Sprint naar content

Master Leraar Duits

Master Leraar Duits

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Je neemt wekelijks deel aan hoor- en werkcolleges, workshops, practica of werkgroepen. Daarnaast voer je opdrachten uit in de (beroeps)praktijk en doe je aan zelfstudie.

Een groep studenten | Masteropleiding Leraar Duits
  • Een of twee vaste opleidingsdagen per week.

    Afhankelijk van de periode, de opleidingslocatie en je studieroute.

  • De studiebelasting is afhankelijk van je persoonlijke situatie en studieroute.

    Voor een gemiddelde student is dat 24 uur per week, inclusief contacttijd.

  • Vaststaande kaders, persoonlijke begeleiding.

    Met je studentcoach bespreek je jouw studieroute en hoe je jouw (leer)werkplek combineert.

Opbouw van de masteropleiding

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak Duits en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je traject wordt zo ingericht dat je de opgedane kennis kunt toepassen in de praktijk. De opleiding in Sittard is kleinschalig, met veel aandacht voor je Teacher Identity.

Rooster

  • contactdag(en): donderdag en/of vrijdag
  • 2 semesters (à 16 weken inclusief tentamenweek)
Student in de klas
60 EC
Sittard

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

De master is vooral gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden voor het eerstegraads onderwijs. Je leert, onderbouwd met vakliteratuur, onderwijs ontwikkelen en verzorgen. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied.

In de master Leraar Duits leer jij Duits beheersen op taalniveau C2. Je verdiept je in taalkunde, literatuur en cultuur.

Student in de klas
5 EC
Sittard

Onderwijskunde (5 EC)

Pedagogiek

Je leert bijdragen aan een veilig, ondersteunend onderwijsklimaat. Je bestudeert pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden gericht op bovenbouwleerlingen. Hoe spreek je hun puberbrein aan en begeleid je hen in hun ontwikkeling?

Innovatie

Je leert over onderwijsinnovaties op verschillende niveaus en onderzoekt een innovatie binnen je eigen schoolcontext.

Je onderzoekt bijvoorbeeld welke toetsvormen het beste aansluiten bij jouw leerlingen. Of ontdekt hoe je leerlingen kunt stimuleren in hun kritische blik.

Studenten
10 EC
Sittard

Werkplekleren (10 EC)

Je ontwikkelt bekwaamheden in het lesgeven in het eerstegraadsgebied. Je ontwerpt, verdiept en verbindt. Daarnaast leer je meerdere rollen aannemen in een brede, vakoverstijgende context. Hierbij kun je denken aan leiderschap, onderzoekvaardigheden en professionele ontwikkeling.

Student en docent
15 EC
Sittard

Praktijkonderzoek (15 EC)

In je laatste studiejaar leer je vooral op je werkplek, waar je een praktijkgericht afstudeeronderzoek uitvoert. Onder begeleiding van docenten ga je systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk: vakoverstijgend en schoolbreed. Je maakt daarbij gebruik van betrouwbare methodiek en literatuur.

Voor de master Leraar Duits kun je denken aan onderzoek naar manieren waarop je taalkunde kunt inzetten om leerlingen bewuster te maken van hun taalgebruik. 

Student en docent staan voor de klas
Afronding
Sittard

Bekwaamheidsexamen

Als je al je studiepunten hebt behaald, volgt jouw mondelinge bekwaamheidsexamen. Jij reflecteert kritisch op je ontwikkeling tijdens de opleiding. Je koppelt dat wat je geleerd hebt aan jouw mooie toekomst als eerstegraads docent!

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak Duits en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je werkt hierbij aan leeruitkomsten. Vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek worden waar mogelijk geïntegreerd aangeboden. Zo kun je jouw kennis direct toepassen in de praktijk.

Rooster

  • contactdag: woensdag
  • 4 perioden à 10 weken (8 weken les + 2 tentamenweken)
Student in de klas
60 EC
Tilburg

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

Het grootste deel van de masteropleiding is gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied. Wat je leert pas je toe op je werkplek en in je onderzoek.

