Sneakpreview studieweek
Scroll door de agenda en krijg een sneakpreview van een gemiddelde studieweek bij Commerciële Economie Tilburg. Je kunt onder andere filmpjes van onze student Ichraq bekijken en opdrachten maken. Zo krijg je een beeld of de opleiding Commerciële Economie bij je past. Per onderdeel staat aangegeven hoe lang het duurt om deze te lezen/af te ronden.
Hoe ziet een gemiddelde studieweek bij Commerciële Economie Tilburg er in hoofdlijnen uit?
- Op woensdagen werk je samen met een medestudent aan een praktijkopdracht, een ‘Business Challenge’, op locatie van een opdrachtgever.
- Op vrijdagen presenteer en deel je het gemaakte werk aan docenten en medestudenten.
- Naast de praktijkopdracht besteed je je tijd aan zelfstudie. Ook bieden we workshops, bedrijfsbezoeken, gastsprekers, zelfstudie en individuele coaching aan.
Ben je (bijna) overtuigd van je keuze? Meld je dan aan om te komen proefstuderen. Je bent van harte welkom! Vragen? Stel deze dan aan Ichraq via WhatsApp.
9.30u Kick-off
met een opdrachtgever
9.30u Kick-off
Elke week starten we met een kick-off. Hierbij krijgen studenten een opdracht van een echte opdrachtgever of is er een gastspreker uit de praktijk.
Een van de opdrachtgevers was OAK HRM. De opdrachtgever is Marketing & communicatie manager bij OAK HRM. In de video stelt hij zichzelf en het bedrijf waarvoor hij werkt voor en vertelt hij kort over een aantal interessante opdrachten voor Commerciële Economie studenten.
Benieuwd? Bekijk dan eens de video
10.30u Inspiratie uit het werkveld
10.30u Inspiratie uit het werkveld
Vandaag komt er een gastspreker; dit keer de eigenaar van een bedrijf die een app heeft ontwikkeld. Hij vertelt ons hoe hij op het idee kwam en hoe hij dit nu verder uitrolt. We leren van alles over zijn verdienmodel, zijn marketingactiviteiten en de cijfers van zijn bedrijf. Ook laat hij ons zijn business model zien, een mooi voorbeeld voor ons eigen project. Iedereen vindt het heel inspirerend en interessant.
Bekijk de video waarin studenten Ichraq, Vince, Daphne en Hugo naar de gastles gaan.
11.30u Minicollege Business Model Canvas
11.30u Minicollege Business Model Canvas
Als je nieuwe dingen wil leren, is het belangrijk eerst kort op te schrijven wat je al weet over het onderwerp. Maak bijvoorbeeld een mindmap!
Pak een pen en papier. Schrijf het woord Business Model Canvas in het midden van het papier en daaromheen alle woorden die bij je te binnen schieten bij het woord Business Model Canvas en waar het mee te maken kan hebben.
Bekijk de kennisclip en maak aantekeningen: vul je mindmap aan. Zo zie je wat je bijgeleerd hebt over dit onderwerp!
14u Quiz Business Model Canvas
14u Quiz Business Model Canvas
Nu je de kennisclip bekeken hebt, kun je vast deze quiz maken! Een leuke manier om te checken of je de theorie begrepen hebt.
9.30u Samenwerken onder begeleiding van coaches
1 minuten11u Personal Leadership
Wie ben ik en wat kan ik?
11u Personal Leadership
Het is belangrijk om erachter te komen wie je bent, wat je allemaal goed of nog niet zo goed kan en wat je graag wil met je studie en je toekomstige carrière. Zo kan je steeds betere keuzes maken in welke projecten, bedrijven of leerdoelen bij jou passen. We besteden daar dus veel aandacht aan. Dit kan op allerlei manieren: door persoonlijkheidstesten, individuele opdrachten, interactieve opdrachten met medestudenten, gesprekken met mensen uit jouw omgeving en uit het werkveld… Als je weet waar je talenten liggen kun je je daar verder op ontwikkelen!
Wil jij weten hoe jij bent als persoon, en waar je goed in bent? Doe de test!
