leiden professionals op die meer kennis hebben van veroudering en die de bestuurlijke, maatschappelijke en organisatorische uitdagingen van de ouder wordende samenleving kunnen onderzoeken. We leren je om multidisciplinair en evidence-based aan de slag te gaan met innoveren en implementeren. Deze kennis en vaardigheden helpen je er bij om de volgende stap te maken in je carrière. Je kunt jezelf profileren met jouw expertise in gezond ouder worden en eventueel promotie maken naar functies als beleidsmedewerker, manager en projectleider.
      Het grootste verschil is dat het accent van de master Healthy Ageing meer ligt op de directe praktijktoepassing van kennis en vaardigheden. Tijdens je opleiding maak je dus al meteen een impact in de praktijk. Daarnaast doe je praktijkgericht innovatieonderzoek met als voornaamste doel om bij te dragen aan een praktijkvraagstuk en in mindere mate om een bijdrage te leveren aan de wetenschap.
      Ja, de waarde van masterdiploma’s in Nederland is door de NVAO gelijkgesteld voor HBO’s en Universiteiten. Na afronding van de master Healthy Ageing krijg je de titel Master of Science (MSc).