Sprint naar content

Commerciële Economie - SPECO Sportmarketing

Commerciële Economie - SPECO Sportmarketing

Jouw toekomst

Na vier jaar hard trainen en samen leren word je beloond met een hbo-diploma en een regelrechte springplank naar een baan in de sportbusiness.

Waar kun je werken?

Je kunt bijvoorbeeld aan de slag bij sportclubs, sportmerken, sportbonden, sportsponsoren, sportmarketingbureaus, evenementenorganisaties en gemeentes.

Student SPECO Sportmarketing in gesprek met werkgever

Welk werk kun je doen?

Na de opleiding kun je aan de slag als:

Als sportmarketeer ben jij het brein achter nieuwe concepten en weet jij deze in de markt te zetten. Bedenk jij een formule om de nieuwste sportsokken nog populairder te maken in Nederland?

Als accountmanager doe jij het relatiebeheer met bestaande klanten en werf je nieuwe klanten. Je zorgt ervoor dat klanten op de hoogte zijn van de kansen die jullie producten en diensten bieden voor hun business. Zorg jij ervoor dat PSV goed is geadviseerd over de mogelijkheden van jullie mobile ticketsysteem?

Jij bent onmisbaar bij het opzetten van sportevents. Zet jij de Marathon van Rotterdam op de kaart?

Jij zorgt ervoor dat sportclubs kunnen blijven bestaan. Ga jij met de sponsors van Willem II in gesprek zodat zij het maximale uit hun sponsordeal halen?

Jij zet vernieuwende sportproducten in de markt. Ben jij het brein achter de nieuwste hardloopschoenen van Adidas?

Verder studeren?

Na de opleiding SPECO Sportmarketing kun je doorstuderen en een masteropleiding volgen aan een universiteit of hbo-instelling. Voorbeelden van masteropleidingen die goed aansluiten zijn:

  • Master Marketing Management
  • Master Strategic Management
  • Master Marketing Analytics
  • Master Business Administration
  • Master Sportbeleid en Sportmanagement
  • Master Strategische Communicatie

Toekomst in cijfers

363

eerstejaars

67.3%

stroomt door naar het tweede jaar

3.8

Dit vonden de studenten van de opleiding

13.3%

studeert door na afronden van deze opleiding

Meer cijfers

Ervaringen van oud-studenten

Heel veel aan SPECO te danken.

Mathijs

Oud-student, eigenaar One:Nil

Als je Mathijs Nijkamp van One:Nil vraagt naar zijn tijd bij SPECO, begint hij nog net niet te glunderen. ‘Het klinkt overdreven, maar ik heb veel belangrijke dingen in mijn leven aan mijn SPECO-tijd te danken. Via SPECO heb ik mijn vrouw en mijn beste vrienden leren kennen, en heb ik een prachtige carrière in de sport op kunnen bouwen.’

Mathijs startte vier jaar geleden samen met drie compagnons One:Nil, een creatief bureau in de sport, gevestigd in Amsterdam. ‘Wij bedenken creatieve campagnes voor merken in en rondom sport, zoals Heineken, Ajax, Ziggo en KNVB.’ Het meest bekende werk van One:Nil is de ‘Piece of Ajax-campagne’ die onder meer werd bekroond met een Cannes Lion.

Perfecte voorbereiding

De opleiding SPECO was volgens Mathijs de perfecte voorbereiding op het werk dat hij nu doet. ‘Ik heb daar een heel goede basis gekregen. SPECO biedt studenten veel mogelijkheden om zich – naast de leerstof - tijdens hun studietijd op allerlei vlakken te ontwikkelen. De opleiding heeft bovendien een sterke band met het werkveld. Het is natuurlijk wel aan de student om deze mogelijkheden ook aan te grijpen.’

Snowmotion

Hij studeerde van 2006 tot 2011 in Tilburg. ‘Ik heb zoveel goede herinneringen, maar het wintersportkamp Snowmotion springt er wel uit. Ik ben vier keer mee geweest, als student, begeleider en instructeur. Dat was iedere keer één groot feest.’ Nog altijd heeft hij dus een band met de opleiding. ‘Ik houd contact met andere SPECO-alumni en ik ben 3,5 jaar voorzitter geweest van de alumnivereniging BVVS. Ik ben nog steeds lid.’

