Medewerkers met cognitief talent laten floreren

Het Fontys lectoraat Goed leraarschap, goed leiderschap, Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen, Kenniscentrum Youth Education for Society en het Fontys inclusieproject hebben onderzocht hoe Fontys medewerkers met cognitief talent kunnen floreren.

Wat houdt het project in?

Inclusie en talentgericht werken zijn belangrijke speerpunten voor Fontys Hogeschool. Daarom lopen er verschillende onderzoeken onder verschillende doelgroepen om na te gaan hoe deze groepen het beste tot hun recht kunnen komen en zich thuis kunnen voelen bij Fontys. Deze rapportage gaat over onderzoek naar Fontys medewerkers met cognitief talent. Hoewel we liever deze neutralere term ‘cognitief talent’ gebruiken, wordt deze term in de (wetenschappelijke) literatuur minder gebruikt en wordt eerder gesproken over (hoog)begaafdheid.

Ook de term (hoog)begaafdheid wordt echter niet eenduidig ingevuld. In dit onderzoek wordt hiervoor het zogenaamde Delphi-model (hoog)begaafdheid (Kooijman-Van Thiel, 2008a; 2008b; Van Thiel, 2019) gehanteerd, waarin cognitief talent vertaald is in de volgende eigenschappen: snel denken, complexe zaken aan kunnen, autonoom, nieuwsgierig en gedreven. Mogelijk ook sensitief en intens levend, en plezier scheppen in creëren.

Projectdoelstelling

Centrale vraag in het onderzoek: ‘Hoe kan de werkcontext van cognitief getalenteerde medewerkers het beste ingericht worden om deze medewerkers te laten floreren?’ Doel van het onderzoek is onder andere om praktische tools voor medewerkers en leidinggevenden te ontwikkelen die hierbij tot hulp kunnen zijn. Bij werkcontext kijken we naar het werk zelf (inhoud, vorm, betekenis) en de rol van leidinggevende, collega’s/teamcultuur en de fysieke werkomgeving.

Maart 2023 – Maart 2024

Resultaat

Dit onderzoek heeft een aantal praktische tools opgeleverd die de medewerkers zelfinzicht geven en als hulpmiddel gebruikt kunnen worden in het gesprek met leidinggevenden en collega’s. Deze twee groepen kunnen de tools gebruiken om inzicht te krijgen in cognitief talent en tips om hoe daarmee om te gaan.

• De kenniskaarten geven inzicht in kenmerken, behoeften, kwaliteiten en valkuilen van medewerkers met cognitief talent.
  • Op de handelingskaarten staan tips voor medewerkers en hun leidinggevenden en collega’s voor het omgaan met medewerkers met cognitief talent
  • De ervaringskaarten zijn vooral bedoeld om meer inzicht in en feeling met de thematiek te krijgen. Op deze ervaringskaarten staan paradoxen. Welke kant van de paradox tot uiting komt is afhankelijk van de context. De tips op de handelingskaart zijn er op gericht de ‘positieve’ kant van de paradox tot ontwikkeling te laten komen.

Alle beschrijvingen en citaten van medewerkers op de ontwikkelde kaarten zijn afkomstig van de betrokken medewerkers en zijn met hen afgestemd. Namen zijn gewijzigd om privacy redenen.

Alle producten zijn als PDF te downloaden en naar wens uit te printen. Tip: de ervaringskaarten kunt u het beste ‘landscape’ printen: het A4 is dubbel te vouwen waardoor elke kaart een voor- en achterkant krijgt. De producten mogen gratis gebruikt worden onder de voorwaarde van naamsvermelding.

Team & partners

Subsidieverstrekker

Sfeerafbeelding Fontys

Onderzoekspartners

Het Fontys lectoraat Goed Leraarschap, Goed Leiderschap, Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen, Kenniscentrum Youth Education for Society en het Fontys inclusie/community project.

Betrokken onderzoekers/lectoren

Isabelle Diepstraten, Danae Bodewes, Annemieke Weterings-Helmons, Anouke Bakx