12u Feedback verzamelen
12u Feedback verzamelen
Om ergens beter in te worden is ‘feedback’ het toverwoord. Feedback kan je niet alleen aan de docentcoaches vragen, maar juist aan je medestudenten. Het gesprek hierover is ook een belangrijke leerervaring. We noemen dit ‘peer review’: het evalueren van het werk van je medestudenten. Evalueer een ingevulde Persona van een medestudent.
14u De salesmanager
Past dit beroep bij jou?
14u De salesmanager
Past een baan in de sales bij jou? Bekijk de video waarin een Commercieel Directeur uitleg geeft over een werkdag van een salesmanager bij een commercieel bedrijf.
16u Persoonlijk leerdoel Spaans
16u Persoonlijk leerdoel Spaans
Bij deze opleiding kies je elke periode ook een eigen persoonlijk leerdoel. Je gaat je dus verbeteren in iets wat je leuk of interessant vindt, of juist iets waar je nog niet zo goed in bent.
Misschien denk jij: "Ik vind Spaans een prachtige taal en wil er graag beter in worden”. Maar waarom kiezen voor Spaans? Omdat het een gemakkelijke taal is om te leren als je al Engels kent. Er zijn veel woorden in het Spaans die lijken op Engels of een andere taal, ze heten “Cognados”. Dit is dan een goed begin om de eerste woorden in deze taal te leren. Bekijk eerst de korte video en maak daarna de opdracht.
Projectwerk bij de opdrachtgever
Projectwerk bij de opdrachtgever
Waar de eerstejaars nog vooral vanuit de schoolomgeving hun projecten doen, gaan de ouderejaars steeds meer bij de opdrachtgevers zelf werken. Van één dag per week, naar twee à drie dagen per week…en uiteindelijk bijna full time tijdens het afstuderen. Super inspirerend natuurlijk! Na vier jaar heb je dus al heel wat werkervaring op je CV staan en een groot netwerk opgebouwd.
09.30u Let’s practice some English
09.30u Let’s practice some English
It’s important to be able to speak, write, read and listen in English. You might end up doing a project for an international company, or working with someone who doesn’t speak Dutch. As a future marketeer/sales person, you have to be able to do your work in English too. You will learn to communicate in English on a B2 level (which is intermediate to upper-intermediate).
Do you want to give it a try?
11u Workshop doelgroepanalyse en persona
11u Workshop doelgroepanalyse en persona
Elke marketeer of salespersoon houdt zich bijna dagelijks bezig met zijn klant; zijn doelgroep. Wie is mijn klant? Welke behoefte van mijn klant kan ik invullen met mijn product, dienst of merk? Hoe kan ik mijn klant nóg beter helpen? Daar is vaak onderzoek voor nodig.
Een veelgebruikte methode om die doelgroep heel concreet ‘tot leven te brengen’ is het maken van een Persona. Een Persona is een weergave van jouw typische klant (of potentiële klant) alsof het een echt bestaand persoon zou zijn.
Wil je er vast iets meer over leren? Bekijk dan de video!
14.30u De marketeer
Past dit beroep bij jou?
14.30u De marketeer
Past een baan in de marketing bij jou? Bekijk de video waarin een marketeer zijn visie geeft op eigenschappen die passen bij het beroep van marketeer.
16u Teambuilding activiteit
met de hele learning community
16u Teambuilding activiteit
Samen leren doe je niet alleen op school. Op initiatief van de studenten zelf maar ook de docenten worden teambuildingsactiviteiten georganiseerd. Je gaat dan samen grenzen opzoeken, avonturen beleven en vooral plezier maken. Met deze ervaringen is het op school gezelliger en is samenwerken makkelijker.
9u Eindpresentatie
pitchen van ons advies
9u Eindpresentatie
Een project is natuurlijk pas écht af, als de eindpresentatie is geweest voor (of zelfs bij) de opdrachtgever. In dit filmpje krijg je een indruk van de online eindpresentaties van het project Business Model Canvas van onze eerstejaars studenten. Luister vooral naar de enthousiaste reacties van de bedrijven!