Beste leerschool

Mathijs ging na zijn studie werken bij sportmarketingbureau Triple Double in Eindhoven. ‘Een geweldig bedrijf. Ik heb daar de beste leerschool gehad die ik kon wensen.’ Nu kan hij zeggen dat hij zijn jeugddroom heeft waargemaakt. ‘Waar andere kinderen vroeger kinderprogramma’s keken, keek ik vooral BBC Match of the Day. Ik wilde altijd graag in de sport werken én ondernemen en dat is gelukt.’

Van SPECO in Tilburg naar de NBA in New York

Simon

Oud-student, Director Global Business Development NBA

Simon Hochstenbach

'Van SPECO in Tilburg naar de NBA in New York'

Koste wat kost in de sportwereld werken. Zelfs verhuizen naar New York was geen ‘no go’ voor Simon Hochstenbach (38). Deze oud SPECO-student kan als director global business development bij de NBA zijn passie kwijt. ‘Als je je omringt met mensen uit de topsport, dan ga je automatisch zelf ook voor het hoogst haalbare.’

Als hockeyer op hoog niveau koos Simon in 2005 bewust voor SPECO. Ja de hbo-opleiding was goed aangeschreven, maar als hij eerlijk is speelde er ook iets anders mee. ‘Ik kreeg vrijstellingen voor trainingen en trainingskampen.’

Voor de leeuwenHij herinnert zich die schooltijd nog goed. ‘Vrienden die een andere opleiding volgden, waren wel eens jaloers op onze opdrachten voor grote sportmerken. Zij moesten het doen met een fictieve case.’ Dat je al snel voor de leeuwen werd gegooid, zag hij toen als een plus. ‘Ik was niet écht een type voor de studieboeken. Tijdens mijn stage bij Helmond Sport zocht ik bijvoorbeeld nieuwe sponsoren, daar heb ik veel geleerd.’

Lange(re) ademNa zijn studie lagen de banen in de sport niet voor het oprapen. Daarom koos hij voor een traineeship bij Canon en Hema. ‘Ik leerde (mezelf) verkopen.’ Maar uiteindelijk lonkte tóch een baan in de sport. ‘Ik ging als dertiger nadenken over mijn loopbaan. Ik had het gevoel: het is nu of nooit.’ De kans bij de Dutch Lions in Amerika als business development manager kon hij dus niet laten schieten. ‘Achteraf gezien een goede zet. Daar leerde ik hoe de sportwereld in Amerika in elkaar zit.’

Ajax & NBAAl snel bouwde hij een netwerk op, waardoor er een kans voorbij kwam bij Ajax. ‘Zij hadden de ambitie om een kantoor in Amerika te openen. Ik was direct enthousiast, want voor mij was er vroeger niets groters dan Ajax.’ Inmiddels is hij alweer bezig met zijn derde avontuur in Amerika, bij de NBA dus. ‘Ik kan hier echt mijn ei kwijt bij de NBA. Iedereen kent het, waar ook ter wereld!’

Doorzetten en netwerkenIn Amerika blijft hij nog wel even dus, maar hij blikt nog altijd graag terug op zijn studententijd in Tilburg. ‘SPECO is een goede basis die je heel ver kan brengen. Daarna is het een kwestie van doorzetten en netwerken.’

Ik heb mezelf écht leren kennen tijdens de studie.

Stijn

Oud-student, Accountmanager Tilburg Trappers

Een échte sportliefhebber. Zo mag je Stijn Verhoeven (26), accountmanager bij ijshockeyclub Tilburg Trappers, gerust noemen. Als kind skatete hij op hoog niveau, voetbalde hij met vrienden én was hij fanatiek ijshockeyer bij de club waar hij nu werkt. Dat hij later in de sportwereld aan de slag wilde, stond voor hem vast. Daarom koos hij voor de opleiding Commerciële Economie - SPECO Sportmarketing. Hieronder blikt Stijn kort terug op zijn studie(tijd) én vertelt hij hoe het is om te werken in de (top)sportwereld.

Je kwam via je afstudeerstage terecht bij ijshockeyclub Tilburg Trappers. Dat moet voor jou als fan een droombaan zijn…

‘Haha, dat is het zeker. Toch heb ik wel even getwijfeld. Ik was namelijk bang dat mijn emoties als fan, mij als professional in de weg zouden staan. Inmiddels weet ik dat ik die twee werelden goed kan scheiden. En daar komt bij: we winnen vaker, dan dat we verliezen!’

