Sprint naar content

Instructie

Introductie

Voordat je studenten aan de slag kunt zetten, moet je de stof introduceren. Dit kan door middel van een instructie. Als docent leg je aan studenten uit wat ze moeten doen of waar de stof over gaat. Een instructie is vaak een introductie van een onderwerp.

Sfeerafbeelding Fontys

 

Inspiratie en praktijkvoorbeeld(en):

Studenten bereiden zich voor op de volgende bijeenkomst door vooraf informatie te lezen (boek, artikel, onderzoek), te beluisteren (podcast) of te bekijken (video) over de nieuwe stof. Spreek van tevoren af welke informatie ze zullen doornemen. Verbind hier een zelfstandige verwerkingsopdracht aan.

Bekijk ook dit filmpje en deze good practice

Sluit de introductie van nieuwe stof af (na het verzorgen van een presentatie, lezen van een tekst, beluisteren van een podcast, bekijken van een video, etc.) met de opdracht om in twee minuten alles op te schrijven wat de studenten belangrijk lijkt (en waarom). Iedere stijl mag hiervoor worden gebruikt: trefwoorden, mindmap, korte zinnen, etc. Zowel online als op locatie kan hiervoor een Mural gebruikt worden. Hiermee kunnen de resultaten plenair of in subgroepen kort besproken worden of als basis dienen voor een discussie.

Bij het uitleggen van statistiek wil docent Peter Baas, Docent wiskunde, statistiek en operations management bij de opleiding Technische Bedrijfskunde, extra aandachtspunten kunnen aangeven en ‘live’ opgaves kunnen uitleggen. Daarvoor gebruikt hij MS whiteboard. Online op zijn iPad dat hij deelt via Teams. Fysiek op locatie of in een hybride 2.0 lokaal kan dit ook via het whiteboard op het touchscreen. Behalve dat het online makkelijk te delen is, is een groot voordeel t.o.v. het traditionele, analoge whiteboard dat alles automatisch wordt opgeslagen.

Lees hier zijn instructie.

 
 

Bruikbare tools