Sprint naar content

Master Leraar Aardrijkskunde

Master Leraar Aardrijkskunde

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Je neemt wekelijks deel aan hoor- en werkcolleges, workshops, practica of werkgroepen. Daarnaast voer je opdrachten uit in de (beroeps)praktijk en doe je aan zelfstudie.

Een groep studenten rondom een tafel
  • Bijeenkomsten zijn op woensdag.

    De lestijden kunnen per periode wisselen.

  • De studiebelasting is afhankelijk van je persoonlijke situatie en studieroute.

    Voor een gemiddelde student is dat minimaal 24 uur per week, inclusief contacttijd.

  • Vaststaande kaders, persoonlijke begeleiding.

    Met je studentcoach bespreek je jouw studieroute en hoe je jouw (leer)werkplek combineert.

Hoe zien komende jaren eruit?

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak aardrijkskunde en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je werkt hierbij aan leeruitkomsten. Vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek worden waar mogelijk geïntegreerd aangeboden. Zo kun je jouw kennis direct toepassen in de praktijk.

Contactdag

  • woensdag
  • 4 perioden à 10 weken (8 weken les + 2 tentamenweken)
Student in de klas
60 EC
Tilburg

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

Het grootste deel van de masteropleiding is gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied. Wat je leert pas je toe op je werkplek en in je onderzoek.

Je verdiept jouw bestaande kennis van bijv. ecopolitieke systemen en geologisch denken. Je houdt je bezig met gecombineerde sociale en fysische vraagstukken, met bredere curriculumvraagstukken en met langere leerlijnen.

Studenten in overleg
5 EC
Tilburg

Didactisch handelen (5 EC)

Je werkt aan het verbeteren van je (vak)didactische vaardigheden. Je leert op een goed onderbouwde manier het eerstegraads onderwijs in jouw vak ontwikkelen en verzorgen. Je stimuleert leerlingen om kritisch te denken en samen te werken. Jij coacht en geeft effectieve feedback. Met de vakdidacticus evalueer je (de uitvoering van) jouw lesontwerpen.

Student voor de klas
5 EC
Tilburg

Pedagogische vraagstukken (5 EC)

Je gaat aan de slag met een pedagogisch vraagstuk van jouw school, waarbij je ondersteund wordt door een onderwijskundige van de opleiding. Je draagt bij aan een veilig en ondersteunend onderwijsklimaat. En leert bovenbouwleerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Je verdiept je in pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden. Je ervaringen deel je met medestudenten.

Denk aan de invoering van coachingsbeleid, vakoverstijgend projectonderwijs en professionaliseringstrajecten voor collega-docenten.

Overleg van studenten
10 EC
Tilburg

Vakdidactisch ontwerponderzoek (10 EC)

Met begeleiding ga je voor je schoolvak systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk en het ontwerpen van onderwijs. Je gebruikt betrouwbare methodiek en vakdidactische literatuur. In het eerste studiejaar krijg je voorbereidende sessies. In het tweede studiejaar voer je, individueel of met medestudenten, het onderzoek uit.

Bijvoorbeeld: Hoe kan je jongeren inzicht over de gesteentekringloop bijbrengen met behulp van conceptmapping? Of: Hoe kan je met behulp van een spel jongeren laten werken aan kaartvaardigheden of met een rollenspel jongeren een genuanceerder beeld van het migratievraagstuk bieden?

Student achter laptop
10 EC
Tilburg

De lerende professional (10 EC)

Jij laat zien dat je verder kunt kijken dan jouw schoolvak. Je bent actief betrokken bij een vakoverstijgende ontwikkeling of een veranderproces binnen de school. Je ontwikkelt zo innovatie- en leiderschapsvaardigheden. Ook geef je vorm aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega's. De opleiding biedt hierbij ondersteuning.

Ervaringen van studenten

Wij zien studenten als collega's die we opleiden tot curriculummakers

Joost

Coördinator master Lerarenopleiding Aardrijkskunde

Onze visie

We zien onze studenten als (potentiële) collega’s, die we binnen dit leerklimaat expliciet opleiden tot curriculum makers; docenten die door hun rol van vakinhoudelijk expert, vakdidacticus, pedagoog en onderzoekende professional, in staat zijn krachtig aardrijkskundeonderwijs (Béneker, 2018) voor het eerstegraadsgebied vorm te geven.

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Aardrijkskunde

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Aardrijkskunde

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg

Stel je brede vraag aan Fontys Pro Educatie