Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.
Tijdens je studie Commerciële Economie staat praktijk centraal: je werkt veel in teamverband, maar bent ook bezig met je eigen ontwikkeling. Je volgt lessen, zodat je langzaam maar zeker dé expert op het gebied van marketing en sales wordt.
In Eindhoven ben je in de eerste twee jaar van je studie ongeveer 20 uur per week op school. De resterende 20 uur besteed je aan je projectgroep of zelfstudie thuis. Na het tweede jaar loop je stage, volg je een minor en studeer je uiteindelijk af met een onderzoek bij een bedrijf. Vakken rond je af met tentamens.
In het eerste jaar van je studie staan twee grote projecten centraal: het businessplan en het adviesplan. Daarnaast volg je lessen over marketing, communicatie, marktonderzoek en e-marketing.
Twee grote projecten: De projecten doe je samen met anderen. In het eerste half jaar bedenk je samen een creatief idee voor een bedrijf. Weet jij al wat er nodig is om succesvol producten te verkopen? Daarna ga je verder met een adviesplan voor een bedrijf dat je zelf uitzoekt.
In het tweede jaar maak je kennis met vier verschillende expertises:
Je coach begeleidt je, zodat je ontdekt wat jij leuk vindt. In het tweede jaar kun je al stage lopen of een minor volgen. Naast je studie kun je tijdens het tweede jaar ook voor extra uitdaging kiezen door deel te nemen aan het Honours Programme.
Jaar 3 start met een half jaar stage of minor, afhankelijk van je keuze in het tweede jaar. Daarna kies je een expertise. Waar je eerder een brede basis hebt gekregen, ga je je nu specialiseren in één van de vakgebieden. Je volgt vakken die bij jouw expertise horen en werkt ook nu aan creatieve oplossingen voor echte bedrijven.
Tijdens het vierde jaar verdiep je je kennis in jouw expertise. Je wordt steeds zelfstandiger: je zoekt zelf opdrachten bij bedrijven of onderzoeksgroepen, waar je alleen of in kleine groepen aan werkt. Je bouwt daarmee een portfolio op en laat zien dat je alles in huis hebt om een succesvolle marketing- en salesprofessional te worden!
In het eerste jaar van de opleiding Commerciële Economie in Tilburg maak je kennis met het vakgebied van marketing en sales en bouw je een brede basis daarin op. Je start met het opbouwen van je portfolio, waarin je kennis toepast op echte praktijkopdrachten. In het tweede en derde jaar zit je steeds meer in de praktijk bij bedrijven die jou aanspreken. Zo ontdek je wie je bent, waar je talenten liggen en wat je leuk vindt. Na een minor gevolgd te hebben in jaar 3, studeer je in jaar 4 af door een heel jaar aan de slag te gaan bij een opdrachtgever en je portfolio te voltooien.
Het eerste jaar maak je kennis met de theorie van marketing(communicatie), e-commerce, online marketing en sales. Je hebt een vast blokkenrooster. Op schooldagen heb je in de ochtend theorie-instructies, samenwerken met je projectgroep, persoonlijke coaching, gastcolleges en bedrijfsbezoeken. In de middag werk je zelfstandig of met je projectgroep door aan je portfolio. Op de roostervrije dag werk je samen met je projectgroep aan een praktijkopdracht bij een opdrachtgever.
Dit jaar vergroot je je kennis op het gebied van marketing en sales. Dit doe je door te werken voor verschillende opdrachtgevers en echte producten op te leveren. Zo breid je je portfolio uit en ontdek je wat je leuk vindt en waar je interesses liggen.
Start je liever je eigen bedrijf? Ook dat kan. Je kiest je eigen route, zoekt zelf opdrachtgevers en kiest opdrachten die helemaal bij jouw interesses passen. Uiteraard word je begeleid door docenten. In jaar 3 kun je de minor Ondernemerschap volgen, om je kennis over het ondernemen verder te vergroten.
In het derde jaar verdiep je je kennis en ga je meer dagen werken bij opdrachtgevers. Verder volg je een half jaar een minor binnen of buiten Fontys om je te ontwikkelen in een interessegebied naar keuze. Wil je graag naar het buitenland voor je minor? Ook dat is mogelijk!
Dit jaar studeer je af. Bij een opdrachtgever naar keuze ga je een heel studiejaar aan de slag met een afstudeeropdracht. Tegelijkertijd ben je bezig met het afmaken van je portfolio. Aan het einde van deze studie geef je een presentatie. Dankzij je portfolio en vier jaar praktijkervaring ben je klaar voor de arbeidsmarkt.
Elk studiejaar bestaat uit twee semesters, ieder semester uit twee periodes. Vakken en projecten die in Venlo tijdens de opleiding Commerciële Economie aan bod komen zijn o.a. branding, online marketing, sales, marketingcommunicatie, marktonderzoek en consumentengedrag. Ook krijg je training in communicatievaardigheden. Hierbij moet je denken aan werken in teamverband, interviewen en presenteren.
In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:
Tijdens je eerste jaar krijg je de kans om je breed te oriënteren. Je leert waar in dit vakgebied je grootste kracht ligt. Veel projecten die je gaat doen zijn grensoverschrijdend, je gaat voor bedrijven in de grensregio aan de slag. Ook staat Venlo bekend om haar interculturele onderwijs, je ontmoet studenten en docenten uit verschillende culturen. Verder is er binnen de opleiding veel aandacht voor je Personal Professional Development (PPD) en komt het thema duurzaamheid vaker terug in het onderwijs. Overigens kun je deze opleiding in Venlo ook in het Engels volgen.
Vanaf het tweede jaar verdiep je je verder in specifieke marketingvaardigheden, zoals online marketing, marktonderzoek en branding. Een leerzaam onderdeel in het tweede jaar is ook het project Startup Factory. Dit is een project waarbij je op een realistische manier gedurende tien maanden te maken krijgt met de uitdagingen van een onderneming. Je werkt samen met studenten van andere opleidingen. Zo leer je al vroeg om samen te werken met verschillende disciplines.
In het derde jaar doe je nog meer praktijkervaring op. Een belangrijk deel van het jaar besteed je aan een stage. Je gaat 5 maanden lang aan de slag in het bedrijfsleven. Verder geef je via een minor richting aan je studie. Je volgt een specifiek lesprogramma of studeert 1 semester bij één van onze 125 partneruniversiteiten in het buitenland.
In het vierde studiejaar kan je kiezen uit verschillende marketingthema’s, zoals sport of eventmarketing. Tijdens je afstudeerfase ga je onder meer binnen een bedrijf een casus onderzoeken en uitwerken.
Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.
Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.
We helpen je graag verder.