De leerling / student centraal
Inspiratie
Slimme hulpje ChatGPT haalt propedeuse
Kan een chatbot het eerste jaar van de opleiding ICT halen? Twee docenten van Fontys ICT vroegen zich dit aan het begin van dit studiejaar, toen ChatGPT werd geïntroduceerd, af. Ze startten een experiment.
Lees het artikelProject Empower Kickstart helpt bij studiekeuze
Met Empower Kickstart gaan leerlingen uit de laatste klas havo en vwo met onderzoek en creatieve opdrachten op zoek naar hun talenten en drijfveren om zo een weloverwogen studiekeuze te maken.
Lees het artikelOnderzoek stress en prestatiedruk onder studenten
Op 14 juni werden bij Fontys in Den Bosch de resultaten van een landelijk onderzoek naar stress en prestatiedruk onder studenten gepresenteerd. Bespreekbaar maken, dat is het allerbelangrijkste.
Lees het artikelStudentenwelzijn brengt koningin Máxima naar Fontys Hogeschool
Koningin Máxima en minister Robbert Dijkgraaf bezochten op 14 juni Fontys Pedagogiek in Den Bosch, waar zij het uitgebreide onderzoeksrapport over stress en prestatiedruk onder studenten ontvingen en hierover in gesprek gingen met studenten.
Lees het artikelMbo-docenten ervaren spanningen in klassen met veel culturele diversiteit
Fontys-docent en onderzoeker Kennedy Tielman deed onderzoek naar de spanningen die docenten in het mbo ervaren bij het lesgeven aan cultureel-diverse klassen. Uit zijn onderzoek bleek dat een behoorlijk deel van de mbo-docenten deze spanningen ervaart.
Lees het artikelDeeltijdstudent Christianne: ‘Ik vind het onderwijs zo ontzettend leuk’
Christianne werkte al 25 jaar als tandartsassistente toen ze tot de conclusie kwam dat ze iets anders wilde gaan doen en koos voor het onderwijs. Ze is nu pabostudent in deeltijd en erg blij met haar keuze.
Lees het artikelTerugkijktip: de Masterclass met Israël van Dorsten over mentale gezondheid
In maart was Israël van Dorsten, een van de kinderen van Ruinerwold, voor Dutch Happiness week te gast in een Fontys' masterclass. Voor een volle zaal studenten vertelde hij over zijn boek en over mentale gezondheid.
Kijk de masterclass terugPodcasttips bij het onderwijsthema 'De leerling/student centraal'
Fontys Educatie verzamelde een aantal podcasttips rondom het centrale thema. De gesprekken gaan over o.a. feedback voor leerlingen en het ontwikkelen van goede sociale competenties van leerlingen.
Naar de podcast tipsEvents
Events in schooljaar 2022-2023 rondom dit thema:
Onderwijssymposium Integratief Opleiden & Boundary Crossing
Op woensdagmiddag 28 juni 2023 organiseert het lectoraat ‘Integratief Opleiden & Boundary Crossing’ van Fontys LerarenOpleiding Sittard in samenwerking met AOSL en Onderwijswerkplaats Limburg het symposium ‘Samen opleiden voor veelzijdig onderwijs’. Naast workshops, presentaties van good practices in Limburgse scholen en praktijkgericht onderzoek,, presenteren FLOS-studenten bijzondere afstudeerprojecten.
Meer over het symposiumSWPBS conferentie 2023:
Kansengelijkheid en Welzijn
Op 9 juni 2023 vond in Utrecht de conferentiedag van SWPBS plaats. SWPBS is een schoolbrede aanpak gericht op het creëren van een positief schoolklimaat, zodat het leren wordt bevorderd en gedragsproblemen worden voorkomen. Dit jaar was het thema: Kansengelijkheid en welzijn. Naast een interessante keynote waren er diverse workshops.
Meer over SWPBSLectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap
Het lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap richt zich op de ontwikkeling van (toekomstige) leraren, andere onderwijsprofessionals en leidinggevenden. Het lectoraat ondersteunt onderwijsinstellingen en opleidingen in de professionele ontwikkeling in de zich snel ontwikkelende maatschappij. Inhoudelijke terreinen betreffen bijvoorbeeld onderzoekscultuur, lerende organisatie, leiderschap, hoogsensitiviteit en onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen.
Meer over het lectoraatLectoren
Prof. dr. A.W.E.A. (Anouke) Bakx
Lector Goed leraarschap, goed leiderschapDr. A.A. (Anje) Ros
Lector 'Goed leraarschap, goed leiderschap' en kartrekker 'Lerende en innoverende organisaties'Opleidingstip
Zet de leerling centraal. Master Educational Needs
Over de opleiding
In de masteropleiding Educational Needs leer je uitgaan van de mogelijkheden van leerlingen, studenten, leraren en andere betrokkenen. Iedereen verdient een plek in de maatschappij, ongeacht zijn of haar mogelijkheden. Tijdens de opleiding leer je diversiteit te benaderen vanuit verschillende invalshoeken, waardoor je op een innovatieve manier leert omgaan met complexe onderwijsvraagstukken. Je kunt je specialiseren in allerlei facetten van Gedrag, Leren en Begeleiden. Dit zijn tevens de afstudeerrichtingen. Daarnaast kun je je verdiepen in diverse inhoudelijke thema’s.
Meer over de Master EN