Sprint naar content

Master Leraar Nederlands

Master Leraar Nederlands

Jouw toekomst

Jij draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs in de bovenbouw: in de klas én achter de schermen.

Waar kun je werken?

Met een educatieve master als docent Nederlands zijn er binnen en buiten de klas genoeg uitdagingen voor jou. Word kartrekker binnen je sectie of van een schoolbreed project, of draag schooloverstijgend bij aan onderwijsontwikkeling als lid van de vakvereniging.

Docent legt met passie uit voor de klas | Master Leraar Nederlands

Welk werk kun je doen?

Na de opleiding kun je aan de slag als:

Jij werkt graag met bovenbouwleerlingen, maar dat niet alleen. Samen met collega's ontwikkel je onderwijs dat leerlingen verder helpt. Je vervult een voorbeeldrol binnen de school.

Als jij liever met een nog wat oudere doelgroep werkt, dan kun je aan de slag in het volwassenenonderwijs (vavo) of als docent Nederlands of communicatie bij allerlei hbo-opleidingen.

Je kunt ook bij een onderwijsinstelling of -stichting aan de slag als ontwikkelaar van onderwijsprogramma's, examens, toetsen of onderwijsmateriaal voor het eerstegraads gebied. Of als adviseur, team- of sectieleider. Met deze master kun jij ook vakoverstijgend binnen het onderwijs aan de slag.

Doorsturen na je master

Wil jij nog even verder studeren binnen een specifiek onderwijskundig gebied? Dat kan bijvoorbeeld met een andere master of een educatieve cursus.

Je vindt de mogelijkheden op www.fontys.nl/educatie.

Ervaringen van studenten en docenten

Zo ontwikkel jij jouw 'teacher identity' voor de bovenbouw

Lonneke Notermans

Coördinator Master Lerarenopleiding Sittard

Jezelf verder ontwikkelen als docent

"Wie je bent als persoon is iets wat je meeneemt in je beroep. Als onderbouwdocent ben je er al grotendeels achter wat voor docent jij bent. Je beweegt je natuurlijk voor de klas en binnen de school.

In de bovenbouw ga je weer andere aspecten van het docentschap ontwikkelen. Je leerlingen bevinden zich namelijk in een andere leeftijdsfase en hebben een ander cognitief niveau, waar je ze in hun leerproces mee moet helpen.

Andere rollen binnen de school

Ook zal je met andere rollen binnen de school te maken krijgen, of ambiëren. Je reflecteert op wat je daarin zou willen en wat je daarvoor nodig hebt. Je ontdekt spanningsvelden tussen wie jij bent, wie je wil zijn en wat er van je verwacht wordt. De bewustwording daarop helpt je om je professionele ontwikkeling in kaart te brengen en te verhelderen. Je voert verschillende gesprekken met je studentcoach hierover en schrijft een narratieve reflectie."

Goed voorbeeld doet goed volgen

Nanette Maalman

Coördinator master Lerarenopleiding Nederlands Tilburg

Wij volgen vakvernieuwing op de voet

"Goed voorbeeld doet goed volgen!  Kenmerkend voor de masteropleiding Leraar Nederlands is de aansluiting bij de actualiteit en de buitenwereld. We analyseren de actualiteit aan de hand van opiniestukken en videofragmenten bij het vak Argumentatieleer. Tijdens de excursie naar Antwerpen bekijken we kunst en cultuur met eigen ogen.

Ons doel is om studenten op te leiden tot taalbewuste en literair competente professionals, die het belang van zorgvuldig denken en formuleren onderkennen. Door deze vaardigheden voortdurend te trainen en toe te passen, bereiden we onze studenten voor op hun vervolgopleiding en hun maatschappelijke rollen in onze complexe samenleving. En daarmee volgen we de vakvernieuwing op de voet!"

Het volgen van een masteropleiding is een prachtige manier om te groeien in je vak en als persoon

Judith

Student master Lerarenopleiding Nederlands Sittard

Hoe zou het zijn om mijn eigen naam op de kaft van een boek te zien schitteren? Ik, als jonge schrijfster, tussen alle grote namen… Als klein meisje droomde Judith Wijnhoven er van om schrijfster te worden. Ze had zoveel verhalen in haar hoofd. De kamer van de auteur in de dop lag bezaaid met tekeningen, die samen met wat geschreven woorden een verhaal vormden. Op de middelbare school werden de literaire knutselwerkjes echte boekjes. Judith droomde nog altijd van bibliotheken vol met haar eigen werk en besloot een eerste grote stap richting haar schrijverscarrière te zetten.

De Limburgse startte op 18-jarige leeftijd aan de Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg. Ondanks dat ze hier veel mocht schrijven, kon ze na een half jaar haar ei nog altijd niet kwijt. De opleiding bleek niet bij het schrijftalent te passen. Een flinke tegenvaller, want waar moest ze nu met haar liefde voor taal heen? Gelukkig kwam een vriendin met de oplossing.

