
Thema's Educatie
Thema 5: De leerling/student centraal
Er is niet één type leerling of student. Gelukkig maar, want de verschillende leerlingen en studenten maken het vak van onderwijsprofessional juist zo boeiend. In dit thema gaan we in op allerlei facetten rondom de ontwikkeling van de leerling/student en hoe je daar als onderwijsprofessional zo goed mogelijk in kunt begeleiden. Hoe ga je om met hoogbegaafdheid, autisme en gedragsproblematiek en hoe kun je je hier in professionaliseren? Hoe kunnen leerlingen en studenten geholpen worden als het even niet zo lekker gaat (een extra actueel onderwerp na twee jaar veel online onderwijs)? Maar ook onderwerpen als feedbackgeletterdheid en digitale geletterdheid komen aan bod, evenals het omgaan met diversiteit en de verschillende behoeften van leerlingen in de klas.
Diversiteit en inclusiviteit in het onderwijs:
Mensen zijn zich steeds bewuster van de systematische ongelijkheid in de samenleving en in het onderwijs. Hoe zorg je ervoor dat diverse mensen met diverse achtergronden elkaar begrijpen en dezelfde ruimte ervaren.
Innovatie in het onderwijs:
Het onderwijs verandert. Innovatie is verandering, vernieuwing en verbetering. Het doel van onderwijsinnovatie is dat het onderwijs voor studenten of leerlingen
verbetert, met behulp van een nieuwe aanpak of technologie. Denk hierbij voornamelijk aan het oplossen van problemen op een frisse en
innovatieve manier om gelijkheid te bevorderen en het leren te verbeteren. Bouwen aan onderwijs om talenten beter te herkennen en te stimuleren.
De nieuwe leraar:
Wie is die nieuwe leraar? Daar gaan we naar op zoek. We kijken naar ontwikkelingen buiten Fontys, maar ook binnen onze eigen educatieve opleidingen gebeurt op dit moment veel. Deze opleidingen bundelen momenteel de kracht en om samen met studenten en het werkveld de best denkbare en wendbare leraar op te leiden.
Ontwikkeling van de onderwijsprofessional
Binnen dit thema kijken we breed naar de onderwijsprofessional. Naar degenen die aan de slag willen in het onderwijs, maar ook naar degenen die er al langer werkzaam zijn. Zo belichten we bijvoorbeeld de verschillende wegen die leiden naar het leraarschap, na of naast een loopbaan in een andere branche.
De leerling/student centraal:
Er is niet één type leerling of student. Gelukkig maar, want de verschillende leerlingen en studenten maken het vak van onderwijsprofessional juist zo boeiend. In dit thema gaan we in op allerlei facetten rondom de ontwikkeling van de leerling/student en hoe je daar als onderwijsprofessional zo goed mogelijk in kunt begeleiden.