Sprint naar content

Master Leraar Natuurkunde

Master Leraar Natuurkunde

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Je neemt wekelijks deel aan hoor- en werkcolleges, workshops, practica of werkgroepen. Daarnaast voer je opdrachten uit in de (beroeps)praktijk en doe je aan zelfstudie.

Een vrouwelijke docent geeft les
  • Bijeenkomsten zijn op woensdag.

    De lestijden kunnen per periode wisselen.

  • De studiebelasting is afhankelijk van je persoonlijke situatie en studieroute.

    Voor een gemiddelde student is dat minimaal 24 uur per week, inclusief contacttijd.

  • Vaststaande kaders, persoonlijke begeleiding.

    Met je studentcoach bespreek je jouw studieroute en hoe je je (leer)werkplek combineert.

Hoe zien de komende jaren eruit?

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak Nederlands en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je werkt hierbij aan leeruitkomsten. Vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek worden waar mogelijk geïntegreerd aangeboden. Zo kun je jouw kennis direct toepassen in de praktijk.

Contactdagen

  • Contactdag: woensdag
  • 4 perioden à 10 weken 8 weken les + 2 tentamenweken)
Student in de klas
60 EC
Tilburg

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

Het grootste deel van de masteropleiding is gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied. Wat je leert pas je toe op je werkplek en in je onderzoek.

Bij de master Leraar Natuurkunde krijg je vakken als Kwantumfysica, Optica, Thermodynamica en Elektronica. wetenschapsfilosofie en verdiepende vakdidactiek.

Student in de klas
5 EC
Tilburg

Didactisch handelen (5 EC)

Je werkt aan het verbeteren van je (vak)didactische vaardigheden. Je leert op een goed onderbouwde manier het eerstegraads onderwijs in jouw vak ontwikkelen en verzorgen. Je stimuleert leerlingen om kritisch te denken en samen te werken. Jij coacht en geeft effectieve feedback. Met de vakdidacticus evalueer je (de uitvoering van) jouw lesontwerpen.

Studenten aan het studeren in de klas
5 EC
Tilburg

Pedagogische vraagstukken (5 EC)

Je gaat aan de slag met een pedagogisch vraagstuk van jouw school, waarbij je ondersteund wordt door een onderwijskundige van de opleiding. Je draagt bij aan een veilig en ondersteunend onderwijsklimaat. En leert bovenbouwleerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Je verdiept je in pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden. Je ervaringen deel je met medestudenten.

Je onderzoekt bijvoorbeeld hoe je kan bijdragen aan een veilig schoolklimaat, door de geldende regels en de uitwerking daarvan op de leerlingen te bestuderen.

Docent geeft les
10 EC
Tilburg

Vakdidactisch ontwerponderzoek (10 EC)

Met begeleiding ga je voor je schoolvak systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk en het ontwerpen van onderwijs. Je gebruikt betrouwbare methodiek en vakdidactische literatuur. In het eerste studiejaar krijg je voorbereidende sessies. In het tweede studiejaar voer je, individueel of met medestudenten, het onderzoek uit.

Voor de master Leraar Natuurkunde kun je denken aan onderzoeken als: Leerlingen leren om beter problemen op te lossen of Leerlingen leren de concepten uit de elektriciteitsleer beter te kunnen begrijpen.

Student en docent staan voor de klas
10 EC
Tilburg

De lerende professional (10 EC)

Jij laat zien dat je verder kunt kijken dan jouw schoolvak. Je bent actief betrokken bij een vakoverstijgende ontwikkeling of een veranderproces binnen de school. Je ontwikkelt zo innovatie- en leiderschapsvaardigheden. Ook geef je vorm aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega's. De opleiding biedt hierbij ondersteuning.

Bijvoorbeeld hoe je schoolbreed collega's kan mobiliseren om samen te werken aan betere toetsmethodiek, of hoe je je kartrekkersrol effectief kunt inzetten bij onderwijsinnovatie binnen je school.

Ervaringen van studenten

Ik zie het docentschap als het coachen van leerlingen naar betere resultaten in hun leven

Riëtte

Student master Lerarenopleiding Natuurkunde Tilburg

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

“Negen jaar geleden ben ik gestopt met werken, om voor onze kinderen te zorgen. Na een jaar of vijf begon het te kriebelen: ik wilde weer iets gaan doen. Maar ik besefte me ook dat het misschien wel eerst tijd was voor omscholing. Ergens had ik al een gevoel dat het docentschap wel iets voor mij zou zijn. Ik heb voordat ik moeder werd jarenlang in de bouw gewerkt en mensen begeleid op de werkvloer. Na het opvoeden van vier kinderen ben ik wel een beetje gewend om als een soort coach door het leven te gaan. Dat is hoe ik het docentschap zie: ik coach leerlingen naar betere resultaten in hun leven. Kinderen leren en ze zien ontwikkelen, daar word ik ontzettend blij van. In september heb ik mijn bachelor afgerond, nu ben ik bezig aan de master.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?

“Ik werk nu tweeënhalve dag als docent naast de studie die ik volg. In combinatie met vier kinderen is dat best pittig, maar het is te doen, zeker omdat ik het eigenlijk hartstikke leuk vind. Eigenlijk is de master een beetje een hobby geworden voor mij. Ik vind het ontzettend leuk om te blijven leren in het leven.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Mijn studieloopbaanbegeleider uit het eerste jaar kom ik nog vaak tegen. Ik zie hem echt als mijn didactische goeroe. Als ik een vraag heb of ergens over twijfel, klop ik nog altijd bij hem aan. Hij is voor mij een grote motivator die me altijd weer aan het denken zet. Soms stuurt hij me een richting op met de boodschap: ‘Denk ook eens daar aan’. Zo blijf je jezelf ontwikkelen en word je alsmaar beter in wat je doet. Die begeleiding vanuit Fontys vind ik heel prettig.”

Hoe wil jij met deze master nog meer het verschil maken in het onderwijs?

“Een doel van een docent is natuurlijk altijd dat leerlingen met een goed gevoel en goede resultaten de les verlaten. Dat is puur het vakideologische deel van het lesgeven. Maar belangrijker vind ik misschien nog wel dat leerlingen leren dat er overal in de wereld techniek zit. Dat ze bewuster worden van hoe de wereld in elkaar steekt. Een stukje wereldontwikkeling. Om ze te raken probeer ik zoveel mogelijk fysieke onderwerpen in mijn lessen aan te halen. Zeker voor mavoleerlingen is dat prettig, zo kunnen ze dingen heel makkelijk visualiseren.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Ik zou iedereen willen meegeven dat je niet te snel moet beginnen met werken. Gun jezelf te tijd om te ontwikkelen. Er is een groot tekort aan docenten natuurkunde, dus je kunt waarschijnlijk zo aan de bak. Maar dan komt er in korte tijd zoveel op je af en bestaat de kans dat je uiteindelijk je studie niet afrondt. Neem dus de tijd voor jezelf, zolang als nodig.”

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Natuurkunde

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Natuurkunde

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg

Stel je brede vraag aan Fontys Pro Educatie