Sneakpreview studieweek Pedagogiek

Sfeerafbeelding Fontys

Scroll hieronder door de weekagenda van pedagogiek studenten Edo,Inge, Nina, Dico en Femke en krijg een sneakpreview van onze opleiding en het vakgebied Pedagogiek. Je kunt onder andere minicolleges volgen en opdrachten maken. Zo krijg je een beeld of de opleiding pedagogiek bij je past.

Als pedagoog zorg je ervoor dat het belang van het kind altijd voorop staat. Je bent de spil tussen het kind/ de jongere, ouders/ opvoeders, school en eventuele hulpinstanties.

Ben je (bijna) overtuigd van je keuze? Meld je dan aan voor een meeloopdag. Superleuk en zo weet je zeker of dit de studie voor jou is.

Ma sept
Di sept
Wo sept
Do sept
Vr sept
Ma sept

Start-up: Wat gaan we doen deze week?

Het doel van de Start-up is het afstemmen van de doelen en de planning van de week.

Start-up: Wat gaan we doen deze week?

Iedere week begint op maandag met de Start-up. Bij deze bijeenkomst is de hele leergemeenschap (studenten en coaches) aanwezig. Tijdens de Start-up worden de doelen besproken. Dit zijn individuele doelen (wat wil jij als student deze week bereiken), groepsdoelen (wat willen wij als leergemeenschap bereiken) en projectdoelen (wat willen wij met de projectgroep bereiken). Er wordt besproken welke activiteiten worden ondernomen om de doelen te behalen en wie welke verantwoordelijkheid op zich neemt. Aan het einde van de week worden deze doelen geëvalueerd tijdens de Wrap-up.

Dialoogsessie

In een dialoogsessie deel je kennis door met elkaar in gesprek te gaan. Luister onze podcast/dialoogsessie over opvoedingsstijlen

Dialoogsessie

Het doel van een dialoogsessie is het delen en verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen binnen de leergemeenschap. Deze kennis, vaardigheden en houdingen zorgen ervoor dat jij bekwamer wordt in jouw ontwikkeling als pedagoog. Iedere week plant de leergemeenschap zelf minimaal 6 uur dialoogsessies in, zij dragen zelf een onderwerp aan en bereiden dit onderwerp voor. De leergemeenschap mag zelf kiezen hoe een dialoogsessie eruit ziet, zo worden er bijvoorbeeld regelmatig experts uitgenodigd. Luister onze podcast/dialoogsessie over opvoedingsstijlen

19u Tennissen met Imke

Di sept

Quiz

In welke werkvelden kun je als pedagoog aan de slag?

Quiz

Iedere dag kom je in aanraking met pedagogiek. Bijvoorbeeld die peuter in de supermarkt met die driftbui, je buurmeisje dat haar moeder heeft verloren en niet meer buiten wil spelen of je broer die verslaafd is aan gamen.

Er kunnen momenten zijn waarop ouders en/of opvoeders wat extra steun nodig hebben bij het opvoeden van hun kinderen/jongeren. Omdat zij tegen bepaald gedrag of opvoedvraagstukken aanlopen waar zij zelf niet goed uitkomen. Op dat moment kan een pedagoog een helpende hand bieden.

Weet jij welke beroepen je allemaal kunt doen als je de opleiding pedagogiek hebt gedaan? Test je kennis!

5 minuten

Individueel werkplekleren!

Individueel werkplekleren, te vergelijken met stage, vormt een belangrijk onderdeel van onze opleiding. Bekijk onze TikTok video.

Individueel werkplekleren!

Individueel werkplekleren, te vergelijken met stage, vormt een belangrijk onderdeel van de opleiding. In het eerste studiejaar ben je 6 tot 8 uur per week aanwezig bij je individuele werkplek. Het doel is dat je deel uit gaat maken van een organisatie, zodat je jezelf als pedagoog kunt verkennen en je zicht krijgt op je leervragen. Je bent vanaf dag één actief in de praktijk en krijgt zo de gelegenheid je te oriënteren op het beroepenveld van Pedagogiek.

3 minuten
Wo sept

Feedback

Van feedback kun je leren!

Feedback

Feedback is een erg belangrijk onderdeel van de opleiding. Door regelmatig feedback te vragen breng jij jouw functioneren in kaart. Deze feedback haal je op bij medestudenten, coaches, experts en werkveldpartners. Op basis van deze feedback geef je zelf sturing aan jouw leerproces. Zo ben je continu aan het leren. Er zijn verschillende manieren om feedback te verzamelen, deze komen naar voren in het volgende filmpje.

Zoekplaatje

Welke voorwerpen zijn niet kindvriendelijk?

Zoekplaatje

Dit is Laura. Ze loopt stage bij een opvang voor kinderen. Dadelijk komen De Stokstaartjes binnen. Een groep van 8 kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar oud. Ze heeft het lokaal klaargezet, maar is het wel helemaal kindvriendelijk?

2 minuten

Pedagogische kwesties

Samenwerken aan Pedagogische kwesties

Pedagogische kwesties

Tijdens de opleiding werk je met medestudenten samen in verschillende projectteams. In deze projectteams werk je aan Pedagogische Kwesties, dit zijn vragen uit het werkveld waar niemand nog een antwoord op heeft. In de afbeelding hiernaast vind je een ‘mindmap’ gemaakt door studenten met meer informatie over de Pedagogische Kwesties.

Do sept

Opdracht

Jouw advies aan ouders over ‘Jongeren & drugs’

Opdracht

Bekijk het filmpje hiernaast en maak vervolgens de opdracht.

5 minuten

17.00u Raf helpen met structuur aanbrengen in zijn huiswerk

Vr sept

Wrap-up

Tijdens de Wrap-up evalueren we de week!

Wrap-up

Op vrijdag wordt de week afgesloten met de Wrap-up. De hele leergemeenschap is hierbij aanwezig en de doelen die bij de Start-up zijn gesteld worden geëvalueerd. Hoe is er aan de doelen gewerkt? Wat is er geleerd? En hoe gaan we verder? Tijdens de Wrap-up is er ook ruimte om elkaars proces te waarderen en elkaar feedback te geven. Hoe dan ook, tijdens de Wrap-up vieren we wat er allemaal is geleerd in de afgelopen week!

21u Op stap met de studievereniging