Into loneliness
Onderzoek heeft aangetoond dat eenzaamheid een steeds groter wordend probleem is in onze samenleving. Er bestaan veel eenzaamheidsinterventies, maar slechts weinig zijn bewezen effectief. Gebrek aan kennis over en inlevingsvermogen in eenzaamheid vormen een verklaring voor het gebrek aan effectiviteit.
In 2022 voelde 49% van de volwassen Nederlanders zich eenzaam (vzinfo.nl, 2023). Eenzaamheid is een belangrijke voorspeller van mentale en fysieke gezondheid (o.a. Ong et al., 2016; Park et al., 2020).
Doel van het project
Het doel van dit onderzoeksproject is om een leeromgeving te creëren waar professionals (in opleiding) en vrijwilligers kunnen leren over eenzaamheid. De belangrijkste manier van leren is door middel van ervaring, maar ook andere manieren van leren worden gehanteerd.
‘Into loneliness’ is een VR platform waar mensen kunnen ervaren hoe het is eenzaam te zijn en waar zij kunnen leren over eenzaamheid.
Looptijd
januari - december 2024
Aanpak
Fase 1: co-creatie van kennis en ervaringen (januari – april 2024)
In co-creatie met partners wordt verkend aan welke voorwaarden ‘Into loneliness’ moet voldoen. Zodoende worden de eerste contouren van ‘Into loneliness’ duidelijk.
Fase 2: realisatie van leermiddelen (maart – oktober 2024)
‘Into loneliness’ bestaat uit een ‘startomgeving’ met daarbinnen diverse leermiddelen gericht op kennis en beleving/inleving. Een passende, congruente vormgeving vormt een belangrijk ontwikkelaspect. In deze fase worden de startomgeving en leermiddelen ontwikkeld.
Fase 3: testfase (september – december 2024)
De leeromgeving wordt technisch (proof of concept) en inhoudelijk getest en waar nodig verbeterd. Dit gebeurt samen met de doelgroep.
Fase 0: implementatie, businessplan, opschaling (januari – december 2024)
Samen met landelijke partners wordt verkend hoe ‘Into loneliness’ beschikbaar kan worden gemaakt voor een grote groep gebruikers.