Sprint naar content
Lectoraat van Creatieve economie / Duurzaamheid en circulariteit / Gezonde en inclusieve samenleving / Enabling technologies / Toekomst van leren

Circulaire transitie

Het lectoraat Circulaire Transitie is onderdeel van het Centre of Expertise Sustainable & Circular Transitions. Het lectoraat voert onderzoek uit naar complexe vraagstukken op het gebied van circulaire en duurzame transities, met als doel de beroepspraktijk en onderwijsprogramma’s te verbeteren en bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe kennis.

Over het lectoraat

Het lectoraat voert praktijkgericht (toegepast) onderzoek uit naar complexe duurzaamheids- en circulaire transitievraagstukken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van systeemdenken en een integrale aanpak die rekening houdt met meerdere niveaus en belanghebbenden. Dit betekent dat economische, maatschappelijke en ecologische aspecten van duurzaamheid worden meegenomen.

Het lectoraat wil impactvol onderzoek doen dat waarde toevoegt voor alle betrokkenen. Dit gebeurt door de beroepspraktijk te verbeteren, de kwaliteit van onderwijsprogramma's te verhogen, regionale transitieambities te ondersteunen en het beleidsproces te beïnvloeden. Uiteindelijk wil het lectoraat bijdragen aan nieuwe kennis, regionale ontwikkeling, het opschalen van circulaire en duurzame transities, en het vergroten van het maatschappelijk welzijn.

Het verduurzamen van bedrijven, die een belangrijke rol spelen in transities, is van groot belang en kan de overgang naar een duurzamere toekomst versnellen. Het lectoraat heeft de ambitie om voorop te lopen in onderzoek naar het meten van impact en het beheren van integrale waardecreatie (economisch, maatschappelijk en ecologisch) door bedrijven.

Het onderzoek zal nieuwe inzichten opleveren, evenals praktische tools en methodologieën die:

  • Bedrijven ondersteunen bij het beoordelen van hun impact, zowel in termen van maatschappelijke als ecologische waardecreatie of -afname.
  • Deze informatie verder integreren in besluitvormingsprocessen binnen bedrijven, zodat op de lange termijn integrale waardecreatie wordt bevorderd.
  • De communicatie en samenwerking met stakeholders en duurzaamheidsrapportage mogelijk maken.

Het onderzoek richt zich op het ontwikkelen en slim gebruiken van tools en methoden die bedrijven helpen om duurzaam gedrag te stimuleren. Deze hulpmiddelen ondersteunen ook bij het maken van lastige afwegingen tussen financiële, sociale en milieudoelen, zodat bedrijven hun impact in de hele keten kunnen verbeteren met een langetermijnvisie en flexibele aanpak.

Figuur 1 Belangrijkste onderzoeksthema's en vragen CT Figuur 1 Belangrijkste onderzoeksthema's en vragen CT

Het lectoraat richt zich op de industrieën en duurzaamheidsuitdagingen in Zuid-Nederland en sluit aan bij de focus van de Strategische Kennis- en Innovatieagenda, met speciale aandacht voor productie- en hightechbedrijven. Daarnaast wordt er een interdisciplinaire en transdisciplinaire onderzoeksaanpak gebruikt voor vraagstukken over circulaire en duurzame transities. Kennisontwikkeling en het actualiseren van het onderwijsaanbod van Fontys-opleidingen, evenals de professionalisering van docenten op het gebied van circulaire en duurzame transities, spelen ook een belangrijke rol. Ten slotte zal het lectoraat zich richten op het verspreiden van kennis over circulaire en duurzame transities via publicaties, casestudy’s, lezingen en workshops, etc., binnen het relevante kennisdomein.

Het lectoraat Circulaire Transitie maakt gebruik van een interdisciplinair, transdisciplinair onderzoeksmodel en integreert sociale, milieu-, financiële en technische perspectieven om maatschappelijke vraagstukken te onderzoeken en de manieren waarop bedrijven hun positieve impact (sociale en ecologische waarde) kunnen vergroten. Het lectoraat heeft als doel hybride leeromgevingen te creëren, waar enthousiaste studenten, docenten, onderzoekers, lokale overheden, gemeenschappen en bedrijven samen kunnen nadenken, leren en de volgende stappen in circulaire en duurzame transities gezamenlijk kunnen creëren.

Podcast

"Meer geven, dan nemen" Hoe gaat dat is zijn werk? De transitie van wegwerp naar herbruikbare voedselverpakkingen, hoe wordt hier aan gewerkt? Yvonne van Lith gaat in gesprek met de betrokken stakeholders. Podcast #14 is onderdeel van podcast serie 'De Circulaire Sprong'.


Lector

Foto van persoon

Dr. B. (Biljana) Pešalj

Lector Circulaire Transitie
Dr. Biljana Pesalj beschikt over internationale ervaring in lesgeven, onderwijsontwikkeling en het verkrijgen van subsidies en onderzoek als hoofddocent aan de Hogeschool Rotterdam. Ze heeft haar sporen verdiend als gepromoveerd senior onderzoeker in het wo en hbo en in die rol diverse publicaties uitgebracht. Haar onderzoekservaring ligt met name op het gebied van sustainability transitions, management accounting en performance management.

Biljana is breed maatschappelijk en wetenschappelijk georiënteerd, en heeft een kritische blik op bestaande methodologieën in combinatie met een drive om te vernieuwen waar dat zinvol is. Ze heeft een groot landelijk netwerk rondom het thema sustainability en een aantoonbare trackrecord in het verbinden van onderzoek en onderwijs.

Kennisteam


Publicaties


    Contact

    Foto van persoon

    Circulaire Transitie