Sprint naar content

Vakdocent in het vmbo-profiel Dienstverlening en Producten (D&P)

Startmoment(en)
September, February
Eindhoven
ECTs
Duur
20 weken
Contacturen
8 uur per week

• Over deze minor
  • Inhoud minor
  • Praktische informatie
  • Inschrijven
  • Contact

Binnen deze minor ontwikkel je je tot didactisch ontwerper en loopbaanbegeleider voor het vmbo profielvak Dienstverlening en Producten (D&P). Je leert de examendoelstellingen van het profielvak te vertalen naar vakoverstijgend onderwijs en loopbaanontwikkeling waarbij je de context van de eigen regio in ogenschouw neemt. Je leert leerlijnen ontwikkelen die het vmbo met het mbo verbinden. Na het eindgesprek ontvangt de student vanuit Fontys Hogescholen een certificaat. Bekwaamheidserkenning komt op aanvraag van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Meer informatie hierover is op te vragen via de contactpersoon van de minor

Gedurende het traject komen de vier profielmodulen van Dienstverlening en Producten (D&P) aan bod. De beroepspraktijk, de beroepscompetenties, loopbaanoriëntatie en -begeleiding lopen als een rode draad door het gehele programma. Ook kiest de student voor D&P keuzevakken waarin hij/zij zich gaat verdiepen. De keuzevakken welke Fontys Hogescholen aanbiedt zijn: Voeding en beweging, Robotica, Digispel en Podium.

Onderdelen bijscholingsminor:

• Beroepspraktijk binnen Dienstverlening en Producten
  • Beroepscompetenties, loopbaanoriëntatie en -begeleiding
  • Vier D&P profielmodules:
  • 1. Organiseren van een activiteit
  • 2. Presenteren, promoten en verkopen
  • 3. Product maken en verbeteren
  • 4. Multimediale producten maken
  • D&P keuzevakken

Portfolio

Gedurende de bijscholingsminor houdt de student een portfolio bij. Deze vult de student met bewijsstukken om de leeruitkomsten van de bijscholingsminor te bewijzen. Alle bewijsstukken worden beoordeeld en afgetekend door docenten van Fontys Hogescholen.

Om te kunnen deelnemen aan de minor moet:

• de student de propedeuse behaald hebben of toestemming hebben van de examencommissie van zijn opleiding om de minor te volgen. De minor is alleen toegankelijk voor derde- en vierdejaars studenten van lerarenopleidingen, zowel vol- als deeltijd.
    • de student gedurende de looptijd van de minor een D&P stage- of werkplek hebben op een vmbo-school. Hier moet de student minimaal 1 dag per week werkzaam zijn, waarvan 50% in de D&P lesuitvoering.

Verder wordt aangeraden dat de student kennis heeft van algemene didactische principes en affiniteit heeft met de doelgroep: vmbo-leerlingen. De minor wordt behalve voor studenten van lerarenopleidingen ook als bijscholingsvariant aangeboden aan zittende vmbo-docenten.

Leslocatie

De Rondom 1, Eindhoven

Locatiekaart op adres: De Rondom 1, Eindhoven

Meld je aan voor een minor die start in februari vanaf 1 juli tot uiterlijk 15 december.

Meld je aan voor een minor die start in september vanaf 1 februari tot uiterlijk 1 juli.

• Niet elke minor start in februari en september, bovenaan de pagina van de minor vind je de startdata.
    • Minoren kunnen een numerus fixus instellen waarbij de inschrijving sluit als de minor vol zit, dus zorg dat je jouw keuze op tijd maakt!
      • Om te kunnen deelnemen aan de minor moet je de propedeuse behaald hebben of toestemming hebben van de examencommissie van jouw opleiding.

Roel Martens

Neem voor meer informatie contact op met de coördinator van deze minor.

Sfeerafbeelding Fontys

Leslocatie (Gebouw ER)