Sprint naar content
Project

Strategische Motieven voor Samenwerking tool (SMS-tool)

Hybride leeromgevingen, waarin studenten, docenten en professionals uit het werkveld samenwerken aan complexe vraagstukken, kunnen veel opleveren. Uit onderzoek blijkt echter dat de motieven voor samenwerking per partner kunnen verschillen en dat deze ook niet altijd worden besproken. Verder
zien we dat organisaties niet alles uit de samenwerking halen en kansen onbenut laten.  

Samenwerking tussen organisaties is veel effectiever en duurzamer als je onderling bespreekt met welke motieven je instapt en welke opbrengsten je beoogt. En dit vervolgens ook bespreekt met de partners! Deze tool helpt daarbij.

Wat houdt het project in?

Deze SMS-tool kan zowel door opleidingen als door praktijkorganisaties gebruikt worden om de motieven en beoogde opbrengsten van de samenwerking in beeld te brengen en hierop te reflecteren. Deze tool kan ook door intermediairs/aanjagers/brokers/bruggenbouwers van hybride leeromgevingen worden gebruikt, die aan de hand van dit instrument de dialoog over strategische motieven kunnen faciliteren. De SMS-tool is vrij te downloaden en gebruiken via onderstaande link. De download bevat een toelichting, aanpak, invulformats en bespreekvragen.

Nederlandse versie >>

Engelse versie >>

Projectdoelstelling

Deze tool helpt om binnen de samenwerking elkaars doelen te realiseren en zo optimaal van de samenwerking te profiteren. Het gebruik van de tool draagt bij aan de verduurzaming van de samenwerking in de hybride leeromgeving. 

Resultaat

Scherp krijgen d.m.v. scan wat je in de samenwerking kan en wil halen, doordat de tool een overzicht geeft van alle mogelijke motieven; Dialoog aangaan over de gezamenlijke ambitie en zicht te krijgen op de verschillende motieven en belangen van de betrokken partners, zodat ieder uit de HLO daar rekening mee kan houden en activiteiten op af kan stemmen.

Betrokken onderzoekers / lectoren

Peter Bos, Anje Ros, Henderijn Heldens, Miranda Snoeren, Claudine Verbiest

Contact

Foto van persoon

P. (Peter) Bos

Associate lector