Sprint naar content

Master Leraar Nederlands

Master Leraar Nederlands

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Je neemt wekelijks deel aan hoor- en werkcolleges, workshops, practica of werkgroepen. Daarnaast voer je opdrachten uit in de (beroeps)praktijk en doe je aan zelfstudie.

Twee studenten aan een tafel, ze hebben het gezellig.
  • Een of twee vaste opleidingsdagen per week.

    Afhankelijk van de periode, de opleidingslocatie en je studieroute.

  • De studiebelasting is afhankelijk van je persoonlijke situatie en studieroute.

    Voor een gemiddelde student is dat minimaal 24 uur per week, inclusief contacttijd.

  • Vaststaande kaders, persoonlijke begeleiding.

    Met je studentcoach bespreek je jouw studieroute en hoe je je (leer)werkplek combineert.

Hoe zien komende jaren eruit?

De leslocatie in Sittard is kleinschalig, met veel aandacht voor je Teacher Identity. De opleiding bestaat uit een vast aanbod vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC), maar in overleg kun je de opleiding versneld of langzamer doorlopen. Je traject wordt zo ingericht dat je de opgedane kennis kunt toepassen in de praktijk.

  • contactdag(en): donderdag en/of vrijdag
  • semesters à 20 weken (incl. tentamenweken)
  • onderdelen kunnen versneld of gecombineerd worden, waardoor een intensief programma van 1,5 jaar mogelijk is
Student in de klas
60 EC
Sittard

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

De master is vooral gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden voor het eerstegraads onderwijs. Je leert, onderbouwd met vakliteratuur, onderwijs ontwikkelen en verzorgen. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied.

Je hebt straks een voorbeeldrol in kritisch denken en zorgvuldig formuleren. De master Leraar Nederlands in Sittard besteedt veel aandacht aan jouw academische vaardigheden en je ontwikkeling tot een uitstekende taalgebruiker.

Student in de klas
5 EC
Sittard

Onderwijskunde (5 EC)

Pedagogiek

Je leert bijdragen aan een veilig, ondersteunend onderwijsklimaat. Je bestudeert pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden gericht op bovenbouwleerlingen. Hoe spreek je hun puberbrein aan en begeleid je hen in hun ontwikkeling?

Innovatie

Je leert over onderwijsinnovaties op verschillende niveaus en onderzoekt een innovatie binnen je eigen schoolcontext. Welke verbeterpunten zie je bijv. in het taalbeleid van de school?

Studenten
10 EC
Sittard

Werkplekleren (10 EC)

Je ontwikkelt bekwaamheden in het lesgeven in het eerstegraadsgebied. Je ontwerpt, verdiept en verbindt. Daarnaast leer je meerdere rollen aannemen in een brede, vakoverstijgende context. Hierbij kun je denken aan leiderschap, onderzoekvaardigheden en professionele ontwikkeling.

Student en docent
15 EC
Sittard

Praktijkonderzoek (15 EC)

In je laatste studiejaar leer je vooral op je werkplek, waar je een praktijkgericht afstudeeronderzoek uitvoert. Onder begeleiding van docenten ga je systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk: vakoverstijgend en schoolbreed. Je maakt daarbij gebruik van betrouwbare methodiek en literatuur.

Bijvoorbeeld: Hoe kun je ChatGPT effectief inzetten als feedbackmiddel bij schrijfvaardigheid? Of: Zetten leerlingen de kennis van framing in om de betrouwbaarheid van teksten te beoordelen?

Student en docent staan voor de klas
afronding
Sittard

Bekwaamheidsexamen

Als je al je studiepunten hebt behaald, volgt jouw mondelinge bekwaamheidsexamen. Jij reflecteert kritisch op jouw ontwikkeling tijdens de opleiding. Je koppelt dat wat je geleerd hebt aan jouw mooie toekomst als eerstegraads docent!

Bij de master in Tilburg werk je aan leeruitkomsten. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek worden waar mogelijk geïntegreerd aangeboden. Zo kun je jouw kennis direct toepassen in de praktijk.

  • contactdag: woensdag
  • perioden à 10 weken (8 weken les + 2 tentamenweken)
Student in de klas
60 EC
Tilburg

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

De master is vooral gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden voor het eerstegraads onderwijs. Je leert, onderbouwd met vakliteratuur, onderwijs ontwikkelen en verzorgen. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied.

Je hebt straks een voorbeeldrol in kritisch denken en zorgvuldig formuleren. De master Leraar Nederlands in Tilburg besteedt veel aandacht aan jouw academische vaardigheden en je ontwikkeling tot een uitstekende taalgebruiker.

Student in de klas
5 EC
Tilburg

Didactisch handelen (5 EC)

Je werkt aan het verbeteren van je (vak)didactische vaardigheden. Je leert op een goed onderbouwde manier het eerstegraads onderwijs in jouw vak ontwikkelen en verzorgen. Je stimuleert leerlingen om kritisch te denken en samen te werken. Jij coacht en geeft effectieve feedback. Met de vakdidacticus evalueer je (de uitvoering van) jouw lesontwerpen.