Kun je iets over je functie vertellen?

‘Ik deed als stagiair onderzoek naar het aantrekken van nieuwe sponsoren voor de club. Inmiddels ben ik als accountmanager verantwoordelijk voor de sponsoring. Ik sta als het ware tussen de club en de bedrijven in. Zo trek ik nieuwe business aan, maar ben ik ook verantwoordelijk voor de businessclub en verzorg ik het klantbeheer. Het doel: ervoor zorgen dat er voldoende financiële middelen zijn zodat de club zich kan richten op de sport.’

Wat is je bijgebleven van je studie?

‘Vooral dat ik mezelf heb leren kennen. Er was veel oog voor persoonlijke ontwikkeling. Ik herinner me nog een kamp in leerjaar twee. We gingen met z’n allen naar de Ardennen. In groepsverband werden we iedere dag uitgedaagd om opdrachten uit te voeren. ‘s Avonds maakten onze begeleiders ons bewust van ons gedrag. Je evalueerde wat goed ging, wat beter kon en wat je rol was. Ik leerde wie ik ben als persoon, waar mijn kracht ligt én vooral ook wat mijn valkuilen zijn. Mooi om die kennis nu toe te passen in de praktijk.’

Door SPECO stond ik al heel snel met één been in het werkveld.

Eefje

Oud-student, Commercieel lead Azerion Vrouwen Eredivisie

*Al haar hele werkende leven is Eefje Janus (32) gefocust op het vrouwenvoetbal. Achteraf gezien een hele goede zet. De populariteit voor deze tak van sport stijgt met de dag, en die van Eefje dus ook. Inmiddels zet ze haar kennis in als Commercieel lead Azerion Vrouwen Eredivisie bij de KNVB. Hoe ze in deze rol beland is én hoe ze terugkijkt op haar studententijd? Dat vertelt ze graag zelf.In het jaarboek van het vwo wisten klasgenoten het zeker: Eefje zien we later op de Olympische Spelen. Maar dat lag volgens haar niet aan haar eigen sporttalent. ‘Ik volgde letterlijk alle sporten. Daardoor stond ik bekend als de sportfreak van de school.’ Na een dag meelopen bij SPECO was het dan ook snel duidelijk. ‘In de sportwereld werken, maar dan zonder sportkleren aan: dat leek me wel wat.’*

Actuele sportmomenten

Als ze terugblikt op haar studententijd, dan poppen er mooie herinneringen op. ‘De dag na de foute wissel van Sven Kramer vergeet ik niet snel. Het was het onderwerp van de dag én meteen lesstof voor ons. We onderzochten welke bedrijven, zoals Randstad en ANWB, er op dat moment aanhaakten. Door het bespreken van die actuele sportmomenten voelde leren niet écht als leren.’Daarnaast staan de SPECO-carrièredagen ook in haar geheugen gegrift. ‘We kwamen daardoor in aanraking met grote sportmerken en bonden, konden lezingen volgen, solliciteren voor stages én netwerken. Ik ben heel dankbaar dat deze opleiding mij daardoor meteen met één been in het werkveld zette.’

Van stage naar aandelen

Op die manier kwam ze ook in contact met sportmarketingbureau Triple Double én FlowSports, een managementbureau voor profvoetbalsters. De bedrijven waar ze voorheen gewerkt heeft. ‘Ik wist tijdens mijn studie al dat ik daar wilde werken. Daarom bezocht ik events waar zij ook waren. Dat werd opgemerkt.’ Bij FlowSports begon ze als stagiaire, waarna ze al snel verantwoordelijk was voor alle commerciële contracten en campagnes én uiteindelijk aandeelhouder en mede-eigenaar werd.

Inmiddels heeft ze een nieuwe uitdaging gevonden bij de KNVB. ‘Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor de marketing en commerciële zaken van de Azerion Vrouwen Eredivisie. Hier kan ik écht mijn creativiteit kwijt. Zo houd ik me bezig met de positionering van de competitie, maar ook met het ontwikkelen van activaties én het bepalen van doelstellingen met partners. Mijn doel? Dat we (commercieel) blijven groeien.’

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Commerciële Economie - SPECO Sportmarketing

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Commerciële Economie - SPECO Sportmarketing

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag aan de opleiding in Tilburg