Sprint naar content

Master Leraar Natuurkunde

Master Leraar Natuurkunde

Jouw toekomst

Met jouw visie ontwikkel je optimaal natuurkunde-onderwijs passend bij deze tijd.

Waar kun je werken?

Natuurkunde is jouw passie en jij gaat de bovenbouwleerlingen van havo en vwo misschien wel net zo enthousiast maken voor dit vak als dat jij bent. Ambieer je met jouw Master of Education in natuurkunde liever een rol in onderwijsinnovatie? Dat kan ook!

Drie studenten zijn met elkaar in gesprek

Welk werk kun je doen?

Na de opleiding kun je aan de slag als:

Jouw enthousiasme voor natuurkunde deel je met je bovenbouwleerlingen. Je laat hen op ontdekkingsreis gaan. Je bespreekt onderwerpen zoals kernenergie. Je bent een expert in jouw vak. Samen met collega's til je het natuurkundevak naar een hoger niveau.

Denk je graag mee over goed onderwijs, maar doe je dat liever buiten de klas? Dan is een baan als ontwikkelaar iets voor jou. Jij denkt na over het curriculum en vindt manieren om leerlingen van alle leeftijden te enthousiasmeren voor natuurkunde. Misschien maak je wel examens of een interactief leerplatform.

Kwaliteit is belangrijk en jouw kennis kun je ook inzetten voor grote bedrijven, zoals Philips of TNO. In een rol als voorlichter maak jij voor hun klanten de vertaalslag van techniek naar begrijpelijke taal.

Schrijf jij graag over natuurkundige onderwerpen? Bijvoorbeeld voor een schoolboek of vakblad? Dan kun je met jouw natuurkundige en educatieve kennis aan de slag bij een uitgever.

Doorstuderen na je master

Wil je je onderwijskundige kennis verder uitbreiden? Denk bijvoorbeeld aan een andere master of een educatieve cursus.

Je vindt de mogelijkheden op www.fontys.nl/educatie.

Toekomst in cijfers

14

eerstejaars

4

studenttevredenheid, 1 (zeer ontevreden) - 5 (zeer tevreden)

Meer cijfers

Ervaringen van (oud) studenten

Ik zie het docentschap als het coachen van leerlingen naar betere resultaten in hun leven

Riëtte

Student master Lerarenopleiding Natuurkunde Tilburg

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

“Negen jaar geleden ben ik gestopt met werken, om voor onze kinderen te zorgen. Na een jaar of vijf begon het te kriebelen: ik wilde weer iets gaan doen. Maar ik besefte me ook dat het misschien wel eerst tijd was voor omscholing. Ergens had ik al een gevoel dat het docentschap wel iets voor mij zou zijn. Ik heb voordat ik moeder werd jarenlang in de bouw gewerkt en mensen begeleid op de werkvloer. Na het opvoeden van vier kinderen ben ik wel een beetje gewend om als een soort coach door het leven te gaan. Dat is hoe ik het docentschap zie: ik coach leerlingen naar betere resultaten in hun leven. Kinderen leren en ze zien ontwikkelen, daar word ik ontzettend blij van. In september heb ik mijn bachelor afgerond, nu ben ik bezig aan de master.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?

“Ik werk nu tweeënhalve dag als docent naast de studie die ik volg. In combinatie met vier kinderen is dat best pittig, maar het is te doen, zeker omdat ik het eigenlijk hartstikke leuk vind. Eigenlijk is de master een beetje een hobby geworden voor mij. Ik vind het ontzettend leuk om te blijven leren in het leven.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Mijn studieloopbaanbegeleider uit het eerste jaar kom ik nog vaak tegen. Ik zie hem echt als mijn didactische goeroe. Als ik een vraag heb of ergens over twijfel, klop ik nog altijd bij hem aan. Hij is voor mij een grote motivator die me altijd weer aan het denken zet. Soms stuurt hij me een richting op met de boodschap: ‘Denk ook eens daar aan’. Zo blijf je jezelf ontwikkelen en word je alsmaar beter in wat je doet. Die begeleiding vanuit Fontys vind ik heel prettig.”

Hoe wil jij met deze master nog meer het verschil maken in het onderwijs?

“Een doel van een docent is natuurlijk altijd dat leerlingen met een goed gevoel en goede resultaten de les verlaten. Dat is puur het vakideologische deel van het lesgeven. Maar belangrijker vind ik misschien nog wel dat leerlingen leren dat er overal in de wereld techniek zit. Dat ze bewuster worden van hoe de wereld in elkaar steekt. Een stukje wereldontwikkeling. Om ze te raken probeer ik zoveel mogelijk fysieke onderwerpen in mijn lessen aan te halen. Zeker voor mavoleerlingen is dat prettig, zo kunnen ze dingen heel makkelijk visualiseren.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Ik zou iedereen willen meegeven dat je niet te snel moet beginnen met werken. Gun jezelf te tijd om te ontwikkelen. Er is een groot tekort aan docenten natuurkunde, dus je kunt waarschijnlijk zo aan de bak. Maar dan komt er in korte tijd zoveel op je af en bestaat de kans dat je uiteindelijk je studie niet afrondt. Neem dus de tijd voor jezelf, zolang als nodig.”

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Natuurkunde

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Natuurkunde

Meld je aan voor een dag proefstuderen, meeloopdag met een student, online voorlichting of andere studiekeuzeactiviteiten.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag over de opleiding in Tilburg

Stel je brede vraag aan Fontys Pro Educatie