In de master Leraar Duits word je voorbereid op taalniveau C2 van het Europese referentiekader. Je verdiept je in taalkunde, literatuur en cultuur

Student in de klas
5 EC
Tilburg

Didactisch handelen (5 EC)

Je werkt aan het verbeteren van je (vak)didactische vaardigheden. Je leert op een goed onderbouwde manier het eerstegraads onderwijs in jouw vak ontwikkelen en verzorgen. Je stimuleert leerlingen om kritisch te denken en samen te werken. Jij coacht en geeft effectieve feedback. Met de vakdidacticus evalueer je (de uitvoering van) jouw lesontwerpen.

Studenten
5 EC
Tilburg

Pedagogische vraagstukken (5 EC)

Je gaat aan de slag met een pedagogisch vraagstuk van jouw school, waarbij je ondersteund wordt door een onderwijskundige van de opleiding. Je draagt bij aan een veilig en ondersteunend onderwijsklimaat. En leert bovenbouwleerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Je verdiept je in pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden. Je ervaringen deel je met medestudenten.

Je onderzoekt bijvoorbeeld welke toetsvormen het beste aansluiten bij jouw leerlingen. Of ontdekt hoe je leerlingen kunt stimuleren in hun kritische blik.

Student en docent
10 EC
Tilburg

Vakdidactisch ontwerponderzoek (10 EC)

Onder begeleiding ga je voor je schoolvak systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk en het ontwerpen van onderwijs. Je gebruikt betrouwbare methodiek en vakdidactische literatuur. In het eerste studiejaar krijg je voorbereidende sessies. In het tweede studiejaar voer je, individueel of met medestudenten, het onderzoek uit.

Voor de master Leraar Duits kun je denken aan onderzoek naar manieren waarop je taalkunde kunt inzetten om leerlingen bewuster te maken van hun taalgebruik.

Student en docent staan voor de klas
10 EC
Tilburg

De lerende professional (10 EC)

Jij laat zien dat je verder kunt kijken dan jouw schoolvak. Je bent actief betrokken bij een vakoverstijgende ontwikkeling of een veranderproces binnen de school. Je ontwikkelt zo innovatie- en leiderschapsvaardigheden. Ook geef je vorm aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega's. De opleiding biedt hierbij ondersteuning.

Zo ontwikkel jij jouw 'teacher identity' voor de bovenbouw

Lonneke Notermans

Coördinator Master Lerarenopleiding Sittard

Jezelf verder ontwikkelen als docent

"Wie je bent als persoon is iets wat je meeneemt in je beroep. Als onderbouwdocent ben je er al grotendeels achter wat voor docent jij bent. Je beweegt je natuurlijk voor de klas en binnen de school.

In de bovenbouw ga je weer andere aspecten van het docentschap ontwikkelen. Je leerlingen bevinden zich namelijk in een andere leeftijdsfase en hebben een ander cognitief niveau, waar je ze in hun leerproces mee moet helpen.

Andere rollen binnen de school

Ook zal je met andere rollen binnen de school te maken krijgen, of ambiëren. Je reflecteert op wat je daarin zou willen en wat je daarvoor nodig hebt. Je ontdekt spanningsvelden tussen wie jij bent, wie je wil zijn en wat er van je verwacht wordt. De bewustwording daarop helpt je om je professionele ontwikkeling in kaart te brengen en te verhelderen. Je voert verschillende gesprekken met je studentcoach hierover en schrijft een narratieve reflectie."

De 4 leerlijnen van de masteropleiding Leraar Duits in Sittard

Ralf Methling

Coördinator Master Leraar Duits Sittard

"Ik ben Ralf Methling, coördinator van de masteropleiding Leraar Duits in Sittard. Onze opleiding omvat vier leerlijnen:

  • Leerlijn Taalkunde

De leerlijn taalkunde behandelt de structuur van de Duitse taal en de invloed van regio, sociale status en historie op taal en het onderwijzen van een taal.

  • Leerlijn Taalvaardigheid

Met de taalvaardigheidsleerlijn verbeter je jouw Duits tot C2-niveau.