Onze docenten begeleiden jou bij het aanleggen van je portfolio Didactisch handelen. Feedbackgesprekken leren jou kritisch te kijken naar jouw handelen op de werkplek en bieden je handvatten om je nog verder te ontwikkelen tot didactisch expert.

Studenten
5 EC
Tilburg

Pedagogische vraagstukken (5 EC)

Je gaat aan de slag met een pedagogisch vraagstuk van jouw school, waarbij je ondersteund wordt door een onderwijskundige van de opleiding. Je draagt bij aan een veilig en ondersteunend onderwijsklimaat. En leert bovenbouwleerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Je verdiept je in pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden. Je ervaringen deel je met medestudenten.

Student en docent
10 EC
Tilburg

Vakdidactisch ontwerponderzoek (10 EC)

Onder begeleiding ga je voor je schoolvak systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk en het ontwerpen van onderwijs. Je gebruikt betrouwbare methodiek en vakdidactische literatuur. In het eerste studiejaar krijg je voorbereidende sessies. In het tweede studiejaar voer je, individueel of met medestudenten, het onderzoek uit.

Student en docent staan voor de klas
10 EC
Tilburg

De lerende professional (10 EC)

Jij laat zien dat je verder kunt kijken dan jouw schoolvak. Je bent actief betrokken bij een vakoverstijgende ontwikkeling of een veranderproces binnen de school. Je ontwikkelt zo innovatie- en leiderschapsvaardigheden. Ook geef je vorm aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega's. De opleiding biedt hierbij ondersteuning.

Ervaringen van studenten

Goed voorbeeld doet goed volgen

Nanette Maalman

Coördinator master Lerarenopleiding Nederlands Tilburg

Wij volgen vakvernieuwing op de voet

"Goed voorbeeld doet goed volgen!  Kenmerkend voor de masteropleiding Leraar Nederlands is de aansluiting bij de actualiteit en de buitenwereld. We analyseren de actualiteit aan de hand van opiniestukken en videofragmenten bij het vak Argumentatieleer. Tijdens de excursie naar Antwerpen bekijken we kunst en cultuur met eigen ogen.

Ons doel is om studenten op te leiden tot taalbewuste en literair competente professionals, die het belang van zorgvuldig denken en formuleren onderkennen. Door deze vaardigheden voortdurend te trainen en toe te passen, bereiden we onze studenten voor op hun vervolgopleiding en hun maatschappelijke rollen in onze complexe samenleving. En daarmee volgen we de vakvernieuwing op de voet!"

Zo ontwikkel jij jouw 'teacher identity' voor de bovenbouw

Lonneke Notermans

Coördinator Master Lerarenopleiding Sittard

Jezelf verder ontwikkelen als docent

"Wie je bent als persoon is iets wat je meeneemt in je beroep. Als onderbouwdocent ben je er al grotendeels achter wat voor docent jij bent. Je beweegt je natuurlijk voor de klas en binnen de school.

In de bovenbouw ga je weer andere aspecten van het docentschap ontwikkelen. Je leerlingen bevinden zich namelijk in een andere leeftijdsfase en hebben een ander cognitief niveau, waar je ze in hun leerproces mee moet helpen.

Andere rollen binnen de school

Ook zal je met andere rollen binnen de school te maken krijgen, of ambiëren. Je reflecteert op wat je daarin zou willen en wat je daarvoor nodig hebt. Je ontdekt spanningsvelden tussen wie jij bent, wie je wil zijn en wat er van je verwacht wordt. De bewustwording daarop helpt je om je professionele ontwikkeling in kaart te brengen en te verhelderen. Je voert verschillende gesprekken met je studentcoach hierover en schrijft een narratieve reflectie."

Het volgen van een masteropleiding is een prachtige manier om te groeien in je vak en als persoon

Judith

Student master Lerarenopleiding Nederlands Sittard

Hoe zou het zijn om mijn eigen naam op de kaft van een boek te zien schitteren? Ik, als jonge schrijfster, tussen alle grote namen… Als klein meisje droomde Judith Wijnhoven er van om schrijfster te worden. Ze had zoveel verhalen in haar hoofd. De kamer van de auteur in de dop lag bezaaid met tekeningen, die samen met wat geschreven woorden een verhaal vormden. Op de middelbare school werden de literaire knutselwerkjes echte boekjes. Judith droomde nog altijd van bibliotheken vol met haar eigen werk en besloot een eerste grote stap richting haar schrijverscarrière te zetten.

De Limburgse startte op 18-jarige leeftijd aan de Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg. Ondanks dat ze hier veel mocht schrijven, kon ze na een half jaar haar ei nog altijd niet kwijt. De opleiding bleek niet bij het schrijftalent te passen. Een flinke tegenvaller, want waar moest ze nu met haar liefde voor taal heen? Gelukkig kwam een vriendin met de oplossing.

