Sprint naar content

Opdrachten

Introductie

De opdrachtvorm is een didactische werkvorm waarbij studenten door middel van een opgegeven opdracht de lesstof leren te begrijpen. Opdrachtvormen zijn werkvormen die studenten zoveel mogelijk zelfstandig uitvoeren echter ook in duo’s en teams kunnen uitvoeren. Bij deze werkvorm leren studenten verbanden te leggen tussen kennis en de context. Het proces is belangrijk. Een goede opdracht geeft structuur, maar geeft wel ruimte voor een eigen planning en werkwijze.

Sfeerafbeelding Fontys

 

Inspiratie en praktijkvoorbeeld(en):

Docente Carola van Rooij, HRMenP, gebruikt de optie Opdrachten in Canvas om daar een kennisclip te plaatsen met vragen in Edpuzzle.

Ze vertelt hier hoe ze dat doet.

Hier komen eigenlijk meerdere leeractiviteiten samen: de opdracht is namelijk naast zelf input leveren ook feedback geven op elkaar. En dat met behulp van Discussies in Canvas.

Ook dit voorbeeld is van Carola, ze vertelt hier hoe zij dat vormgeeft.

Zet de studenten aan het werk en laat ze spelenderwijs leren. De beloning: als ze alle opdrachten hebben gedaan en goed hebben afgerond, hoeven ze geen toets meer te doen!

Lees hier hoe Martijn Koops, docent Natuurkunde en gamedidacticus aan de Hogeschool Utrecht dit aanpakt.

 
 

Bruikbare tools