  • Leerlijn Cultuur en Letterkunde

De leerlijn cultuur en letterkunde maakt je bekend met diverse literaire genres, waaronder teksten over de Duitse identiteit en ‘Frauenliteratur’. Daarnaast werk je aan je culturele kennis.

  • Leerlijn Vakdidactiek

En tot slot: de leerlijn Vakdidactiek behandelt didactische vaardigheden en literatuuronderwijs."

Ik vertel je er graag meer over tijdens een van onze open dagen of kennismakingsactiviteiten. Neem gerust telefonisch of per e-mail contact met mij op als je meer wilt weten over onze opleiding.

Van deze opleiding groei je niet alleen als docent, maar ook in je persoonlijke ontwikkeling

Bernadette

Student Master Leraar Duits Tilburg

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

“Op het moment dat ik dacht: ‘ik ga nooit meer studeren’, begon het toch weer te kriebelen... Ik wil nog zoveel meer van de Duitse taal leren. Met een mastergraad kun je aan een andere doelgroep lesgeven en uiteraard je eigen kennis verder verrijken. Qua reistijd kon ik zowel voor een opleidingsinstituut in Utrecht als in Tilburg kiezen. Maar dat collega’s zoveel positieve verhalen over Fontys deelden, is echt doorslaggevend geweest in mijn keuze.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?

“Prioriteiten stellen en plannen is het allerbelangrijkste! En uiteraard discipline om alles goed bij te kunnen houden. Als je van tevoren weet wat er van je verwacht wordt, kun je daar heel goed een weekplanning voor opstellen. Als je wekelijks bijhoudt wat er bijvoorbeeld voor een stageopdracht gedaan moet worden en dit ook zwart op wit noteert, kom je op een later moment niet voor verrassingen te staan. Ik werk drie dagen per week, studeer één dag aan Fontys en maandag is mijn studiedag. Op deze manier houd ik genoeg tijd over voor mijn privéleven.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Wat ik heel prettig vind: het is niet schools. Je hebt de vrijheid om je studie zo in te richten dat het bij jou past. Stel je krijgt de opdracht om 50 zinnen over te schrijven maar na vijf zinnen begrijp jij de lesstof wel, dan is het geen enkel probleem als je eerder stopt. De docenten reiken het materiaal aan en jij bepaalt zelf wat je ermee doet. Vooral binnen de sectie Duits hebben we wel heel erg mazzel met de docenten. Zij tonen veel begrip voor de situatie waarin studenten zich bevinden. Zodra je vraagt om meer uitleg of extra oefeningen, voldoen zij altijd in je behoeften. Hoe taai de lesstof soms ook is, de docenten brengen het vak met zoveel passie en gevoel over!”

Hoe wil jij met deze master nog meer het verschil maken in het onderwijs?

“Doordat je meer achtergrondinformatie opdoet, merk ik dat het vak nog meer gaat leven! Je kunt aan de leerlingen laten zien dat je zoveel meer kennis in huis hebt dan je daadwerkelijk tijdens de lessen kunt overbrengen. Dat draagt bij aan een stukje respect. Ze kijken echt tegen je op. Ik werk nu in de bovenbouw havo en merk dat ik deze kennis ook echt nodig heb. Je hebt leerlingen daarmee veel meer te bieden. Ook kun je de lesstof op een andere manier overbrengen, waardoor leerlingen meer leerplezier ervaren!”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Ik heb in het begin getwijfeld over het ‘saaie karakter’ van de opleiding, maar dat is alles behalve waar. Van deze opleiding groei je niet alleen als docent, maar ook in je persoonlijke ontwikkeling. Het is verrassend hoe deze opleiding bijdraagt aan een frisse blik op het leven. Vergeet ook de mogelijkheden voor je toekomst niet. Ondanks dat je misschien nu geen ambities hebt om in de bovenbouw les te geven, geeft het je wel de mogelijkheid iets anders te gaan doen. Het geeft je meer zelfvertrouwen voor de klas en praktische ideeën die direct toepasbaar zijn in de les.”

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Duits

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Duits

Meld je aan voor een dag proefstuderen, meeloopdag met een student, online voorlichting of andere studiekeuzeactiviteiten.