Judith hoorde veel positieve verhalen over Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). Een kleinschalige school waar je veel en met plezier kunt leren. De student besloot deel te nemen aan een meeloopdag en was direct verkocht. In september 2012 begon ze aan de lerarenopleiding Nederlands. Vier jaar lang moest ze hard werken, maar de docent-to-be voelde zich als een vis in het water. Iedere dag was anders. Judith leerde welke dingen ze uit haar les moest meenemen – of juist niet – om steeds beter te worden als docent. Niet alleen haar leerlingen groeiden, ook zij zelf maakte flinke stappen. Na de bacheloropleiding was de Limburgse nog niet klaar. Ze wilde zichzelf verder ontwikkelen en had ruimte en tijd. Zo stroomde ze direct door naar de masteropleiding Leraar Nederlands.

Hoe ziet de masteropleiding eruit?

“De masteropleiding ziet er niet heel anders uit dan de bacheloropleiding. De ene keer krijg ik les in de vorm van een hoorcollege en dan maak ik aantekeningen. De andere keer krijg ik opdrachten mee om de stof te verwerken. Wel gaan we bij de master dieper in op verschillende onderwerpen. Ook krijg je meerdere langere lessen op één dag, omdat je als masterstudent alleen op donderdagen en vrijdagen op Fontys Lerarenopleiding Sittard aanwezig bent. Wat ik prettig vind, is dat je ook bij de masteropleiding zichtbaar bent. Ik ben geen nummer, maar echt Judith Wijnhoven. Je bouwt al snel een band op met studenten en docenten en wordt van student-docent steeds meer collega’s.”

Kun je een baan goed combineren met een masteropleiding?

“Toen ik midden in mijn masteropleiding zat, kreeg ik een baan aangeboden bij de Nieuwe Thermen in Heerlen. Zeker in het begin vond ik de combinatie zwaar. Je wilt je voor honderd procent inzetten als docent bij je nieuwe baan en neemt altijd werk mee naar huis. Daarnaast wil je het ook goed doen op de opleiding. Soms was het een behoorlijke uitdaging om mijn tijd goed in te delen. Gelukkig kon ik bij de lerarenopleiders van FLOS altijd mijn verhaal kwijt. Samen bekeken we waar ik tegen mijn grenzen aanliep en hoe we mijn studieloopbaan het beste konden invullen. Dit gaf mij houvast om daadwerkelijk door te pakken.”

Raad je anderen een masteropleiding in Sittard aan?

“Alle lerarenopleiders bij FLOS weten waarover ze het hebben en kunnen ook nog eens met passie vertellen over hun vak. Ik werd echt geïnspireerd en kreeg steeds meer de motivatie om aan mezelf te werken. Ik heb mogen proeven van de onderbouw en bovenbouw en heb geleerd hoe ik met verschillende leeftijden en lessen kan omgaan. Dankzij de masteropleiding beschik ik over meer kennis over het schoolvak Nederlands. Die kan ik altijd inzetten, waar ik ook lesgeef. Ik ben gegroeid als persoon en weet nu nog beter wat ik wil, ook voor de klas. Dankzij de master ben ik écht klaar om het onderwijs in te gaan.”

Judith is in februari afgestudeerd en werkt sinds dit schooljaar vier dagen per week op de Nieuwe Thermen in Heerlen. Met de eerstegraadsbevoegdheid op zak wil ze nu flink wat meters maken. Op de school waar ze werkt, wordt goed gekeken naar de leerlingen. Gepersonaliseerd leren staat voorop in de ontwikkeling. Hier wil ze graag nog meer aan bijdragen. De komende jaren ziet Judith zichzelf zeker als docent Nederlands voor de klas staan, maar ook het schrijven heeft ze nog niet helemaal losgelaten. Wie weet zien we dus over enkele jaren een boek van mevrouw Wijnhoven in de winkels.

Judith als docente

“Leerlingen kunnen bij mij terecht als ze vragen hebben of ergens mee zitten. Ik ga voor een goede sfeer in de klas, maar vind ook dat leerlingen op school zijn om iets te leren. Als docent kan ik een fijne, prettige omgeving bieden, waar scholieren zichzelf verder kunnen ontwikkelen.”

Gouden tip

“Denk van tevoren goed na of je aan een masteropleiding wilt beginnen. Zeker in het begin komt er veel op je af en krijg je het behoorlijk druk, terwijl je misschien al je handen vol hebt aan een baan of gezin. Kun je voor jezelf de rust en ruimte vinden en beschik je over een flinke dosis wilskracht, dan moet je er zeker voor gaan! Het volgen van een masteropleiding is een prachtige manier om te groeien in je vak en als persoon.”

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Nederlands

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Nederlands

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.