Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel, en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen. In samenwerken zit zowel een sociale als een cognitieve component.
Inspiratie en praktijkvoorbeeld(en):
De docent legt de studenten een vraag of opdracht voor en zij moeten in twee- of drietallen in korte tijd tot antwoorden of oplossingen komen. Het kan een uitdagende stelling zijn, een meerkeuzevraag, een berekening die moet worden gemaakt of een kleine casus met vragen als: Wat is hier aan de hand? Wat zou jij nu doen? Wat is een mogelijke oorzaak? Studenten krijgen eerst een paar minuten om het probleem individueel te overdenken. Daarna bespreken ze het in de subgroep (onlline kan dit in een breakout-room). Tot slot wordt een plenaire discussie gehouden. Hier worden antwoorden of oplossingen die studenten gegenereerd hebben gezamenlijk gewogen. Ten slotte houdt de docent een korte, evaluerende nabespreking.
Jana Machleid, docent aan Fontys International Business School Venlo vertelt hoe zij een formule vond om haar interactieve onderwijs, waarbij de studenten veel in groepen werken, vorm te geven in MS Teams.
Astrid Oomens, Docent Lerarenopleiding met doelgroep PDG-kandidaten, liet haar studenten in Teams online samenwerken daarbij gebruikmakend van diverse tools. Zo werden er podcasts beluisterd, blogs gelezen en vlogs bekeken. Vanuit deze input werd aan de hand van kritische vragen een discussie opgezet en ervaringen uitgewisseld.