Judith hoorde veel positieve verhalen over Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). Een kleinschalige school waar je veel en met plezier kunt leren. De student besloot deel te nemen aan een meeloopdag en was direct verkocht. In september 2012 begon ze aan de lerarenopleiding Nederlands. Vier jaar lang moest ze hard werken, maar de docent-to-be voelde zich als een vis in het water. Iedere dag was anders. Judith leerde welke dingen ze uit haar les moest meenemen – of juist niet – om steeds beter te worden als docent. Niet alleen haar leerlingen groeiden, ook zij zelf maakte flinke stappen. Na de bacheloropleiding was de Limburgse nog niet klaar. Ze wilde zichzelf verder ontwikkelen en had ruimte en tijd. Zo stroomde ze direct door naar de masteropleiding Leraar Nederlands.

Hoe ziet de masteropleiding eruit?

“De masteropleiding ziet er niet heel anders uit dan de bacheloropleiding. De ene keer krijg ik les in de vorm van een hoorcollege en dan maak ik aantekeningen. De andere keer krijg ik opdrachten mee om de stof te verwerken. Wel gaan we bij de master dieper in op verschillende onderwerpen. Ook krijg je meerdere langere lessen op één dag, omdat je als masterstudent alleen op donderdagen en vrijdagen op Fontys Lerarenopleiding Sittard aanwezig bent. Wat ik prettig vind, is dat je ook bij de masteropleiding zichtbaar bent. Ik ben geen nummer, maar echt Judith Wijnhoven. Je bouwt al snel een band op met studenten en docenten en wordt van student-docent steeds meer collega’s.”

Kun je een baan goed combineren met een masteropleiding?

“Toen ik midden in mijn masteropleiding zat, kreeg ik een baan aangeboden bij de Nieuwe Thermen in Heerlen. Zeker in het begin vond ik de combinatie zwaar. Je wilt je voor honderd procent inzetten als docent bij je nieuwe baan en neemt altijd werk mee naar huis. Daarnaast wil je het ook goed doen op de opleiding. Soms was het een behoorlijke uitdaging om mijn tijd goed in te delen. Gelukkig kon ik bij de lerarenopleiders van FLOS altijd mijn verhaal kwijt. Samen bekeken we waar ik tegen mijn grenzen aanliep en hoe we mijn studieloopbaan het beste konden invullen. Dit gaf mij houvast om daadwerkelijk door te pakken.”

Raad je anderen een masteropleiding in Sittard aan?

“Alle lerarenopleiders bij FLOS weten waarover ze het hebben en kunnen ook nog eens met passie vertellen over hun vak. Ik werd echt geïnspireerd en kreeg steeds meer de motivatie om aan mezelf te werken. Ik heb mogen proeven van de onderbouw en bovenbouw en heb geleerd hoe ik met verschillende leeftijden en lessen kan omgaan. Dankzij de masteropleiding beschik ik over meer kennis over het schoolvak Nederlands. Die kan ik altijd inzetten, waar ik ook lesgeef. Ik ben gegroeid als persoon en weet nu nog beter wat ik wil, ook voor de klas. Dankzij de master ben ik écht klaar om het onderwijs in te gaan.”

Judith is in februari afgestudeerd en werkt sinds dit schooljaar vier dagen per week op de Nieuwe Thermen in Heerlen. Met de eerstegraadsbevoegdheid op zak wil ze nu flink wat meters maken. Op de school waar ze werkt, wordt goed gekeken naar de leerlingen. Gepersonaliseerd leren staat voorop in de ontwikkeling. Hier wil ze graag nog meer aan bijdragen. De komende jaren ziet Judith zichzelf zeker als docent Nederlands voor de klas staan, maar ook het schrijven heeft ze nog niet helemaal losgelaten. Wie weet zien we dus over enkele jaren een boek van mevrouw Wijnhoven in de winkels.

Judith als docente

“Leerlingen kunnen bij mij terecht als ze vragen hebben of ergens mee zitten. Ik ga voor een goede sfeer in de klas, maar vind ook dat leerlingen op school zijn om iets te leren. Als docent kan ik een fijne, prettige omgeving bieden, waar scholieren zichzelf verder kunnen ontwikkelen.”

Gouden tip

“Denk van tevoren goed na of je aan een masteropleiding wilt beginnen. Zeker in het begin komt er veel op je af en krijg je het behoorlijk druk, terwijl je misschien al je handen vol hebt aan een baan of gezin. Kun je voor jezelf de rust en ruimte vinden en beschik je over een flinke dosis wilskracht, dan moet je er zeker voor gaan! Het volgen van een masteropleiding is een prachtige manier om te groeien in je vak en als persoon.”

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Nederlands

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink
    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Nederlands

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.