Sprint naar content
Project

SPRONG Voorwaarts

SPRONG Voorwaarts is een anders georganiseerd netwerk van onderwijsmensen. Met oog voor eigenheid en gelijkwaardigheid werken we samen aan toekomstgericht onderwijs. SPRONG Voorwaarts is een project dat wordt gesubsidieerd vanuit Sia/NRO in het kader van de regeling SPRONG Educatief.

Wat houdt het project in?

Onderwijs vernieuwen heeft consequenties voor de onderwijsorganisatie, de rollen van en samenwerking tussen de onderwijsprofessionals. Ondanks een diversiteit aan invullingen van toekomstgericht onderwijs worstelen scholen uit verschillende sectoren met soortgelijke vraagstukken.

We onderscheiden daarbij vier (samenhangende) thema’s:

  • Anders zijn (andere rollen als leraar, team etc.)
  • Anders doen (andere vakinhoud, andere manier van lesstof aanbieden)
  • Anders organiseren (andere groeperingsvormen van leerlingen, lestijden, roosters etc.)
  • Anders samenwerken en leidinggeven


Kennislabs waarin we creëren, ontwerpen, onderzoeken en leren met de onderwijspraktijk en de omgeving. De kennislabs zijn in september 2020 gestart in verschillende regio’s. Onze kennisproducten, inzichten en ervaringen delen we via deze website.

Het project wordt geleid door een kernteam dat activiteiten aanstuurt en kennisbijeenkomsten organiseert. Het kernteam bestaat uit:

  • Quinta Kools (lector Fontys Lerarenopleiding Tilburg), projectleider
  • Anje Ros (lector Fontys Hogeschool Kind en Educatie)
  • Helma Oolbekkink-Marchand (lector Hogeschool Arnhem en Nijmegen)
  • Jeaninne Doornink (Quadraam)
  • Ankie de Laat (ATO Scholenkring)

Projectdoelstelling

In het project gaan we als partners samen aan de slag met vraagstukken die te maken hebben met toekomstgericht onderwijs. Scholen ontwikkelen nieuwe onderwijsconcepten en/of praktische innovaties om leerlingen beter voor te bereiden op de toekomst. Daarbij gaat het om maatschappelijke vraagstukken zoals sociale ongelijkheid, individualisering, nieuwe technologieën en duurzame ontwikkeling. Belangrijke kenmerken van toekomstgericht onderwijs zijn bijvoorbeeld: aandacht voor diverse leerbehoeften bij leerlingen, zelfsturing en samenwerking tussen leerlingen.

Periode

1 januari 2020 tot 1 januari 2024.

Resultaten

Zie de SPONG Voorwaarts website.


Team & partners

Subsidieverstrekker

SPRONG Voorwaarts wordt gesubsidieerd vanuit Sia/NRO in het kader van de regeling SPRONG Educatief.

Betrokken werkveldpartners

Fontys Hogescholen (penvoerder), HAN, Hogeschool Utrecht, Marnix Academie, Open Universiteit, Stichting Quadram, Ato Scholenkring, Trion Opleidingsschool, Onderwijsgemeenschap Venlo en Omstreken (OGVO), Stichting onderwijs Midden-Limburg en Academy for Community and Talent.

Projectleider

Quinta Kools.

Betrokken onderzoekers / lectoren

Quinta Kools, Anje Ros en Frank Crasborn.


Contact

Foto van persoon

Dr. A.A. (Anje) Ros

Lector 'Goed leraarschap, goed leiderschap' en kartrekker 'Lerende en innoverende organisaties'

Foto van persoon

Dr.ir. Q.H. (Quinta) Kools

Lector Wendbare onderwijsprofessionals

Foto van persoon

Dr. F.J.A.J. (Frank) Crasborn

Lector Integratief opleiden en boundary crossing